شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۹۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل شرکت پارلار بنای آذربایجان
عجب شیر پرس - پیشرفت سریع جوامع و نیازهای روز افزون آنها به انجام طرح های مختلف عمرانی از یك طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف دیگر، ایجاب می نماید تا با یك برنامه ریزی صحیح و همه جانبه و پرورش استعدادهای جوان و نیز استفاده بهینه از ابزار و امكانات موجود در جامعه، گامی بلند در جهت ترقی و تعالی جامعه برداشته شود، این رشته قبلا به مهندسی راه و ساختمان موسوم بوده و به منظور تربیت مهندسان طراح، محاسبه و اجرای پروژه‌های ساختمانی، صنعتی، راه‌سازی و تاسیسات آبی و نظارت بر حسن اجرای طرحهای عمرانی در زمینه‌های فوق وهمچنین همكاری با مهندسان مشاور یا محاسبه در زمینه‌های یاد شده، به وجود آمده است. برای آغاز تمامی پروژه‌های عمرانی به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه‌های فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند. چون اقتصادی بودن یک اصل در مهندسی عمران است. مهندس مسعود مطهری پوردارای مدرک کارشناسی عمران، مدیر عامل شرکت پارلاربنای آذربایجان، از عمده فعالیتهای مهم ایشان ساخت پروژه برج مسکونی صبا واقع در کوی نصر تبریز، مجتمع اقامتی فرهنگی، ورزشی خانه تبریز، همچنین اجرای پروژه های مسکونی و ویلایی گوناگون در شهر تبریزو حومه در کارنامه سوابق خود دارد. به همین منظور گفتگویی با ایشان ترتیب داده ایم که ماحصل آن تقدیم می گردد.
چرا  رشته مهندسی عمران را به عنوان شغل اصلی انتخاب کردید؟
در اوایل دهه هشتاد با توجه به رونق نسبی اقتصادی و حرکت رو به توسعه در کشور، و به تبع آن نیاز بازار کار صنعت ساختمان به خدمات فنی و مهندسی مخصوصا مهندسی عمران، بنده این رشته را بعنوان رشته تحصیلی در دانشگاه انتخاب نمودم، و البته که این رشته پرطرفدار مهندسی با چالشهای گوناگونی از قبیل خیل عظیم فارغ التحصیلان جویای کار، اشباع بازار کار و مشکلات اقتصادی کشور و به تبع آن کاهش چشمگیر بودجه عمرانی کشور، و کاهش ساخت و ساز مسکن روبرو بوده و خواهد بود.

آیین نامه نظام مهندسی و کنترل ساختمان تا چه حدودی در جامعه اعمال شده است؟
بعد از زلزله بسیار مخرب و خانمان سوز منجیل و رودبار در سال 1369 که منجر به کشته شدن و بی خانمان شدن انسانهای زیادی در شمال کشور شد، نیاز به تحول اساسی در قوانین ساخت و ساز کشور برای حفظ جان و مال مردم احساس گردید، و به پیروی ازآن، آئین نامه نظام مهندسی وکنترل ساختمان تدوین و تصویب و به عرصه ظهور رسید، و با گذشت بیش از سه دهه علیرغم اینکه مسبب تحول اساسی در ساختمان سازی کشور گردیده، ولی متاسفانه با مغفول ماندن بعضی از مفاد اساسی آن و اعمال سلیقه های شخصی در اجرای آن هنوز هم شاهد احداث ساختمانهای نا ایمن در جای جای کشور توسط افراد غیر متخصص و فاقد صلاحیت هستیم، نمونه آخر آن ساختمان مترو پل آبادان بود، و مترو پل های فراوانی با سوءاستفاده از عدم اجرای صحیح قانون  بصورت بمب ساعتی پنهان ساخته شده و یا در حال احداث هستند، برای رهایی و پیشگیری از حوادث ناگوار احتمالی درآینده نزدیک لزوم اجرا و اصلاح بند به بند این آئین نامه بیش از پیش احساس می گردد وتمامی سازمانها و ارگانهای مرتبط با امر ساخت و ساز کشور با همت جمعی و قاطعیت، بایستی دست سوداگران مسکن و افراد فاقد صلاحیت به اصطلاح (بساز بفروش) را از به خطر انداختن جان مردم و حاصل اندوخته سالیان مدید عمرشان را کوتاه کنند.

 در رابطه با آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان توضیح دهید؟
ماده 33 از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب اسفند ماه 1374 مجلس شورای اسلامی ناظر بر مقرراتی است که به منظور ایجاد رویه ایی مشخص و واحد در ساختمان سازی کشور اعم از طراحی، نظارت و اجرا وضع گردیده است. اهداف پنجگانه از این مقررات ایمنی، بهداشت،آسایش، صرفه اقتصادی و بهره وری مناسب است و صراحتا بر طراحی و نظارت و اجرای کلیه ساختمانهای کشور توسط مهندسان وشرکتهای طراح و ناظر و مجری دارای صلاحیت از وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه تاکید دارد. همچنین این آئین نامه مشمول کلیه قوانین و مقررات مربوط به فعالیت حرفه ایی مهندسان ساختمان وکاردان های فنی ساختمان و نحوه تشخیص صلاحیت آنها و تشکل های حرفه ایی مرتبط از جمله سازمان های نظام مهندسی استان ها و وظایف نهادهای بالادستی و پایین دستی مرتبط با ساخت و ساز با رویه ای واحد است.
 مهارت های ضروری برای موفقیت در رشته مهندسی عمران را بیان نمایید؟
فرایند تلفیق دانش و تجربه عامل اساسی برای موفقیت در هر کسب و کاری است و مهندسی عمران هم مستثنی از این فرآیند نیست. افرادی که خواهان موفقیت و پیشرفت در شغل مهندسی عمران هستند، بایستی با افزایش مهارت های کاربردی همزمان با تسلط به دانش روز و فنون کامپیوتری و شناسایی نیاز بازار کار احتمال موفقیت خود را افزایش دهند. رشته مهندسی عمران شامل زیر شاخه های گوناگونی برای فعالیت حرفه ایی از قبیل طراحی سازه، نظارت، اجرا، نقشه برداری، ژئوتکنیک(خاک وپی)، راه سازی، مدیریت ساخت و... است. لازمه موفقیت در هر یک از زیر شاخه های فوق تسلط به علم روز و قوانین و مقررات مربوطه و تجربه کاری در کنار مهندسان مجرب فعال در پروژه های عمرانی است.

چه عواملی باعث حاشیه نشینی به عنوان یک پدیده و معضل اجتماعی در سطح کشور می شود؟
پدیده حاشیه نشینی به عنوان معضلی چند بعدی فرآیند تجمیع عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی وسیاسی کشورها و شهرهای دنیای امروز مخاطرات بسیاری را متوجه جوامع بشری و زندگی شهرنشینی می کند، و مسبب تحمیل هزینه های فراوان برای دولت ها و شهرداری ها است،  و نیازمند مطالعات و برنامه ریزی در سطح کلان است، و اگر امروز فکر و برنامه ریزی و مجموعه اقدامات عملی برای رفع این معضل اساسی شهرهای کشورمان مخصوصا تبریز صورت نگیرد متاسفانه شاهد گسترش آن و بلعیده شدن شهرها توسط غول حاشیه نشینی خواهیم بود.

 مهم ترین چالش و دغدغه خود و شرکت پارلابنای آذربایجان را بیان کنید؟
بنا به رسالت مجموعه پارلار بنای آذربایجان مبنی بر ارائه خدمات فنی مهندسی در بحث احداث و اجرای ساختمان های مستحکم و اقتصادی در تلاش هستیم، بر خلاف مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه و شرایط رکود تورمی موجود با تکیه بر دانش فنی و تجربی مهندسان شرکت، خدماتی شایسته برای سرمایه گذاران، کارفرمایان و خریداران ساختمان ارائه کنیم.

 نظر شما در خصوص مجری گری صوری (امضا فروشی) چیست؟
مجریان صوری اصطلاحا به افراد و شرکت هایی اطلاق می شود، که به صورت چند شرکت و چند شغله بودن متاسفانه با سوء استفاده از خلاء قانونی موجود و عدم اجرای مُرّ قانون در حال جولان دادن در ساخت و ساز بوده و با امضا فروشی ضربه ایی مهلک بر معیشت مهندسان مجری و موجب کاهش چشمگیر کیفیت ساختمان های احداث شده در سطح شهراست، چرا که بنا به تفکر دلالی پشت سر این شرکت ها، با گرفتن پروژه های زیاد با قیمت های بسیار ناچیز در قبال خدمات غیر واقعی از جمله عدم حضور در کارگاه ساختمانی عرصه را برای مجریان ذیصلاح واقعی که تنها راه معیشت شان دریافت حق الزحمه از قبل، ارائه خدمات واقعی و ملموس برای کارفرمایان است را تنگ کرده اند. ولی خوشبختانه با درایت هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان شرقی مصوبات اساسی مبتنی بر قانون در راستای واقعی سازی خدمات مجریان ذیصلاح و الزام استفاده از خدمات آنها در کلیه ساختمان های شهر و پایش شرکت های مجری حقوقی صورت گرفته و امیدواریم با درایت و جدیت دست این افراد و شرکت ها از فعالیت غیراخلاقی و غیرحرفه ایی کوتاه گردد.

 مهم ترین فعالیت های شرکت پارلا بنای آذربایجان را بیان کنید؟
ارائه خدمات فنی و مهندسی اجرای ساختمان دارای صلاحیت حقوقی اجرا پایه 2 از وزارت راه و شهرسازی است.

 حرف آخر؟
با تقدیر و تشکر از عوامل محترم روزنامه وزین صبح عجب شیر بابت قرار دادن این تریبون در اختیار بنده، امیدوارم در ادامه مراحل زندگی سربلند و پیروز باشید.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: