جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل شرکت ایمن سازه تاوریژ
عجب شیر پرس - مجوعه مدیریت ازجمله رشته هایی است که دارای گرایش های متفاوتی بوده واز طریق تحصیلات دانشگاهی به آموزش مهارت های فردی، اجرایی و فنی مدیریت می پردازد، مدیریت اجرایی برای اشخاص با تجربه ای طراحی شده است که بیشتر قصد بالا بردن توانایی خود برای شکل دهی ایده هایشان را دارند، تا کسب مهارت در مدیریت، به همین دلیل است که سابقه مدیریتی شرط لازم جهت ورود به دوره های مدیریت اجرایی است، ام بی ای، باتئوری های روز مدیریت مرتبط است، کسانی که در رشته مدیریت اجرایی تحصیل می کنند، سعی درافزایش تجارب شخصی خود دارند، در مدیرت اجرایی دید مدیریتی تر است، اما در ام بی ای، نگاه فنی به مسائل مدیریتی بیشتر است. مهندس صابر اژدری، دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی ام بی ای، مدیر عامل شرکت ایمن سازه تاوریژ، دارای پروانه پایه یک اشتغال به کارمهندسی نظارت و اجرا، دارای پروانه پایه یک حقوقی سازندگان مسکن ساختمان، ناظر ابنیه دفتر مهندسی جمعیت خیریه نوبرو نیروی زمینی سپاه، ناظر ساختمان بیش از 50 پروژه ساختمانی ارجا ع شده توسط سازمان نظام مهندسی استان، مجری حقیقی و حقوقی 27 پروژه ساختمانی، مدیر پروژه تعاونی های مسکن سازمان نظام مهندسی معدن، شرکت بنیان دیزل، شرکت تولیدی صنعتی آذرلوله، مدیر پیمان پروژه های ساختمانی و سالن های صنعتی شخصی از سال 1385 تا 1401از سوابق و فعالیت های درخشان ایشان است. به همین منظور گفتگویی با ایشان ترتیب داده ایم که ماحصل آن تقدیم می گردد.
تحلیل شما از رشته مهندسی مدیریت اجرایی( ام بی ای) چیست، انگیزه شما از انتخاب و علاقه تان از این رشته را بفرمایید؟
علم مدیریت اجرایی، مختص رشته خاصی نیست، شاید در تکمیل رشته های مدیریت باشد، ولی الزاماً مختص رشته مدیریت نیست، بلکه بسیاری از رشته هایی که قابلیت کاربردی در جامعه دارند نیازمند به علوم موجود در رشته مدیریت است، برای اخذ پروانه اجرایی در رشته عمران (پروانه اجرا، سازندگان مسکن و ساختمان) نیاز به تحصیل در رشته مدیریت اجرایی داشتم تا بتوانم علوم فنی و مهندسی را در زمینه اجرا به نحو احسن پیاده کنم، علم مدیریت اجرایی، اهمیت موضوع اقتصاد، بکارگیری نبودها در جایگاه ‌های مناسب، بکارگیری نبودها در زمان‌های مورد نیاز، برنامه ریزی انجام کارهای متوالی و موازی و مدیریت مالی و حسابداری پروژه ها و همچنین ایجاد یک نظم و ترتیب در همه زمینه ها در ارتباط با پروژه ها را ملاک قرار داده است.

لطفاً در مورد شرکت ایمن سازه تاوریژ، چگونگی تاسیس و هدف از تاسیس آن را توضیح دهید؟
برای فارغ التحصیلان رشته عمران جهت شرکت در مناقصه پروژه های عمرانی یکی از الزامات اساسی و مهم، دارا بودن یک شرکت سهامی خاص با اساسنامه مرتبط و موضوع عمران و اجرا می باشد، تا اعضای شرکت بتوانند در مناقصات مذکور شرکت و وارد فعالیت‌های عمرانی شوند، بنده نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به دلایلی شرکت ما در زمینه مناقصه ها، زیاد موفق نبوده و با گذشت چندین سال، شرکت ایمن ساز تاوریژ به شرکت حقوقی سازندگان مسکن ساختمان تغییر ماهیت داده و با اخذ پروانه پایه یک اجرا به شرکت حقوقی سازندگان مسکن و ساختمان پایه یک تبدیل شد.

 کمیسیون سازندگان مسکن نظام مهندسی استان چه اهدافی را دنبال می کند؟
کمیسیون سازندگان مسکن و ساختمان در پی اجرای کلیه بندهای اجرایی توسط افراد ذیصلاح و دارای پروانه قابل اجرا می باشد که مطابق با مصوبات وزارت راه و شهرسازی، ساختمان‌های ثبت شده به طبقات و متراژ دسته بندی گردیده است. که به مهندسان دارای پروانه اجرایی و اشخاص حقیقی و حقوقی مقداری مشخص طبقات و متراژ تعلق می گیرد و به هر شرکتی در محدوده سهمیه و صلاحیت احراز شده توسط وزارت راه و شهرسازی عملیات اجرایی پروژه های محوله را انجام می دهد.

مهمترین موانعی که در حوزه مدیریتی تان در شرکت به عنوان دغدغه اصلی صنفی به شمار می روند کدامند ؟
متاسفانه،در جامعه امروزی تمامی افراد بدون داشتن علم اجرای ساختمان و عدم اشراف به مسائل فنی و مهندسی ساخت، فقط به صرف داشتن توانایی مالی مجاز به اجرای ساختمان می باشند، که باعث احداث ساختمان های غیر فنی و اصولی در سال های گذشته گردیده است، ولی با شکل گیری شرکت های اجرایی و مهندسان مجرب و با سابقه تا حدود زیادی مسائل مذکور مرتفع گردیده است.

جنابعالی به عنوان عضو هیئت مدیره کمیسیون سازندگان مسکن استان در راستای بهبود کیفیت ساخت و ساز و گسترش فرهنگ ایمنی در این پروسه چه توصیه ای دارید؟
همانطوری که برای یک دستگاه و یا هروسیله ای دیگر، هر شرکت سازنده ای، حتما بروشوری مبنی براستفاده بهینه و صحیح و بکارگیری درست از آن وسیله را به همراه آن ارائه نموده است، برای اجرای پروژه های ساختمانی نیز رعایت موارد فوق مثمرثمر خواهد بود، رعایت کلیه موارد موجود در مقررات ملی ساختمان و آیین نامه های اجرای ساختمان که در قالب مجموعه مباحث مقررات ملی ساختمان در 22 مبحث جداگانه که توسط وزارت راه و مسکن شهرسازی چاپ و منشرگردیده است، که برخی از این مباحث در زمینه طراحی و محاسبه، کاربرد داشته و بخشی هم مربوط به عملیات اجرایی است،که می تواند صحت اجرا در پروژه‌ها را تا حدود زیادی بالا ببرد، به عنوان مثال آیین نامه مشخص کرده است که در دماهای مختلف و شرایط جوی متفاوت و بستگی به قطعات مخالف بتنی، زمان قالب برداری، با رعایت این موارد می توان عمل آوری یک اسکلت بتن آرمه در محدوده استاندارد قابل قبولی را انجام داد، که در مورد مسائل ایمنی، در بحث مقررات ملی ساختمان، کلیه تمهیدات لازم در مقابل مسائل ایمنی به تفضیل شرح داده شده است.

یکی از معضلات در حال حاضردر رابطه با ساخت وساز، متاسفانه عدم رعایت ایمنی بعضی از مهندسان علی الخصوص سقوط از ارتفاع و چاله آسانسور کارگران می باشد، راهکار شما در این خصوص چیست؟
عمل کردن به بندهای مصوب مقررات ملی ساختمان، سرلوحه وظایف یک مهندس در زمینه های مختلف است، که مبحث فوق کلیه تمهیدات لازم جهت جلوگیری از بروز چنین مواردی را پیش بینی و به تفضیل در آیین نامه فوق آمده است، مهندسان با الهام از تمهیدات مذکور و مطابقت آن با پروژهای اجرایی می توانند از بروز چنین مواردی جلوگیری نمایند.

نقش نظام مهندسی در راستای گسترش مهارت ها ودانش کاری و بروز بخصوص آموزش های لازم مهندسان و فعالان در حوزه ساخت وساز چیست؟
متاسفانه در زمینه آموزش در مقطع زمانی بعداز اخذ پروانه سازمان نظام مهندسی هیچگونه فعالیتی ندارد،که به اعتقاد بنده آموزش موارد اجرایی، آشنایی با متدهای نوین، بازخوانی مباحث مقررات ملی ساختمان در مقاطع زمانی مختلف در بهبود شرایط اجرایی کمک فراوانی می تواند بکند.                 
وضعیت شغل و حرفه مهندسی و چالشهایی موجود درآن را چگونه ارزیابی می کنید؟
نبود برنامه ای مدون و مشخص در ارتباط با ساخت و ساز، باعث عدم ثبات شرایط اجرایی در پروژه های ساختمانی می گردد، اگر به ساختمان به عنوان یک کالا نگاه شود، از قاعده عرضه و تقاضا مستثنی نمی باشد، یعنی ساخت و ساز باید به نسبت تقاضای موجود در جامعه صورت گیرد.

راهکارهای خودرا در راستای رفع و حل مشکلات حاکم برصنف مهندسی ارائه نمایید؟
در زمینه ساخت وساز دو مسئله حائز اهمیت است، تامین نیاز به مسکن جدید درجامعه و بازسازی و مقاوم سازی مسکن های موجود با مدنظر قراردادن دومورد فوق که می تواند باعث ثبات شرایطی در این صنف شود، تا توازن عرضه و تقاضا در این زمینه به تعادل برسد و همچنین نظارت مستر و دقیق توسط هیئت نظارت عالیه سازمان های ذیربط در امور اجرایی و پروژه های ساختمانی و اتخاذ سیاست ثابت در زمینه تعداد تقاضای مورد نیاز سالانه در کشور در امور ساخت وساز به بهبود شرایط و ثبات در این زمینه کمک خواهد کرد.

آیا طرحی در ارتباط با ساخت وساز ساختمانهای ارزان قیمت جهت استفاده قشر آسیب پذیر و کم درآمد دارید؟
این موضوع نیاز به کار کارشناسی و مطالعات گسترده دارد،که مناطق مختلفی از کشور ما نیازمند برنامه ای متفاوت و طرح های جداگانه است.

 به عنوان فعال و متخصص  علل اصلی مشکلات در خصوص ساخت وسازهای بی رویه در سطح منطقه را در چه می بینید، برای بهبود و رفع این موانع چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟
عدم وجود برنامه وسیاستی ثابت در امور ساخت مسکن و عدم استناد به آمار وارقام در ارتباط با عرضه و تقاضا و عدم وحدت رویه در پروانه های صادر شده ساخت و سازتوسط شهرداری است.

سخن آخر، اگر صحبتی مانده که مطرح نشده لطفا بیان نمایید؟
به اعتقاد بنده باید موانع و مشکلات موجود در صنف مهندسی وساخت و سازکارشناسی وعلت یابی و مطالعات میدانی انجام شود وراهکارهای مناسب را ارائه داده و به عنوان اولین و اصلی ترین قدم، واعمال کلیه مقررات ملی ساختمان و قوانین موجود در ارتباط با مبحث ساختمان و ساخت و ساز، می تواندکمک های فراوانی به بهبود شرایط  موجود داشته باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: