پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۹۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل شرکت ایما تامین آذرامین
عجب شیر پرس - معماری علمی است که ازسابقه ای دیرینه بهره‌مند شده است و در طول زمان دچار تغییرات زیادی شد و به همین علت که دائماً در حال دگرگونی بوده و تعاریف آن هم تغییر کرده است، از نظر معنای لغوی معماری را با برابرهای آبادگری، والادگر، بانیگر و مهراز در زبان فارسی یاد کرده‌اند، که کلمه مهراز همان کلمه مهندسی معمار عبارت امروزی است، معماری علم و هنری است، که ساختمان را با کیفیت، زیبایی، هنری و مناسب با عملکرد آن طراحی می کند که برای انسان و فعالیت‌های روزانه‌اش مناسب، پس از لحاظ روانشناختی (روحیه و عواطف و غیره) باید متناسب با نیاز استفاده کند. مهندس امین اسلامی کلجاهی مدیر عامل شرکت ایما تامین آذر امین دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری، در زمینه ساخت و ساز و طراحی چندین ساختمان از جمله ساختمان‌های مسکونی واقع در خاوران، یاغچیان، برق لامع، کوی فیروز، لک لر و صائب، دامپزشکی، اره گر، بهارستان، ائل گلی و 60 واحدی آذربایجان، 50 واحدی عباسی و... در کارنامه سوابق درخشان خود دارد، از دیگر فعالیت‌های ایشان طراحی انواع ساختمان های اداری، قدیمی و اقامتی در شهر تبریز و حومه است، وی نیز همکاری مستمری با تعاونی مسکن حمزه سید الشهدا (ع) تبریز و معاونت مهندسی سپاه پاسداران را دارد. به همین مناسبت مصاحبه ای با ایشان ترتیب داده ایم که ماحصل آن تقدیم می گردد.
هدف و رسالت از تاسیس شرکت ایما تامین آذر را بیان نمایید؟
هدف گذاری مهم ترین عامل حرکت و توسعه در هر زمینه می باشد، هدف ها هستندکه مقصد و مسیر موفقیت را روشن می کنند. هدف تاسیس شرکت ایما تأمین آذر در کوتاه مدت و میان مدت بهره وری، ایجاد زمینه مناسب فعالیت در خصوص ساخت‌ وساز و فعالیت و اصولی و مهندسی در زمینه ساخت بوده تا با ایجاد اشتغال زایی مناسب به اهداف شرکت رسید و بتوان تحت نظر سازمان نظام مهندسی در این زمینه فعالیت کرد .          

بزرگترین و مهمترین دغدغه ای که شرکت تان تاکنون با آن مواجه بوده است چیست؟
این شرکت از بدو تاسیس دغدغه‌های زیادی داشته، ولی مهم‌ترین این دغدغه‌ها نفوذ افراد غیر صلاحیت‌دار و غیره مهندس در زمینه ساخت‌ وسازاست، افرادی که هیچ سررشته‌ای در زمینه ساخت‌ و ساز ندارد و در این حیطه نفوذ کرده‌اند که باعث غیراصولی شدن ساخت‌ وساز شده ‌است، ولی متأسفانه هیچ‌گونه اقدامی در این خصوص از طرف شهرداری انجام‌نشده است .

جنابعالی به عنوان مدیر و مجری پروژه دیدگاه خود را در خصوص ساخت وساز توسط افراد غیر متخصص را بیان نمایید؟
افرادغیرمتخصص چون هیچ سررشته‌ای در این زمینه ندارند و نمی‌توانند درک کنندکه رعایت اصول مهندسی چیست و خود را متعهد به این حرفه نمی‌دانند، باعث ایجاد تناقض مابین مهندسی اصولی و فنی شده اند، افراد غیر متخصص فقط در پی سود خود هستند و هرگونه اقدامی انجام می دهند تا به سود خود برسند. باید دراین زمینه اقدامات لازم انجام‌شود تا هیچ ساختمانی بدون افرادی که دارای صلاحیت نیستند ساخته نشود.

 بیشترین تمرکز و توجه شما برچه زمینه  فعالیتی در شرکت متمایل است، لطفا بطور کامل زمینه کاری تان را تشریح نمایید؟
بیشترین تمرکز اینجانب در این زمینه توجه به اصول و فنون مهندسی است، و با دقت تمام مسائل مهندسی را رعایت کنم، تا هیچ‌گونه تخطی در زمینه مهندسی به وجود نیاید وباید توجه ویژه ای به بیمه ساختمانی مورد توجه قرار گیرد،که در هرزمین و یا حوادثی از پشتوانه مالی و جانی برخوردارباشد، و رعایت اصول استفاده از کارگران دارای کارت مهارت است، تا این افراد اهمیت این حرفه را درک کنند و به حرفه مهندسی ارزش قائل باشند .
مهمترین مشکلات حوزه مهندسی را بیان کنید، آیا تاکنون اقدامی در این زمینه صورت گرفته است؟
بیشتر مشکلات در حوزه مهندسی، وجود افراد غیرمتخصص است،که به لطف نظام مهندسی استان و با اجباری کردن سازندگان حقوقی و حضور مداوم کمک مجری این مشکل نیز در شُرف مرتفع شدن است، و با این کار تمام افراد غیر متخصص نمی‌توانند در این زمینه ورود و فعالیت کنند .

در راستای بهبود کیفیت در ساخت وساز و گسترش فرهنگ ایمنی در این پروسه چه اقداماتی باید به انجام گیرد؟
در راستای بهبود کیفیت در ساخت ‌وساز باید از استانداردهای لازم و قوانین و مقررات ملی ساختمان استفاده کرد، و باید از افراد دارای صلاحیت‌،کاردان و قابل‌اعتماد در این زمینه استفاده نمود، و آموزش‌های لازم را قبل‌از هرکاری در زمینه ساخت‌وساز به افراد وکارگران و مسئولان کارگاه آموزش داد، تا هیچ‌گونه مشکلی در زمینه اجرایی به وجود نیاید.

 جایگاه فعلی سازمان نظام مهندسی در سطح کشور را تشریح نمایید، و چه وظایفی در جهت حمایت از مهندسان و  فعالان در حوزه ساخت و ساز به عهده دارد؟
سازمان نظام مهندسی ساختمان به‌عنوان کنترل کننده‌ی اعضای دارای صلاحیت و مسئول در ساختمان است، و در صورت تخطی و تخلف مهندسان آنها را به سازمان‌های ذیربط معرفی می‌کند،  و در خصوص سازندگان حقوقی اخیرا اقداماتی انجام داده‌اند، تا هرگونه افراد بدون صلاحیت و یا سوری نتوانند در این زمینه فعالیت کنند.

 نظر جنابعالی در خصوص حاشیه نشینی به عنوان یک معضل اجتماعی در سطح کشور چیست، راه‌های برون رفت از آن رابیان نمایید؟
حاشیه‌نشینی یکی از معضلات هر شهرمی‌باشد،که نمی‌توان بدون راهکارهای مناسب با آن روبرو شد، باید در شهرستان‌ها زمینه‌های مناسب را جهت کسب‌وکار و فعالیت جوانان ایجاد کرد و زيرساخت‌هاي مناسب را ایجاد نمود تا ازمهاجرت افراد به حاشیه شهرها جلوگیری کرد، درساختمان‌های حاشیه‌نشینی هیچ‌گونه اصول فنی و مهندسی رعایت نمی‌شود، وسکنه در این‌گونه مکان‌ها بیش از چند خانوار زندگی می‌کنند، که در صورت عدم سازمان‌دهی حاشیه نشینی و بروز زلزله فاجعه‌ای به بارخواهد آمد که هرگز قابل جبران نخواهد شد.

مهندسان در حوزه ساخت وساز خصوصاً افرادی که در ابتدای ورود به سازمان نظام مهندسی هستند، برای گسترش مهارت و دانش بروز مهندسی به چه نوع آموزش هایی نیاز دارند؟
در سال‌های اخیر، در صورت قبولی از آزمون نظام مهندسی کلاس‌هایی در خصوص کارآموزی افراد برگزار می‌شود که باعث ایجاد و تقویت دانش مهندسی در افراد می‌شود، تا در این زمینه مهارت‌های لازم و کافی بدست بیاورند که یکی از کارهای با ارزش و قابل‌تحسین سازمان نظام مهندسی است، وجهت ارتقای پایه های حقوقی نیزمستلزم گذراندن دوره‌های آموزشی است، تا فنون و اصول های لازم را به دست بیاورند.

 وضعیت شغل وصنف مهندسی و چالش های موجود در آن را چگونه ارزیابی می کنید؟
وضعیت شغلی مهندسی در مقابل تورم‌های اخیر رو به وخامت است، طبق آمارهای ارائه‌شده،گرانی‌ها در هزینه ساخت‌وساز باعث کم شدن کارهای ساختمانی و یا ساخت ‌وساز شده‌است، درآمد مهندسان نسبت‌ به تورم هم خوانی ندارد و نمی‌توان با این مسئله مقابله نمود، اکثر مهندسان به‌خاطر تورم و کمبود کارگاه‌های ساختمانی در زمینه مهندسی فعالیت نمی‌کنند ومجبورند درسایر زمینه های دیگری غیر از حوزه خود فعالیت کنند.

 تفاوت بین مهندسی عمران و مهندسی معمار در چیست؟
 مهندسی معماری و مهندس عمران هم‌راستا در بهبود و در جهت ایجاد آسایش در افراد است، مهندس عمران در قبال استحکام و ایمنی ساختمان مسئول بوده و هدف در ایجاد بهترین و امن‌ترین مکان برای افراداست، و به مقاومت ساختمان‌ها دقت و نظر خاصی دارد، ولی مهندسی معمار به تمام عوامل محیطی و اجتماعی و فرهنگی ومنطقه‌ای و  فردی و به عوامل رفاهی و زیبایی‌شناختی ساختمان توجه خاصی دارد، تا اینکه بتواند هرگونه زمینه‌ای را برای بهبود و مناسب ساختن محیط زندگی برای انسان‌هاایجاد نماید، و با معماری متاسب بتواند آسایش و آرامش روحی روان برای افراد فراهم نماید .                      

کلام آخر؟
می‌توان با توجه به منابع طبیعی و انسانی در ساخت ‌وساز، تحول ایجادکرد، تابا هرگونه هدر رفت منابع ملی جلوگیری گردد، و با حمایت مهندسان می‌توانند ساختمان‌های ایمن در خورشأن هر ایرانی ساخت، در کشورهای توسعه‌یافته مهندسی حرف اول را می‌زند زیرا این مهندس است، که با ایجاد زمینه و مکان مناسب در پرورش استعدادهای افراد یاری می‌کند. متاسفانه صنعت ساخت ‌وساز در کشور ما از سطح جهانی فاصله زیادی دارد که باید با حمایت های کافی این اختلاف را کاهش داد، ساختمان در اقتصاد کشور نقش مهمی دارد که باید توجه خاصی به آن داشته باشیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: