سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 07 2024
کد خبر: ۹۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
عجب شیر پرس - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فلاورجان گفت: بُرج‌های کبوتر منطقه "اِجگرد" در شهر بهاران از توابع این شهرستان، ظرفیت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری دارد که باید زیرساخت‌ مورد نیاز آنها از جمله آزادسازی حریم‌ کبوترخانه‌ها فراهم شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، برج‌های کبوتر با کارکرد اصلی نگهداری کبوتر در سال‌های دور در زمین‌های کشاورزی و روستاها ساخته و برای تغذیه اراضی کشاورزی از فضولات کبوتر بعنوان کود استفاده می‌شده است. امروزه آثاری از این برج‌ها در بسیاری از مناطق استان اصفهان بویژه در حاشیه زاینده‌رود به چشم می‌خورد.

حافظ کریمیان، روز یکشنبه افزود: ۵۰ برج کبوتر با قدمت حدود ۳۰۰ سال در شهر بهاران از توابع شهرستان فلاورجان شناسایی شده است که ۴۳ برج در منطقه تاریخی اِجگرد قرار دارد.

وی با بیان‌اینکه این بُرج‌ها بصورت چند قلو و مجموعه‌ای ساخته شده است، اظهار داشت: در شهرستان فلاورجان ۱۲ مجموعه برج کبوتر وجود دارد که هفت مجموعه در شهر بهاران مستقر است و از بین آنها پنج مجموعه متعلق به منطقه اجگرد است.

وی با اشاره به‌اینکه در چند سال گذشته اقدامات برای مرمت و احیای این برج‌های کبوتر انجام شد، خاطرنشان کرد: این برج‌ها دارای ویژگی‌های خاصی است زیرا علاوه بر قرار گرفتن در یک منطقه بِکر و طبیعی و در جوار رودخانه زاینده‌رود، کوه و امامزاده سید محمد(ع) اجگرد، دارای معماری شاخصی نیز هستند.

به گفته وی، روند معماری و ساخت این برج‌های کبوتر به گونه‌ای است که در مقایسه با سایر برج‌ها، از مصالح کمتر در آن استفاده شده و دارای وزن کمتر و بازدهی بیشتری است.

کریمیان با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در این برج‌های کبوتر بمنظور استفاده در صنعت گردشگری وجود دارد، گفت: لازم است زیرساخت‌های مورد نیاز برای جذب سرمایه‌گذاران فراهم شود که یکی از آنها آزادسازی حریم‌های این بُرج‌هاست.

وی به برخی اقدامات که با همکاری مسوولان و نماینده شهرستان فلاورجان در این زمینه انجام شده است، اشاره کرد و افزود: کار مرمت بُرج های کبوتر نیز با همکاری شهرداری بهاران تداوم می‌یابد.

رییس اداره میراث فرهنگی فلاورجان تاکید کرد: با جذب سرمایه‌گذاران بمنظور توسعه گردشگری در اجگرد علاوه بر حفظ و احیای برج‌های کبوتر، فرصت مناسبی برای درآمدزایی و اشتغالزایی در منطقه فراهم می‌شود.

وی برطرف کردن برخی از مسائل حقوقی، مالکیت و آسفالت کردن جاده را از دیگر اقدامات مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در منطقه دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون برخی از سرمایه‌گذاران برای ایجاد منطقه گردشگری در این محدوده اعلام آمادگی کرده‌اند اما منتظر رفع شدن مسائل موجود هستند.

کریمیان در باره قرار گرفتن برج کبوتر در این منطقه بصورت تجمعی توضیح داد: با توجه به کارکرد این برج‌ها برای تولید کود، درواقع با تجمیع آنها در یک منطقه یک کارگاه بزرگ در این زمینه ایجاد کرده بودند.

محوطه تاریخی اجگرد در حاشیه زاینده‌رود و دامنه‌های کوه اجگرد، دارای ۴۳ برج کبوتر در محدوده ۲ هکتار است.

شهرستان فلاورجان در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: