شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۹۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
عجب شیر پرس - استان آذربایجان شرقی در صنعت لوازم خانگی دارای رتبه کشوری است و از پتانسیل فراوانی در این بخش جهت ایجاد رشد و توسعه صادرات محصولات داخلی برخوردار می باشد.
به گزارش خبرنگار عجب شیر پرس، معاونت امور صنایع سازمان صمت استان آذربایجان شرقی ضمن بازدید از نمایشگاه لوازم خانگی با تاکید بر قدرت و توانایی تولید محصولات لوازم خانگی در استان آذربایجان شرقی، گفت: در حال حاضر این استان دارای 150 واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری می باشد و تعداد 400 واحد هم وجود دارد که به صورت صنفی فعالیت می کنند. لذا طبق بررسی های انجام شده و برنامه اعلام شده در سال جاری تصمیم بر آن داریم که مشکلات این تعداد از واحد ها را هم حل کنیم تا بتوانند در سطح صنعتی فعالیت نمایند.
آرش نگهبانی با اشاره به اینکه اکثر واحدهایی که به صورت صنفی فعالیت دارند در منطقه کجوار تبریز مستقر هستند، افزود: در طی سفر ریاست محترم جمهور به منطقه مسئله ساماندهی منطقه کجوار مطرح گردید و جزو برنامه های اولویت دار سازمان صمت قرار گرفت و در این راستا هم مورد تصویب وزیران قرار گرفت.
وی با اشاره به مشابهت مسئله منطقه کجوار با 38 منطقه ای که در استان تهران وجود دارد، اضافه کرد: در این زمینه تلاش داریم  منطقه کجوار را در سه یا چهار ناحیه صنعتی تعریف کنیم و در هیات وزیران به تصویب برسانیم و به عنوان منطقه صنعتی مطرح سازیم. لذا اگر این مسئله برطرف شود خواهیم توانست واحدهایی را که در منطقه کجوار مستقر هستند به عنوان صنعت بشناسیم تا با سرو سامان دادن این تعداد از واحدها مشکلات مربوط به خرید مواد اولیه شان حل گردد چون در حال حاضر به دلیل نداشتن پروانه بهره برداری مجبور به خرید ورق آهن از بازار آزاد هستند.
نگهبانی با بیان اینکه در صورت عملی شدن این مسئله مباحث مربوط به سهمیه ورق فولادی و استانداردسازی شان تسهیل خواهد یافت، خاطر نشان کرد: با این روال این واحد ها خواهند توانست با دریافت کارت بازرگانی به صورت مستقیم اقدام به صادرات خواهند کرد و این در حالی است که تا به حال به شکل غیر مستقیم اقدام به صادرات می کردند و منافع حاصل از صادرات شان و ارزش افزوده آن در بخش اقتصادی استان دیده نمی شد.
وی با اظهار اینکه تعداد 400 واحدی که بدون پروانه بهره برداری هستند نقشی در اقتصاد و جی تی پی استان ندارند، بیان کرد: بنابراین یکی از برنامه های مهم سازمان صمت استان در سال 1401 که به عنوان سال تولید، اشتغال و کارآفرین مطرح شده است ساماندهی واحدهای مستقر شده در منطقه کجوار می باشد که به صورت جدی پیگیری خواهد شد تا نتایج خوبی را در این زمینه شاهد باشیم و اثرات مثبت آن در منطقه خود را نمایان سازد. معاون امور صنایع سازمان صمت استان با اشاره به اینکه امروزه برگزاری چنین نمایشگاه هایی نشانگر توانمندی های استان در صنعت لوازم خانگی است، یادآور شد: صنعت لوازم خانگی در استان آذربایجان شرقی بالغ برتولید 10هزار شغل مستقیم و دوبرابر آن، شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد کرده است. بنابراین این صنعت در استان جزو اولویت هایمان قرار دارد لذا سعی خواهیم کرد به خاطر اینکه صنعت لوازم خانگی گنجایش  بیشتری برای رشد دارد، مسیر تولیدات لوازم اولیه و قطعات مربوطه را در داخل استان هموار سازیم. در این زمینه هم سرمایه گذارانی اعلام آمادگی کرده و کارشان را شروع کرده اند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: