يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 05 2024
کد خبر: ۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
مهر از آذربایجان شرقی گزارش می‌دهد؛
عجب شیر ما - انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری درحالی هفتم اسفند برگزار می‌شود که در آذربایجان شرقی ۳۶۴ کاندیدای تاییدصلاحیت شده برای تصاحب ۱۹ کرسی در مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از مهر، دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حالی هفتم اسفند برگزار می‌شود که در آذربایجان شرقی ۳۶۴ کاندیدای تایید صلاحیت شده برای تصاحب ۱۹کرسی استان در مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنند و شش کاندیدای تایید صلاحیت شده نیز برای پنج کرسی استان در مجلس خبرگان رهبری باهم به رقابت می‌پردازند.

در این بین نقش احزاب و تشکل‌های سیاسی در این انتخابات چشمگیر است و از مدت ها پیش احزاب سیاسی جلسات مختلفی را تشکیل داده‌اند و کاندیداها و ائتلاف‌های مورد حمایت خود را اعلام کرده اند.

آذربایجان شرقی به دلیل موقعیت و جایگاه خاص سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی در کشور و نیز برخورداری از مزیت‌های مناسب اقتصادی و تجاری، با داشتن ۱۹ نماینده در مجلس شورای اسلامی همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین استان های کشور در ساختار قانون گذاری کشور بوده است.

از میان ۳۱ استان کشور، آذربایجان شرقی به لحاظ نسبت تراکم جمعیتی به تعداد نماینده در مجلس شورای اسلامی نیز در جایگاه هفتم پس از استان‌های خراسان جنوبی، سمنان، ایلام، لرستان، همدان و اردبیل قرار دارد و بر اساس آمارهای موجود برای هر ۱۹۶ هزار نفر از جمعیت آذربایجان شرقی یک نماینده در مجلس شورای اسلامی تعریف شده است.

وجود ۱۳ حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی

۱- حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو: با جمعیت نزدیک به دو میلیون نفر بزرگترین و مهمترین حوزه انتخابیه استان به شمار می رود که دارای شش کرسی در مجلس است. در این حوزه ۱۶۱ کاندیدا تایید صلاحیت شده اند.

۲- حوزه مراغه و عجب شیر: در رتبه دوم حوزه های انتخابیه آذربایجان شرقی به لحاظ اهمیت سیاسی و جمعیت، حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر با جمعیت ۳۲۰ هزار نفری قرار دارد که تنها یک کرسی در مجلس دارد. در این حوزه ۲۳ کاندیدا تایید صلاحیت شده اند.

۳- حوزه انتخابیه میانه: این با جمعیت ۱۹۰ هزار نفر به دلیل داشتن چهار بخش، پنج شهر، هفت دهستان و ۳۳۱ پارچه روستا دارای دو کرسی در مجلس است. در این حوزه ۲۲ کاندیدا تایید صلاحیت شده بودند که روز گذشته یک نفر دیگر نیز تایید صلاحیت شد و مجموع این کاندیداها به ۲۳ نفر رسید.

۴- حوزه های انتخابیه مرند و جلفا: حوزه های انتخابیه مرند و جلفا با جمعیت ۲۹۵ هزار نفر یک کاندیدا در مجلس دارد و ۳۰ کاندیدا برای این حوزه تایید صلاحیت شده اند.

۵- حوزه انتخابیه اهر و هریس: این حوزه با ۱۹۶ هزار نفر یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد و ۱۷ کاندیدا برای این حوزه تایید صلاحیت شده اند.

۶- حوزه انتخابیه سراب: این حوزه با ۱۳۱ هزار نفر یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد و ۲۲ کاندیدا برای این حوزه تایید صلاحیت شده اند.

۷- حوزه انتخابیه بناب: حوزه انتخابیه بناب با ۱۳۰ هزار نفر یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد و ۶ کاندیدا برای این حوزه تایید صلاحیت شده بودند که روز گذشته نیز یک نفر دیگر تایید صلاحیت شد و مجموع کاندیداها در حوزه انتخابیه بناب به ۷ نفر رسید.

۸- حوزه انتخابیه شبستر: حوزه شبستر با ۱۲۵ هزار نفر یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد و ۱۸ کاندیدا برای این حوزه تایید صلاحیت شده اند.

۹- حوزه انتخابیه ملکان: این حوزه با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت یک کرسی در خانه ملت دارد و ۱۲ کاندیدا برای این حوزه تایید صلاحیت شده اند.

۱۰- حوزه انتخابیه کلیبر و خدا آفرین: این حوزه با بیش از ۱۰۴ هزار نفر یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد و ۱۲ کاندیدا برای این حوزه تایید صلاحیت شده اند.

۱۱- حوزه انتخابیه بستان آباد: این حوزه با ۹۵ هزار نفر یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد و ۱۲ کاندیدا برای این حوزه تایید صلاحیت شده اند.

۱۲- حوزه انتخابیه هشترود و چارایماق: این حوزه ۹۳ هزار نفر جمعیت دارد و ۱۱ کاندیدا برای این حوزه تایید صلاحیت شده اند.

۱۳- حوزه انتخابیه ورزقان: حوزه ورزقان با ۴۵ هزار نفر نیز یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که ۱۶ کاندیدا برای این حوزه تایید صلاحیت شده اند.

گروه‌بندی و آرایش سیاسی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی:

حوزه انتخابیه تبریز: در این حوزه سه گروه بندی تا به امروز مشخص شده و احتمال می رود گروه بندی های دیگر نیز در روزهای آینده مشخص شود. اصلاح طلبان، اصولگرایان و ائتلاف مستقل یاران انقلاب سه گروهی هستند که کاندیداهای خود را مشخص کرده اند.

۱- اصولگرایان: محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس نهم سرلیست این گروه است و حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، احمد علیرضابیگی، محمداسماعیل سعیدی، معصومه راشد و لطیف لطیفی دیگر اعضای این گروه هستند. این گروه شعار «معیشت، امنیت و پیشرفت» را برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب کرده اند.

۲- اصلاح طلبان: مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت اصلاحات به عنوان سرلیست اصلاح طلبان در تبریز انتخاب و معرفی شده است و علی اصغر الموسوی، حجت الاسلام عباس عباس‌زاده، محمدرضا اسلامی، شهاب الدین بی مقدار و زهرا ساعی، دیگر نفراتی هستند که شورای هماهنگی اصلاح طلبان آنها را برای این حوزه انتخاب کرده اند. شعار اصلاحات در این دوره از انتخابات «امید، آرامش و رونق اقتصادی» است.

۳- ائتلاف مستقل یاران انقلاب: حجت الاسلام میکائیل صفایی سرلیست این گروه است و علیرضا نوین، علی آذریان، مسعود محمدیان، روح الله جهانگیری و معصومه راشد دیگر نفرات این گروه هستند. شاخص ترین معیارهای ائتلاف مستقل یاران انقلاب عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جهت معرفی افراد کارآمد، مردمی و سالم برای انتخاب صحیح مردم است.

۴- کاندیداهای مستقل: ۱۴۴ کاندیدا از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو مستقل به میدان رقابت آمده اند. البته احتمال این نیز می رود که گروه های جدیدی در روزهای آتی در این حوزه تشکیل شود. از چهره های شاخص کاندیداهای مستقل این حوزه می توان به علیرضا منادی و میرهادی قره سید رومیانی از نمایندگان مجلس نهم اشاره کرد.

اصولگرایان در برخی از حوزه های شهرستانی آذربایجان شرقی نیز اسامی زیر را اعلام کرده اند که بدین شرح است:

حوزه انتخابیه بستان‌آباد: احد خیری، حوزه انتخابیه ملکان: شهروز افخمی، حوزه انتخابیه شبستر: علی علی‌لو، حوزه انتخابیه سراب: روشنی، حوزه انتخابیه میانه: یعقوب شیویاری و محمدرضا حاجی‌اصغری، حوزه انتخابیه اهر و هریس: حسینیان، حوزه انتخابیه کلیبر و هوراند: الله قلی قلی زاده و هشترود و چاراویماق: غلامحسین شیری علی‌آباد

اصلاح طلبان در برخی از حوزه های شهرستانی آذربایجان شرقی نیز اسامی زیر را اعلام کرده اند که بدین شرح است:

حوزه اهر وهریس: بیت الله عبدالهی، حوزه کلیبر: علی فخر آذری، حوزه میانه: شورچی و محمد حسین بهبودی، حوزه سراب: نصیر پور

کاندیداهای مورد حمایت ائتلاف یاران انقلاب در حوزه های شهرستانی آذربایجان شرقی نیز به این شرح است:

حوزه انتخابیه بناب: حجت الاسلام شیخ رضا باقری بنابی، حوزه انتخابیه بستان آباد: غلامرضا نوری

کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی

شش نفر از کاندیداها تایید صلاحیت شدند که این افراد شامل محسن مجتهد شبستری، محمدتقی پورمحمدی، جواد حاجی زاده کلجاهی، محمد فیضی، علی ملکوتی و هاشم هاشم زاده هریسی هستند. از این شش نفر پنج کاندیدا به مجلس خبرگان رهبری راه خواهند یافت.

محمدتقی پورمحمدی، محمد فیضی، علی ملکوتی و هاشم هاشم زاده هریسی چهار کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان و حامیان دولت در انتخابات خبرگان رهبری هستند.

محسن مجتهد شبستری، محمد فیضی، علی ملکوتی، محمدتقی پورمحمدی و جواد حاجی زاده کلجاهی نیز پنج کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان در انتخابات خبرگان رهبری هستند.
انتظار می‌رود با توجه به فعال‌تر شدن احزاب، گروه ها و تشکل‌های مختلف سیاسی در قالب طیف‌ها و سلیقه‌های گوناگون در آذربایجان شرقی، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور اکثریت مردم و به صورت باشکوه و پرشور برگزار شود
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: