جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۹۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل شرکت سداد بتن تبریز
عجب شیر پرس - مهندسی سازه، هزاران سال پیش هنگام ساختن سازه های چون اهرام در مصر، یا آکروپلیس در یونان، به عنوان علمی تخصصی مورد استفاده قرار گرفته است، اما امروزه مهندسی سازه شاخه ای از رشته عمران است، که شامل استفاده از قوانین علوم فیزیک و ریاضیات و دانش تجربه برای طراحی ایمن اِلمان های سازه های تحت بارهای وارده به ساختمان های ساخته شده توسط انسان است، رشته مهندسی سازه در دنیای مدرن دانش گسترده و مفصلی را ارائه می دهد که می‌تواند عملکرد اشکال مختلف و متریال های مورد استفاده در سازه ها را برای مقاومت در برابر بارها و تنش ها به طور دقیق پیش بینی کند. دکتر بهروز عافیت دارای مدرک دکتری رشته مهندسی عمران گرایش سازه، مدیرعامل شرکت سدید سداد بتن تبریز، رئیس هیئت مدیره شرکت سداد آرمه تبریز و آبادگران (به مدت 5 سال)، پست های مدیریتی و اجرایی در شرکت های مختلف در تبریز را در کارنامه سوابق خود دارد. به همین منظور، گفتگویی را با ایشان ترتیب داده که ماحصل آن تقدیم می گردد.
چه دلایلی باعث انتخاب و علاقه شما به رشته مهندسی عمران سازه شده است، اهم وظایف این رشته را توضیح دهید؟  
دلایل بسیاری می تواند رشته مهندسی عمران را به رشته مورد علاقه تبدیل کند، ساخت تولید و خلق یک سازه با قوانین موجود از صفر تاصد، تا جایی که بتواند روی پاهای خود استوار شود، یکی از این دلایل است، مهندسی سازه گرایشی است، که به تجزیه و تحلیل و طراحی سازه های مختلف می پردازد، یک مهندس سازه باید در زمان طراحی یک سازه دومسئله مهم را مورد توجه قرار بدهد، بررسی مقاومت سازه در مقابل بارهای وارده چه با طراحی سیستم باربر و محاسبه و کنترل مقاومت کافی اعضای سازه در برابر این بارها است، بررسی کارایی سازه است، که سازه باید فاقد مواردی مانند تغییر شکل های خارج از اندازه مجاز آیین نامه و لرزش باشد.

 جهت حذف خسارت‌های جانی و مالی احتمالی در حین و بعد از وقوع زلزله جنابعالی به عنوان دکترای عمران سازه در این خصوص چه راهکار و پیشنهادی دارید؟
به طور کلی برنامه ریزی درست قبل از وقوع زلزله و داشتن طرح های مدیریتی صحیح، پس از وقوع بحران می تواند به میزان قابل توجهی از تلفات و خسارات ناشی از زلزله کم کند، ولی یکی از راه حل های اساسی در کاهش و حذف تلفات ناشی از زلزله توجه جدی به مسئله مقاوم سازی و بهسازی سازه ها، با وجود توسعه و پیشرفت تکنولوژی وفناوری های روز دنیا می باشدکه بایداقدام اساسی درکشورانجام شود.

دررابطه با حذف یا ترمیم بافت های فرسوده و نیز حفظ بافت های سنتی، جنابعالی تاکنون چه اقداماتی دراین خصوص انجام داده و چه راهکارهایی در این زمینه پیشنهاد می کنید؟
از آنجایی که تعدادی از پروژه های شرکت ما در محدوده بافت فرسوده تبریز بوده سعی کردیم، که ترمیم بافت های فرسوده با توجه به ایده های فرهنگی باشد وهمچنین فضای سنتی و طبیعی بافت ها حفظ شود، ولی به نظر بنده باید تنها در صدد حفظ و اصلاح طرح های قدیمی برای بازسازی این بافت ها نباشیم، وجود ایده های نو و برنامه‌ریزی‌های اساسی و استفاده از الگوهای جامع بازسازی نیاز امروز بافت فرسوده شهرتبریزاست. مشکلات زیرساختی و شبکه های ارتباطی در این بافت ها نیازمند توجه و هماهنگی سازمان ها و ارگانهای مربوطه است تا شاهد یک کار مدیریتی و اجرایی خوب در این زمینه باشیم.    
به عنوان عضو حقوقی نظام مهندسی استان،  معمولاً با چه مشکلات مهمی مواجه هستید، و تعامل و همکاری شما با این سازمان چگونه است؟
هم اکنون مشکلات بسیار زیادی از جمله رکود اقتصادی و گنگ بودن بازار مسکن و ساخت و ساز، پایین بودن تعرفه های مهندسی در مقابل شرایط اقتصادی کنونی و عدم تعادل مسئولیت سنگین حقوقی مهندسان، در مقابل تعرفه های مهندسی، عدم تناسب پذیرش دانشجویان با توجه به نیاز بازار کار و ایجاد مشکل بیکاری فزاینده دانش آموختگان، مشکلات ساختاری تولید و شرکت داری در این حوزه، کمرنگ بودن سهم مهندسان در حضور و اداره نهادهای تخصصی، مانند شوراهای شهرومشکلات بسیاری که موجب ایجاد اختلال درفعالیت مهندسان و در نتیجه کل نظام ساخت و ساز کشور شده است.

در رابطه با مهندسی سازه که بخشی از مهندسی عمران است توضیح داده، و بفرمایید این رشته چه امورات مهمی را برعهده دارد؟
با اینکه گرایش مهندسی سازه به نسبت سایر گرایش های مهندسی عمران فارغ التحصیلان بیشتری دارد، اما افراد متخصص نسبت به سایر گرایش ها راحت تر می توانند وارد بازار کار شوند، همکاری با وزارتخانه ها و سازمان های مسئول اجرای طرح های عمرانی، مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، سازمان نظام مهندسی ساختمان، واحد های عمرانی شهرداری ها، همکاری با مهندسان مشاور سازه،کاردرکارگاههای عمرانی و آزمایشگاه های بتن و نظارت و اجرا از جمله محیط های کاری مهندسان سازه می باشد.

در رابطه با پدیده نوظهور حاشیه نشینی به عنوان یک آفت و معضل اجتماعی توضیح داده و بفرمایید چه عواملی باعث گسترش روز افزون این مشکل بزرگ در سطح کشور شده است؟
عامل اصلی حاشیه نشینی واسکان غیر رسمی، مهاجرت است، که علت آن اختلاف سطح توسعه در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میان شهر و روستا می باشد، حاشیه نشینی به عنوان یکی از مسائل اجتماعی پیامدها و آثار متفاوتی در جامعه به جای می گذارد، یکی از مهمترین حوزه های تاثیرگذار، حوزه بسیار حساس آسیب های اجتماعی است،گسترش حاشیه نشینی در مقیاس کوچک موجب ایجاد اختلال در امنیت روانی ساکنان شهرها و در مقیاس بزرگ موجب ایجاد انواع ناهنجاری های اجتماعی وآسیب ها می شود، حاشیه نشینان در معنای عام شامل کسانی هستند،که در محدوده اقتصادی شهر ساکن‌ هستند و جذب اقتصاد شهری نشده‌اند. حاشیه نشینی مشکلات اجتماعی موجود در شهرها را تشدید کرده، و موجب گسترش آن ها می شود، از جمله، تقاضا برای استفاده از منابع آموزشی و پرورشی که موجب افزایش فشار بر منابع موجود در شهر می شود، و یا اینکه سطح بی سوادی را افزایش می دهد. بنابراین برای حل مسئله حاشیه نشینی و رفع مشکلات موجود و کاهش به آسیب های اجتماعی باید با ساماندهی حاشیه نشینی و فراهم نمودن امکانات مورد نیاز برای آنها و کم کردن فاصله موجود، اقدام های لازم در این زمینه صورت گیرد، و انجام این امورکه از مقدمات پیشگیری وکاهش میزان جرایم و آسیب های زدر این مناطق است امکان ندارد، جز با مشارکت و همکاری کلیه دستگاه های مربوطه.

 از دیدگاه جنابعالی، برای کسب موفقیت و رسیدن به مراتب عالی در حوزه کاری‌تان، داشتن تخصص مفید تر است یا به کارگیری تجربه تاثیر گذار تر است؟
یک مهندس عمران موفق، اول از همه باید دانش آکادمیک بالایی داشته باشد، و سپس با حضور در بازار کار تا می تواند بر تجربیات خود بیفزاید، رشته عمران سازه، رشته آزمون و خطا نیست، کوچکترین خطایی، پیامدهای خطرناکی را پشت سر خواهد داشت، بنابراین یک فارغ التحصیل دانشگاهی باید قبل از شروع تخصصی، کار به صورت کاملاً جدی باید دوره‌های کارآموزی را طی کند، تا از هر نوع اشتباه و بی تجربگی به دور باشد.

 به علت تورم شدید و بالا رفتن بی رویه مصالح ساختمانی در زمینه ساخت و ساز مسکن، چه تاثیرات و پیامدهای منفی در ساخت و سازها به وجود آورده است؟
نظر به سهمی که مصالح ساختمانی در تعیین قیمت تمام شده ساختمان دارد، بالطبع افزایش قیمت ها تاثیر خود را بر قیمت بازار خواهد گذاشت، که این تاثیر در ساختمان های لوکس بسیار قابل چشم گیرتر بوده، و اثرگذاری بیشتری خواهد داشت، البته طبیعتاً نوسانات موجود در این بخش اثر خود را بر دیگر عوامل موثر بر قیمت تمام شده نیز خواهد گذاشت، در هر صورت باید توجه داشت مسکن یک کالای همگن نیست و اثرات تغییر قیمت مصالح نیز بر قیمت تعیین شده یکسان نیست، از آنجایی که سازندگان مسکن لوکس عموماً به دلیل شرایط خاص بازار خود با سود ثابت تری مواجه هستند، بنابراین افزایش قیمت مصالح در ساختمان‌های لوکس بسیار بیشتر از مسکن معمولی و متعارف خواهد بود، و عملاً در سازندگان مسکن های متعارف و به ویژه ارزان که بایستی از حاشیه سود خودکم کنندتا بتوانند توازن بیشتری بر قیمت تمام شده مسکن ساخته شده خود با توان بازار نشان دهند، که این امر می تواند مهمترین تاثیر منفی بالا رفتن بی رویه مصالح ساختمانی بر روی بازار مسکن و کیفیت ساختمان باشد.

 سخن آخر؟
مشکلات عدیده ای که امروزه گریبانگیر جامعه مهندسان و بازار مسکن و به تبع آن مردم این کشور شده است زاده عدم وجود وجدان و دانش و عدم همکاری و همدلی ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه در طول سال‌های متمادی می باشد و نیازمند بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های مربوطه است و در کشورهایی مانند ایران که ساختمان جایی برای خودنمایی و ثروت اندوزی افراد شده است، دیگر نمی توان به وجدان به عنوان راه حلی برای نجات جامعه بسنده کرد، دانش و مهندسی سازه نیاز به افرادی متخصص و مسئولیت پذیر دارد، تا بتواند مسیر اصلی خود را طی کند، و این مهندس باید تعلیم و تعلم ببیند، و شرایط برایش مهیا گردد، تا به وظیفه بزرگی که حفظ امنیت عمومی و منافع جمعی است، آن را سرلوحه کار خود قرار دهند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: