جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۹۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
عجب شیر پرس - رییس بخش پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون ۲۹۰ عمل پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در بیمارستان منتصریه این شهر انجام شده است که درصد قابل توجهی از آنها موفقیت آمیز بوده و باعث نجات جان بیماران شده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، روز شنبه دکتر علی قاسمی افزود: مرکز پیوند مغز استخوان این دانشگاه در سال ۹۱ راه‌اندازی شد که جزء پنج مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در کشور و نیز دومین مرکز پیوند در کل کشور در حوزه پیوند مغز استخوان کودکان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۱ نوع بیماری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با پیوند مغز استخوان درمان شده‌اند.

این فوق تخصص خون و انکولوژی کودکان و پیوند سلول‌های بنیادی گفت: از لحاظ تنوع و نوع بیمارانی که پیوند شده‌اند در کشور رتبه سوم به مرکز پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اختصاص دارد و همچنین انواع پیوند آلوژنیک و اتولوگ در این دانشگاه صورت گرفته است که این امر موجب نجات جان بسیاری از بیماران شده است.

قاسمی افزود: پیوند مغز استخوان از خود فرد بیمار، خواهر یا برادر، پدر و مادر، اقوام درجه دوم، بند ناف و بانک سلول‌های بنیادی ایران در بیمارستان منتصریه مشهد انجام شده است که بهترین نوع پیوند از خواهر یا برادر فرد بیمار است که می‌توان نتایج خوبی را از آن انتظار داشت.

وی ادامه داد: در صورت امکان افزایش فضای فیزیکی بخش، این مرکز با نیروی انسانی کافی که در اختیار دارد، می‌تواند به بیماران بیشتری خدمات درمانی ارایه کند.

رییس بخش پیوند سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۶۸ درصد بیماران پیوند مغز استخوان شده در دانشگاه علوم پزشکی طول عمر بالای پنج سال عاری از بیماری داشته‌اند که این امر نشان دهنده موفقیت پیوندهای انجام شده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: