چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 15 2024
کد خبر: ۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:
عجب شیر ما - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از نگاه تنگ نظرانه برخی‌ها به مضامین کتب بومی انتقاد و اظهار کرد: جای بسی تاسف است که به کسی که می‌خواهد زبان مادری اش را گسترش دهد انگ پان ترکیسم می زنیم.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایسنا، علی اکبر صفی پور در شورای برنامه‌ریزی استان با بیان اینکه حوزه فرهنگ حوزه ممارست و نظارت دائمی است، گفت: طرح‌های حوزه فرهنگ و هنر به لحاظ کیفی و زمان‌بر بودن، نیازمند تکرار و ممارست است تا با نظارت‌های پی در پی در اجرای فعالیت‌های فرهنگی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ، هنر و آداب و رسوم بومی خود گام موثری برداریم.

وی با اشاره به تاسیس بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان افزود: تاسیس این بنیاد از وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور بود که بدان عمل کرده و اساسنامه آن طی جلسات متعدد تدوین شده است، بنیاد فرهنگ آذربایجان تنها متعلق به آذربایجان‌شرقی نیست بلکه تمامی استان‌های آذری زبان در آن عضویت دارند.

 بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در چهار استان به طور همزمان گشایش می‌شود

وی ادامه داد: اعضای هیات امنای این بنیاد انتخاب شده اند و در چهار استان به طور همزمان این بنیاد شروع به کار خواهد کرد و مرکز اصلی آن نیز در تبریز خواهد بود.

صفی پور با اشاره به راهبردهای 16 برنامه کلان فرهنگی در سال جاری تاکید کرد:  توجه به نشاط اجتماعی یکی از راهبردهای این برنامه‌ها بوده است که در تمامی برنامه‌های اجرایی این راهبرد رعایت و محقق شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، توجه به ساختارهای مردمی فرهنگ و هنر را از دیگر راهبردهای برنامه‌های اجرایی در سال جاری عنوان کرده و افزود: تلاش می‌کنیم تا حوزه فرهنگ و هنر را از بخش دولتی به سمت بخش خصوصی سوق داده و به دست اهل فرهنگ و هنر بسپاریم که احیای انجمن‌های تخصصی اقدامی در این جهت بوده است.

وی تاکید کرد: امروز حتی در روستاها نیز آموزشگاه هنری داریم و به صورت رسمی در چند رشته هنری به مردم این روستاها خدمت می‌کنند.

وی آغاز به کار مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر تبریز را گامی در راستای توسعه فرهنگی تبریز دانست و گفت: این مرکز با هشت رشته شروع به کار کرده است و برای مثال در حوزه موسیقی تا قبل شروع به کار این مرکز افراد زیادی برای آموزش به کشورهای اطراف چون ترکیه و آذربایجان می‌رفتند اما با افتتاح این مرکز حدود 200 نفر تنها در رشته موسیقی ثبت نام داشتیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در بخش دیگری از سخنان خود از توجه کمی و کیفی به مطبوعات استان در سال جاری خبرداد و گفت: تعداد پایگاه‌های خبری از 3 پایگاه به 56 پایگاه خبری رسمی ارتقا یافته است و در تعداد روزنامه‌ها نیز 30 درصد رشد داشته‌ایم.

وی وابستگی فرهنگ به بودجه دولتی را مشکل بزرگی دانست و گفت: درآمدزا کردن بخش فرهنگ و هنر را با فعالیت‌هایی چون سفارش و خرید کتاب به طور جدی آغاز کرده‌ایم .

وی با بیان اینکه تلاش داریم تا با نگاه پژوهش محور به فرهنگ و هنر بنگریم، تاکید کرد: لازمه این نگرش چاپ نشریات تخصصی است که به زودی مجوزهای موردنیاز برای این کار صادر خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرحی با عنوان " هدیه آگاهی" را در روزهای تعطیل شروع خواهیم کرد و از ادارات نیز می‌خواهیم که در کنار عیدی‌ها و پاداش‌ها و هدایای خود از کتب و آثار استانی بومی نیز استفاده نمایند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: