جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
مصاحبه اختصاصی با رییس هیت مدیره شرکت سداد بتن تبریز
عجب شیر پرس - معمولاً مهندسی سازه با طراحی و اجرای ساختمان ها وسازه های غیر ساختمانی شناخته می‌شود. مهندسان سازه افرادی هستند که به طراحی، تحلیل و نظارت براجرای پروژه های عمرانی می‌پردازند. ساخت ساختمان های بلند و کوتاه، پل ها، تونل ها، سازه های آبی و سدها، سازه های صنعتی ودریایی، نیروگاه، دیوارهای حائل، تأسیسات نفتی، سازه های نگهبان و... بر عهده ی مهندسان سازه می‌باشد. دکتر بهزاد عافیت دارای مدرک دکتری دررشته مهندسی عمران گرایش سازه، عضو سازمان نظام مهندسی وعضو انجمن انبوه سازان استان، حدود 14 سال رئیس هیئت مدیره شرکت سداد بتن تبریز و 5 سال مدیر عامل شرکت سداد آرمه تبریزرا در کارنامه سوابق خود دارد. به همین علت گفتگویی با ایشان ترتیب داده که ماحصل آن تقدیم می‌گردد.
به چه علتی رشته مهندسی عمران سازه را انتخاب کرده اید، مهمترین وظایف این رشته را توضیح دهید؟
مهندسی عمران از جمله مشاغلی است،که هدف آن کاربرد علم در ایجاد سازندگی وعمران کشور است، یعنی هرچیزی که به آبادی یک کشور باز می‌گردد. هدف از مهندسی سازه تحلیل رفتار اجزای تشکیل دهنده سازه و مدل نمودن ِالمان‌ها تحت بارهای استاتیکی است واین رشته بیشترین ظرفیت پذیرش را در بین گرایش های مهندسی عمران در دانشگاه های کشور دارد، به نوعی که عموم مردم رشته مهندسی عمران را با این گرایش می‌شناسند.

با توجه به تخصص شما در مهندسی عمران سازه چه راهکار هایی برای ساخت ساختمان‌های ضد زلزله جهت پیشگیری ازهرگونه عواقب و اتفاقات غیر مترقبه دارید؟
سبک بودن برای ساخت یک ساختمان، به کارگیری مصالح و تکنیک‌های جدید انعطاف‌پذیری در ساختمان، نظم در ساخت ‌و ‌ساز، مقاوم‌سازی ساختمان با جداساز لرزه‌ای، ازجمله مهمترین عوامل تاثیر گذار در ساخت سازه های اصولی و ضد زلزله می‌باشد.

در رابطه با فعالیت های شرکت سداد بتن تبریز توضیح داده و مهمترین پروژه ای که تاکنون در سطح منطقه انجام داده اید بیان نمایید؟
شرکت پیمانکاری و ساختمانی سداد بتن تبریز به عنوان سازنده حقوقی وعضو انجمن انبوه سازان استان با بیش از پانزده سال تجربه کاری در عرصه پیمانکاری و ساخت و ساز در زمینه سازه های فلزی و بتنی با افتخار فعالیت نموده و در صنعت ساخت و ساز شهر تبریز تلاش نموده است. اتکا به دانش فنی و تجربیات کافی و نیل به هدف والای کیفی و استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد در جهت تامین امنیت ساخت و ساز و نیازهای مردم از اهداف شرکت بوده وگام های اساسی در جهت نیل به آن برداشته شده است. این شرکت پروژه های مسکونی و تجاری زیادی در بیشتر مناطق تبریز داشته و مهمترین پروژه های این شرکت درکوی ولیعصر تبریز اجرا گردیده است.

تعامل و همکاری شما با نظام مهندسی استان چگونه است و تاکنون با چه مشکلاتی در این خصوص مواجه بوده اید؟
این شرکت به عنوان عضو حقوقی سازمان نظام مهندسی ساختمان و دارای پروانه مجری ذیصلاح از وزارت مسکن و شهرسازی زیر نظر سازمان فعالیت دارد ودر این خصوص مشکلات عدیده ای از جمله تعرفه پایین خدمات مجری گری، صدور پروانه مجری گری بیش ازحد نیاز، عدم حمایت حقوقی و ... گریبان‌گیر مجریان ساختمان استان است، که باعث سردرگمی مالکان و سازندگان صنف مسکن گردیده است. لازم است تا سازمان نظام مهندسی از انحصارخارج شود وهمه افرادی که این توانمندی را دارند با احساس مسئولیت در این عرصه شرکت کنند، تا با دانش و تجربه خود، نظام مهندسی را با قدرت و توانمندی بیشتر مدیریت نموده و به پیش ببرند تا شاهد هر چه بیشترکیفیت در امر ساخت و ساز مسکن گردیم.
در رابطه با پدیده نوظهور حاشیه نشینی بعنوان یک آفت و معضل اجتماعی توضیح داده وراههای برون رفت از آن را بیان نمایید؟
حاشیه نشینی (Marginal settlement) یکی از پدیده های اجتماعی است، که به سبب توسعه کلان شهرها به وجود می‌آید. بانک جهانی حاشیه نشینی را بخش هایی از شهرکه مورد غفلت واقع شده اند و کیفیت وشرایط زندگی در آن به شدت پایین است تعریف می‌کند. ناگفته نماند که پیدایش حاشیه نشینی فقط ناشی از مهاجرت نیست و گاهی پیشروی شهرها برخی روستاهای اطراف شهررا به محل های حاشیه ای تبدیل کرده است. بر این اساس می‌توان گفت، که تمام مهاجران حاشیه نشین نمی‌شوند و تمام حاشیه نشینان نیز مهاجر نیستند، بنابه تحقیقات، بیش از ۳۰ درصد جمعیت در کشور های درحال توسعه در مناطق حاشیه ای سکونت دارند. یکی از نهاد های تاثیر گذار بر بهبود وضعیت زندگی حاشیه نشینان و کمرنگ کردن ناهنجاری در این مناطق را می‌توان شهرداری ها را ذکر کرد وگفت ایجاد و احداث پارک ها و فضای شهری در این مناطق از وظایف شهرداری است و همچنین ورود انجمن‌های غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد بر مقوله آموزش کار و اشتغال در مناطق حاشیه نشین از جمله روش های کارآمد برای کم رنگ کردن این معضل می‌باشد.که حاشیه نشینان باید به شهروندان مشارکت پذیر اجتماعی تبدیل شوند.

یکی از تعهدات  مهندسان سازه استحکام و پایداری ساختمان‌ها  در مقابل حوادث غیر مترقبه در جهت رفاه و آسایش مردم می‌باشد، جنابعالی با توجه به داشتن تخصص کافی در این زمینه چه گامهای مهمی تاکنون برداشته اید؟
از جمله کار های تحقیقاتی که بنده در زمینه استحکام و پایداری سازه ها انجام داده ام، موضوع کاهش مقطع تیر RBS  و نقش فیوز های سازه ای در کنترل برگشت پذیری سریع سازه های فولادی به حالت بهره برداری است که هم اکنون در حال گسترش این تحقیقات و اجرایی نمودن نتایج حاصله می‌باشم.

بیشترین دغدغه ایی که در حوزه کاری تان با آن روبرو هستید را بیان نماییدو برای برون رفت ازآن تاکنون چه تدابیری اندیشیده اید؟
بخش اقتصاد، به چهار بخش اصلی صنعت،کشاورزی، خدمات و بخش ساختمان ومسکن تقسیم می‌شوند، متخصصان حوزه اقتصاد، مسکن را پیشران اقتصاد عنوان می‌دارند. صنعت ساختمان و سایر حوزه های کاری رشته ما صنعتی است،که با یکی از نیازهای اساسی بشر روبرو است وآن نیاز به مسکن وساختمان است. مشاغل مربوط به صنعت ساختمان از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌روند وحدود ۲0درصد از تولید ناخالص داخلی کشور وابسته به این صنعت است و بیش از ۱۰۰ شغل وصنف وابسته به این صنعت است وامروزه بیشترین دغدغه ای که در بازار تولید مسکن برای تمامی سازندگان وجود دارد، عدم ثبات و رکود بازار مسکن است ،که این بازار را به سمت تعطیلی سوق می‌دهد و اساساً دولت باید حمایتهای خود را بر بخش پیشران اقتصاد قرار دهد تا با حرکت آنها، سایر بخشها رونق گرفته و شاخصهای رشد اقتصادی و اشتغال افزایش پیدا کند.

سخن آخر، اگر سخنی مانده که بیان نشده لطفا مطرح نمایید؟                                                                                                                              
پیوستگی اقتصاد مسکن با سیاست‌های کلان اقتصادی کشور، به گونه‌ای که تصور حل مشکل مسکن بدون حل مشکلات اقتصاد کلان دور از ذهن است. تا زمانی که سرعت رشد تولید نقدینگی بالا منجر به تورم‌های شدید می‌شود و همچنین با کسری بودجه مداوم دولت‌ها مواجه هستیم، که در برخی موارد این کسری بودجه‌ها از طریق روش‌های تورم‌زا تامین می‌شود و از یک‌سو با رشد اقتصادی پایین و در بسیاری سال‌ها رشد اقتصادی منفی مواجه ایم ودر دیگر سو با کاهش درآمد سرانه دست به گریبانیم، حل مشکل مسکن و ساخت‌وساز دشوار خواهد بود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: