جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۹۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
عجب شیر پرس - کارشناس اقتصادی حذف ارز ترجیحی را مهمترین اصلاح اقتصادی دانست که برای کمک به اقشار ضعیف جامعه است و یارانه به ذینفع اصلی پرداخت می‌شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، «جعفر قادری» کارشناس اقتصادی درخصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ضرورت اصلاح یارانه کالاهای اساسی، اظهارداشت: براساس محاسبات و داده بودجه‌های خانوار، دهک‌های درآمدی بالا بیشتر از مزایای ارز ترجیحی بهره می‌بردند و در مقابل این سیاست در بودجه سالیانه بار مالی بسیاری برای دولت داشته است و دامنه تورم ایجادی آن در سال‌های اخیر قابل توجه است.

وی گفت: صرف‌نظر از جزئیات طرح مردمی سازی یارانه‌ها می‌توان گفت که با اجرای این طرح از دهک‌های پایین جامعه به صورت مستقیم حمایت و از اتلاف منابع جلوگیری می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: قسمت قابل توجهی از کالاهای که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریاف می‌کردند به دلیل اختلاف قیمت با بازار کشورهای همسایه به این کشورها قاچاق می‌شدند برای مثل روغن و گندم که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند و با قیمت پایین وارد کشور می‌شد توسط سودجویان به خارج از کشور قاچاق می‌شد .

وی با تاکید براینکه قدم دولت در حذف ارز ترجیحی مثبت است، گفت: بحث مهم در حذف ارز ترجیحی اجرای این طرح است و باید سامانه‌های اطلاعاتی دقیق راه‌اندازی شود تا در شناسایی دهک‌ها دقیق تر عمل و به اعتراضات را رسیدگی کنیند تا خانوارهایی که مستحق دریافت یارانه هستند یارانه مربوطه را دریافت کنند.

قادری گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی بیشتر به کالاهای وارداتی در بخش کشاورزی همچون نهاده های دامی و دانه‌های روغنی تعلق می گرفته است و وقتی این کالاها ارز با قیمت پایین تعلق می‌گرفت بخش تولید ضرورتی برای تولید نمی‌دیدند و و واردات با انگیزه بیشتری انجام می‌شد در حالیکه می‌توانستیم سهم بیشتری از این کالاها را تولید کنیم.

وی اظهارداشت: اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چند درصد موجب رشد اقتصادی می‌شود نیازمند داده برداری است و به طور یقین محصولات کشاورزی و پروتئینی که به واردات ارزان قیمت متکی بود با رشد همراه خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: دولت باید توجه کند که با حذف ارز ترجیحی برنامه‌ای برای تولید داشته باشد زیرا تولیدکنندگان نیز همچون خانواده‌ها با حذف ارز ترجیحی در هزینه‌های خود دچار شوک می‌شوند و این وظیفه دولت است که از آنها حمایت کند و اطلاع رسانی لازم را انجام دهد تا افزایش هزینه‌ها به طور ناگهانی آسیب‌زا نباشد.

وی تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی اصلاح اقتصادی است و سیاستی است که بعد از چند سال تلاش با اجرای آن می‌توان یارانه را به ذینفع اصلی پرداخت کرد و یک اصلاح جدی است مشروط بر اینکه ملاحظات اقتصادی دقیق‌تر باشد. هر چند این طرح اشکالاتی دارد و می تواند بهتر اجرا شود این اصلاح اقتصادی است و سیاسی که بعد از چند سال تلاش کردیم یارانه را به ذیفنع اصلی پرداخت کنیم یک اصلاح جدی است مشروط بر اینکه ملاحظات اقتصادی را دقیق‌تر داشته باشیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: