دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
در مصاحبه اختصاصی با فعال ورزشی و رئیس هیات ورزش پهلوانی استان آذربایجان شرقی مطرح شد:
عجب شیر پرس - ورزش زورخانه‌ای، ورزش باستانی و یا ورزش پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته است. کشتی پهلوانی در محلی به نام زورخانه گرفته می‌شد. مسابقه‌های کشتی تا سال ۱۳۱۸ به آیین کشتی پهلوانی برگزار می‌شد اما در زمان رضاشاه و با گسترش فرهنگ جدید ورزشی، باشگاه‌ها شکل گرفتند و اصول جدید ورزشی حاکم شد. در تاریخچه کشتی پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای آمده است که ورزش و انجام حرکات پهلوانی جزو فعالیت‌های اصلی روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده است. جامعه آن زمان، ارزش خاصی برای ورزشکاران خود قائل می‌شدند چرا که آنان به خاطر داشتن قدرت بدنی و شجاعت روحی شکرگزار بوده و هرگاه که نیاز می‌شد برای دفاع از خانواده و سرزمین خود در برابر دشمنان، حاضر به جانفشانی بودند. به وجود آمدن مرام نامه‌ها و فتوت‌ها و انتقال سینه‌ به سینه و نسل به نسل ماجراهای پهلوانان در بین مردم ایران زمین، نشان دهنده نقش ویژه و تاثیر گذار پهلوانان بر تاریخ این مرزو بوم است. رسول برپور با مدرک کارشناسی مدیریت ورزشی، یکی از فعالان این حوزه و جزو مدیران کاربلد در عرصه ورزش پهلوانی است که از سال 1391 توانسته است در این حیطه خدمات ارزنده ای نسبت به استان آذربایجان شرقی ارائه دهد. به همین منظور گفتگویی را با ایشان من باب شناساندن جایگاه این رشته اصیل ایرانی انجام داده ایم که حاصل آن تقدیم می گردد:
لطفا در وهله اول، ارزیابی خود از جایگاه فرهنگ ورزش خصوصا ورزش های پهلوانی در سطح استان آذربایجان شرقی را ارائه دهید؟
می توان گفت وضعیت فرهنگی مان در نگاه کلی نه تنها در حوزه ورزش بلکه در سایر رشته های فعالیتی اعم از هنری و مشاغل دیگر در حد مطلوب نبوده است. لذا با نگاهی عمیق به مسئله فرهنگ در این زمینه به این نتیجه می رسیم که به جای رشد در این باب به  نوعی دچار پس رفت شده ایم. ما اگر بخواهیم در زمینه فرهنگی به رشد لازم مخصوصا در دوره دولت کنونی دست یابیم، لازم است به پشتوانه وزارت ورزش خصوصا شخص دکتر سجادی که انصافا در این زمینه دنبال ایجاد فضای مناسب برای رشد ورزشکاران و حمایت عملی از افراد فعال این حوزه هستند قدم برداریم. از طرف دیگر خود ورزشکاران و مربیان هم باید در درک مسائل فرهنگی و رسیدن به نقطه مطلوب و ایده ال  و همینطور مورد قبول جامعه ایرانی بکوشند تا رسیدن به سرمنزل مقصود در عرصه ورزش و دستیابی به فرهنگ اصیل ایرانی از تکاپو باز نمانند.

چگونگی ضرورت وجود اخلاقیات و منش لازم در ورزش را نسبت به رشته های مختلف توضیح دهید؟
منش پهلوانی در حوزه ورزش از جایگاه والایی برخوردار است ولی لازم به اشاره است که این جایگاه در رشته های مختلف ورزشی متفاوت است چون اهداف تعیین شده نسبت به هر یک از رشته های ورزشی در مقایسه با سایر رشته ها فرق دارد. بهتر است سرفصل هایی برای هر یک از رشته های ورزشی تعیین شود و فردی که در رشته مد نظر وارد می شود و به فعالیت و تلاش مبادرت می ورزد تا رسیدن به قله موفقیت و کسب قهرمانی تمام شرایط و موارد مطرح شده و مورد قبول نظام مقدس جمهوری اسلامی را داشته باشد و رعایت نماید و از تمام بند های سرفصل تعیین شده رشته خود در عرصه ورزش مطلع باشد و گام های لازم را در جهت کسب آنها بردارد. وزارت ورزش هم در این راستا و تدوین مطالب مربوطه جهت استفاده ورزشکاران، اقدامات لازم را شروع کرده است.

به اعتقاد حضرتعالی، شاخص ترین چالشی که در شیوه مدیریت هیات های ورزشی استان وجود دارد و مانع اصلی رشد ورزش در قالب های مختلف می شود را توضیح دهید؟
اگر بخواهیم به شیوه درست مدیریت در هیات ها ی ورزشی دست یابیم لازم است نگرش سیاسی و سیاست زدگی را کنار بگذاریم چون تنها در این حالت است که می توانیم دست به انتخاب مدیری شایسته و کاربلد بزنیم. بنابراین اگر ما بخواهیم در مقابل تلاش و پشتکار قهرمانان ملی مان و ورزشکاران شاخص مان شرمنده نشویم و حرفی برای گفتن داشته باشیم ضروری است که به این امر مبادرت ورزیم و اقدام به شایسته سالاری در حوزه مدیریت ورزشی کنیم.

رتبه کسب شده توسط هیات انجمن های ورزشی استان را در سطح کشور بیان نموده و فرایند اخذ آن را توضیح دهید؟
ابن مسئله بر مبنای پارامتر مشخص و چک لیست ارائه شده در زمینه ورزش و با توجه به میزان افراد بیمه شده در رشته های ورزشی تعیین می گردد. در حال حاضر هم، در گروه جوانان رتبه اول تا سوم را در سطح کشور دارا هستیم ولی در زمینه ورزش در دوره مدیریت قبلی از جایگاه خوبی برخوردار نبودیم و ان شاالله در دوره مدیرکل فعلی، ورزش استان جایگاه خوبی را کسب خواهد کرد.

به اعتقاد شما چه شیوه هایی را می توان در جهت مطرح کردن ورزش بانوان استان در مناطق محروم به کار گرفت؟
شهرداری در این راستا قدم های خوبی را برداشته و نسبت به ایجاد بسترهای لازم برای ورزشکاران بانوان در مناطق محروم اقدامات ارزشمندی را انجام داده است. به عنوان مثال در پارک های مختلف اقدام به تاسیس سالن  نموده و همینطور تشکیل معاونت ورزشی را در این جهت داشته است. به اعتقاد بنده اگر بخواهیم ورزش همگانی را در سطح استان گسترش دهیم لازم است که نسبت به ورزش حرفه ای سرمایه گذاری  مورد نیاز را هم انجام دهیم چون محرک و تشویق کننده ورزش همگانی ورزش حرفه ای است. متاسفانه نگرش شورای قبلی استان در این جهت با شهرداری هم راستا نبود و باعث شد که موانع زیادی از طرف اعضای شورای شهر در جهت ایجاد شرایط مناسب برای حمایت از بانیان این حرکت ایجاد گردد و باعث کندی این اقدام و برجسته شدن این اندیشه نسبت به ورزش همگانی شود. بنابراین با توجه به اینکه اولویت اول برای شاداب نگه داشتن جامعه ورزش می باشد لذا نیاز است در مناطق محروم استان، شرایط مناسبی را درجهت سرمایه گذاری ایجاد نماییم تا شیوه مناسبی را برای استفاده تمامی افراد خصوصا بانوان ورزشکار در مناطق محروم اتخاذ کنیم تا به صورت عادلانه امکانات ورزشی در اختیار عموم قرار گیرد و تفاوتی در اختصاص دهی امکانات نسبت به مناطق مختلف مشاهده نشود.

نتایج حاصله از تدوین دانشنامه ورزش پهلوانی و زورخانه ای را در سطح استان آذربایجان شرقی بیان کنید؟
تا به حال این اقدام در جهت تدوین چارچوبی مشخص که به طور ویژه بتواند  نسبت به ورزش پهلوانی و زورخانه ای برجسته سازی  لازم و معرفی کاملی را  صورت دهد، انجام نگرفته است. چون فرصتی برای این کار ایجاد نشده است ولی با توجه به حس ضرورت در این باب به احتما قوی در سال آینده به طور جدی در این راستا اقدام عملی  صورت پذیرد.

به اعتقاد حضرتعالی در حیطه فعالیت ورزشی، داشتن تخصص مدیریتی برای کسب موفقیت مهم تر است یا داشتن تجربه در این باب نتایج خوبی را حاصل می کند؟
در این زمینه می توان گفت که هر دو مکمل همدیگرند. چون اگر امروزه بخواهیم فقط به مسئله تخصص در حوزه مدیریت بنگریم تاثیرگذاری تجربه را کمرنگ می کنیم و متقابلا در زمینه تمرکز نسبت به تجربه هم این مسئله در مورد تخصص صدق می کند و داشتن تخصص در مدیریت را بی اهمیت جلوه می دهد . بنابراین هم تخصص در مدیریت و هم داشتن تجربه می توانند با کنار هم قرار گرفتن در زمینه های ورزشی و سکان مدیریت این عرصه، نتایج خوبی را حاصل نمایند.
ارتباط هیات ورزشی استان با مراکز دانشگاهی برای جذب نخبگان در سکان مدیریت این عرصه چگونه است و چه پروسه ای را طی می کند؟
سهم استفاده از نخبگان دانشگاهی در عرصه ورزش بسیار کم است و لازم است که این مسئله با تدبیر درست مسئولان امر ارتقاء یابد و افزایش پیدا کند. چون در این مورد از محیط دانشگاه و افراد فرهیخته علمی فقط کسانی اقدام به همکاری با اداره ورزش می کنند که شخصا علاقه مند به فعالیت و دادن ایده در زمینه ورزشی هستند. به عنوان مثال دکتر امیر ساسان متخصص تغذیه در زمینه ورزشی است که ارتباط گسترده ای با قهرمانان کشور به خاطر مشاوره دادن در امور تغذیه دارد و نیاز است که در شناساندن چنین افرادی از محیط های آکادمیک تدابیر لازم اندیشیده شود تا سرعت بخشی لازم  در به کارگیری شان نسبت به خدمات دهی مناسب نسبت به عرصه ورزش صورت پذیرد.

لزوم حمایت دولت در برجسته سازی و شناساندن کامل ورزش باستانی یا پهلوانی که ریشه در فرهنگ و ادب این مرز و بوم دارد را تشریح کنید؟
رشته اصیل پهلوانی در جایگاهی قرار دارد که اگر ما بتوانیم آن را در مدارس ابتدایی کشور نهادینه کنیم و آرام آرام فرهنگ اصیل پهلوانی را به فرزندان خودمان آموزش دهیم و خصوصیات بارز آن را به صورت ریشه ای بشناسانیم، در آینده  با مشکلی برخورد نخواهیم کرد. در دولت کنونی هم می توان گفت که شخص وزیر ورزش دکتر سجادی در این زمینه تلاش وافری را انجام و حمایت های زیادی را صورت داده  و بودجه فدراسیون پهلوانی را هم افزایش داده است. لازم به اشاره می دانم که در این جهت نقش صدا و سیما در شناساندن ورزش پهلوانی بسیار کمرنگ بوده و  ضعیف می باشد. بنابراین لازم و ضروری است که در جهت یادگیری مفاهیم منش پهلوانی و انتقال آن به مردم، دولتمردان و رسانه ملی کشور باید مسئولیت پذیر باشند تا از یک طرف دولت با حمایت خودش و رسانه از طرف دیگر با برجسته سازی و شناساندن این رشته ورزشی به افکار عمومی جامعه، جایگاه اصلی آن را در عرصه ورزشی کشور تثبیت نمایند.  

به اعتقاد حضرتعالی، چه تدابیری لازم است در محیط های ورزشی و بدنه مدیریتی آن اندیشیده شود تا رویکرد و نگرش افراد فعال در این عرصه با افکار و اندیشه مرحوم جهان پهلوان تختی شباهت داشته باشد؟
ما در طول تاریخ اسطوره های بزرگی را داشته ایم و داریم که توانستند با عملکردشان در دل تاریخ ماندگار شوند و استوار بمانند. به عنوان مثال در دوران دفاع مقدس رزمنده ای  داشتیم به اسم یوسف قربانی که (بعدا در یکی ازعملیات ها شهید شد) از پرورشگاه در سن بیست سالگی عازم جبهه شده بود و آنقدر تنهایی را لمس می کرد که برای آب نامه می نوشت و همیشه به نام حضرت زهرا( س) نیت می کرد و مخاطب خود را آن بانوی بزرگوار قرار می داد و درد دلش را با نوشتن نامه و سپردن به آب با حضرت فاطمه ( س)  در میان می گذاشت. در مورد مرحوم تختی هم دقیقا خصوصیات فردی و ذاتی اش باعث شد که اسم و رسمش ماندگار شود و در یاد و تاریخ کشور حک شود. لذا لازم است که بتوانیم این اسطوره ها را به عنوان یک الگو معرفی کنیم تا تمام افراد جامعه هم به توانایی خودشان در شبیه شدن به این قهرمانان ملی با انجام کارهای شایسته و خداپسندانه ایمان بیاورند و متحول شوند. در این راستا مدیریت درست جوانان و پتانسیلی که در بین این گروه سنی وجود دارد می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود فرهنگی و اجتماعی شود لذا میدان دادن و اهمیت قائل شدن به خواسته های آنها از ضروریات این مسئله به شمار می رود تا در جهت شبیه سازی نگرش جهان پهلوان تختی  میان افراد جامعه خصوصا قشر جوان، نتایج قابل قبولی را شاهد باشد.

سخن آخر، اگر حرفی مانده که بیان آن را در جهت حل مشکلات حاکم موثر می دانید، بفرمایید و راهکارهایتان را ارائه دهید؟
به تبیعت از فرمایش مقام معظم رهبری وظیفه داریم که در کنار این مردم باشیم چون اگر تک تک مسئولان کشوری و استانی در بطن جامعه و در دل مشکلات مردم نباشند کاری از پیش نمی برند و نتایج خوبی را حاصل نمی کنند. این مسئله طوری باید عملیاتی شود که در حد فاصل خوراک ، پوشاک و طرز زندگی مردم  و مسئولان ذیربط، شکاف عمیقی ایجاد نگردد و ارتباط تنگاتنگی در میان شان حکم فرما شود تا هم اعتماد مردم سلب نشود و معیشت شان تامین گردد و هم اینکه شفاف سازی در رفتار و کردار دولتمردان باعث رشد فرهنگی و توسعه اقتصادی و حتی سیاسی در جامعه خواهد شد که نهایتا منجر به ایرانی آباد با داشتن منابعی عظیم و قدرتی بزرگ در منطقه خواهد شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: