جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۹۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل موسسه حسابداری و مالی حسابان
عجب شیر پرس - با گسترش کسب و کارهای مختلف و پیچیده تر شدن اصول مدیریت مالی و همچنین قوانین مالیاتی، تصمیم گیری برای آینده مالی یک شرکت به تنهایی توسط مدیر آن کسب و کار امکان پذیر نیست، بلکه برای این کار به مشورت چندین حسابدار و مدیر مالی با تجربه نیاز دارد. نیاز روزافزون کسب و کارهای مختلف به افرادی که در تجزیه و تحلیل امور مالی تسلط دارند، در کنار نرم افزارحسابداری باعث شده تا مشاغلی مانند حسابداری نقش بزرگی پیدا کنند و افراد زیادی به دنبال یادگیری مهارت های لازم برای این حرفه باشند. مهندس یاسر تکنیک، مدیر عامل موسسه حسابداری و مالی حسابان، دارای مدرک کارشناسی ارشد حسابداری، عضو انجمن حسابرسان داخلی و حسابرس ارشد جامعه حسابداران رسمی ایران، حسابرس ارشد موسسه اصول پایه فراگیر تهران، سرپرست حسابرسی بهدادحساب ایران، مدیر و مشاور مالی شرکت های مختلف تولیدی، بازرگانی در تهران و تبریزاز جمله فعالیت ها و سوابق درخشان ایشان است.در همین رابطه گفتگویی با ایشان ترتیب داده ایم که ماحصل آن تقدیم می گردد.
علاقمندی و انتخاب شما به رشته حسابداری چیست، مهمترین شاخص وظایف حسابداری را بیان نمایید؟
علت وعلاقه انتخاب حسابداری برای من از جهات بسیاری دارای سمت و سوق می باشد، از جمله اهمیت بالای این حرفه در رویکرد های اقتصادی یک شرکت کوچک تا یک جامعه در سطح کشوری که با توجه به توانمندی های شخصی و فنی امکان رشد و ارتقای سطح شغلی در حسابداری را چه بسا می توان نا محدود بیان نمود. برای موفقیت در شغل حسابداری مهمترین عامل افزایش تخصص و حفظ انگیزه و تلاش باهدف است و تا زمانی که به این عوامل توجه نشود، دستیابی به موفقیت در شغل حسابداری و یا هر شغل دیگری مقدور نخواهد بود. همچنین توانایی های لازم برای تحصیل در رشته های حسابداری عبارتند از، توانایی استفاده مناسب از کلمات برای ارائه گزارش، خسته نشدن از معادلات ریاضی برای زمان بسیار طولانی، توانایی نشستن به مدت های طولانی وکار با کامپیوتر، توانایی ارائه گزارش مالی، تحلیل گزارشات مالی.

 رشته حسابداری را به چند زمینه می توان تقسیم کرد و کاربردآنها را بیان نمایید؟
حسابداری مالی، حسابداری مالی نگارش و تنظیم صورت‌های مالی است، حسابداری مدیریت، ارائه گزارشاتی نظیر ارائه قیمت تمام شده محصول، هزینه‌ها و قیمت فروش خدمات و برآورد میزان تولید در زیرشاخه حسابداری مدیریت انجام می‌شود، حسابداری دولتی وظیفه کنترل هزینه‌های دولتی و بودجه دولت و همچنین برآورد بودجه دوره های آتی را برعهده دارد. حسابداری بودجه ( بهای تمام شده )که هزینه محصول و خدمات را ارزیابی می‌کند. بهای تمام شده محصول با درنظرگرفتن همه عوامل دخیل در تولید خواهد بود، همچنین هزینه‌ها از لحاظ ساختاری و عوامل اداری نیز بررسی می‌شود، حسابداری صنعتی اصلی‌ترین هدف حسابداری صنعتی تخمین و برآورد بهای فروش بر مبنای هزینه تمام شده و عوامل بخش تولید است، حسابداری مالیاتی محاسبه میزان مالیات‌ بر درآمد بر اساس قوانین و مقررات از دیگر وظایف شاخه حسابداری مالیاتی است، که نیاز به مدیریت دقیق دارد، حسابرسی ارزیابی صورت‌های مالی شرکت می باشد، که در نهایت، مطابقت گزارش‌های مالی با قوانین حسابرسی و مالیاتی توسط حسابرسان تأیید یا رد شده و گزارش آن به مدیریت شرکت ارائه می‌شود.

سیستم حسابداری دوبل را تشریح نمایید و کاربرد آن را در حسابداری بیان نمایید؟
در حسابداری دوبل حساب مختلفی وجود داردکه به دو نوع بدهکار و بستانکار تقسیم می شود و جداگانه تحلیل و بررسی می شود، ولی در حسابداری یک طرفه فقط حساب بدهکار بررسی می شود وحساب بستانکار بررسی نمی شود. بهترین کاربرد آن کنترل حساب و پایین آوردن احتمال خطا است.

در رابطه باتاریخچه و چگونگی تاسیس موسسه تان توضیح داده و هدف خود را از تشکیل موسسه حسابداری و خدمات مالی محاسبان رابیان نمایید؟
موسسه  ما توسط مدیران و مشاوران مالی خبره تبریز در سال 1398 تشکیل شده که هرکدام از مدیران در حوزه های مختلفی از حسابداری دارای تخصص و مهارت علمی و تجربی است،که دارای عضویت در انجمن حسابرسان داخلی و جامعه حسابداران رسمی است. هدف از تشکیل موسسه بر خلاف شعار های تبلیغاتی بصورت واقع گرایانه کسب انتفاع در کنار به کار گیری از دانش و تخصص های کسب شده همچنین آموزش و پرورش کارآموزان این رشته است.

جنابعالی بعنوان عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران تعامل و همکاری تان را با ادارات و شرکتهای دولتی و خصوصی چگونه است؟
همکاری اینجانب منعطف به محل کار و نوع شغل کاری انتخاب می شود ، چه دربخش دولتی وچه در بخش خصوصی.

موسسه حسابداری تان تاکنون با چه چالش هایی مواجه بوده و برای رفع آنها چه کارهای موثری انجام داده اید؟
هر شغلی می‌تواند دارای چالش‌هایی باشد، اما نکتۀ بسیار مهم در مورد چالش‌های شغل حسابداری جنس متفاوت این چالش‌ها است. درخصوص چالش‌های موسسه با در نظر گرفتن سپهر کاری موجود و محیط حسابداری و حسابرسی فعلی موارد زیر قابل تاکید است. محدودیت نیروی انسانی ماهر و حرفه‌ای،گسترش مقررات و نظارت حرفه‌ای، تغییرات در سیستم‌های فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، توانایی حسابداران وحسابرسان برای مقابله و کشف تقلب، رقابت و بازاریابی، انتظارات و قابلیت پاسخگویی به نیازهای کلیه استفاده‌کنندگان از خدمات و در نتیجه ضرورت تنوع بخشیدن به خدمات حرفه‌ای مسایل برشمرده، می تواند به صورت طبیعی در آغاز هر حرکتی موجود باشد. آنچه مهم است، حرکت به سوی کاستن از مشکلات و ایجاد چشم اندازروشن از آینده آن است. از این رو برای برطرف شدن بسیاری از این مشکلات شاید بهترین راه حل درک بهتر این شغل باشد.

تعریف کاملی از حسابداری را بیان نمایید ودر رابطه با تاریخچه حسابداری توضیح دهید؟
علم ثبت و بررسی معاملات مالی یک شرکت، سازمان یا یک تجارت است و به طور کلی شامل جمع بندی، تجزیه و تحلیل گزارشات و تحویل آنها به مدیران سازمان ها است. حسابداری زبان تجارت نیز خوانده می‌شود زیرا اطلاعات آماده شده به وسیله حسابداری باید در تصمیم گیری های اقتصادی سودمند باشد، خوارزمی دانشمند معروف روش های نگرش، شمارش دهی اعداد و مفهوم صفر را توضیح داد. بعد ها در سال 1494 هجری قمری لوکاپا چولی در اروپا پایه های حسابداری را بنا کرد.

 در رابطه با فعالیت مهم موسسه محاسبان توضیح داده و بفرمایید تاکنون با چه مشکلاتی مواجه بوده اید؟
فعالیت، خدمات مالیاتی، انجام خدمات مالیاتی ازجمله تنظیم اظهارنامه ها، لایحه نویسی ودفاع مالیاتی، تشکیل ورسیدگی پرونده مالیاتی، نرم افزار مالی وحسابداری تولید، استقرار، آموزش، پشتیبانی نرم افزارهای تخصصی مالی و اداری استخدام و کار آموزی استخدام، کارورزی، کارآموزی حسابدار وحسابرسی داخلی، مشاوره امور مالی و مدیریتی، عدم توجه به حسابداران موسسه توسط مدیران شرکت ها (سلیقه محور، مزایای کاری ...) محدودیت ها و مشکلات مالی در مواجه با مشکلات مالی شرکت ها و کارفرمایان، نبود اطلاعات مالی وکافی درجهت پیشبرد اهداف به دلیل عدم استخدام حسابدار مجرب در شرکت های طرف قرارداد از جمله مشکلات مهم حسابداران است.

با توجه به اینکه رشته حسابداری ازپرکاربردترین رشته هایی است،که با تمامی  مشاغل در ارتباط می باشد ،بفرمایید این علم تخصصی چطور توانسته است در بهره وری و تامین نیاز شرکتها و سازمانها تاثیر گذارباشد؟
حسابداری در صورتی که از اطلاعات و داده های صحیح بهره ببرد همچنین اگر وقت و انرژی کافی چه از جهت کارفرمایان و چه از سمت موسسات حسابداری و یا حسابداران داخلی مجموعه برخوردار باشد، در این صورت با ارائه گزارشات دقیق و به موقع باعث جلوگیری از زیان سنواتی و اصلاح رویکرد وجهت جبران زیِان و یا افزایش سودهی و رشد صنایع را دارا می باشد.

سخن آخر، اگر صحبتی مانده که بیان نشده لطفا مطرح نمایید؟
به همه کارآموزان دانشجویان عزیز حسابداری اعلام می کنم که اگر قصد دارند وارد حرفه مالی بصورت حرفه ای شوند در اولین مرحله می بایست تئوری و دانش  خود را بالا ببرند و در مرحله دوم دنبال کار  باشند، مادامیکه شما به موارد اشاره شده فوق مسلط نباشید، کسب یک موقعیت شغلی تضمین شده در شغل حسابداری کار سختی برای کارآموزان خواهد بود واگر تاکنون برای خود یک برنامه ریزی شغلی مناسب انجام نداده اید دست به کارشده و از همین الان اقدام کنید.در ضمن در استان ما به بخش حسابداری و مالی آن طور که باید صاحبان شرکتها توجه نمایند توجه لازم را ندارندو متاسفانه در پایان سال بدلیل این بی توجهی متوجه ضررهای بسیار در امور مالیاتی، فروش ( عدم برآورد دقیق بهای تمام شده محصولات) و غیره می شوند و در آخرکارآفرینان و مدیران گرامی در سال های اخیر با توسعه و گسترش روزافزون کسب و کارهای مختلف نیاز به نیروهای ماهر برای کنترل امور مالی بیش از پیش احساس می‌شود. با توجه ویژه به این واحد ودریافت گزارشات مدیریتی ازاین واحد روز به روز بر سودآوری و پویایی خود بیافزایند.  لذا بهتر است صاحبان کسب و کارها به وسیلۀ مصاحبه ها و مقاله های  موجود در این زمینه به شناخت بهتری از شغل حسابداری دسترسی پیدا کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: