جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۹۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
در مصاحبه اختصاصی با مدیرعامل شرکت آرمه بتن آبادگان عنوان شد:
عجب شیر پرس - نتایج بررسی های به عمل آمده در ساخت و ساز مناطق کشور، چه در ساختمان های شهری و چه در ساختمان های روستایی که عمدتاً ساختمان های بنایی هستند و در بافت های فرسوده قرار گرفته اند نشان می دهد، حلقه گم شده در ساخت و سازها، توجه به مقوله ی مدیریت کیفیت در ساخت و ساز است. افزایش قیمت مصالح ساختمانی در سال های گذشته باعث شده است، تا هزینه ساخت ساختمان رشد کند و تامین مسکن برای اغلب مردم به یک معضل بزرگ تبدیل شود و همچنین کیفیت ساختمان ها از لحاظ استحکام و مقاومت در مقابل زلزله پایین تر باشد. مهندس رضا فتحی مدیر عامل شرکت آرمه بتن آبادگان با بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه های مختلف و اجرای پروژه های عمرانی، دارای پروانه پایه 2 حقوقی از سازمان نظام مهندسی استان، دارای مدرک کارشناسی عمران است. به همین منظور گفتگویی با ایشان ترتیب داده ایم که ماحصل آن تقدیم می گردد:
مهارت های اساسی مهندسی عمران را توضیح دهید؟
یک مهندس عمران با توجه به اینکه به دنبال موفقیت در شغل (کسب و کار) خود است، نیاز دارد علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی از مهارت ها و تخصص های دیگری نیز برخوردار باشد، از جمله، مهارت عالی در فناوری اطلاعات وکامپیوتر و توان مدیریتی (با توجه به مدت زمان تعیین شده و بودجه مربوطه در پروژه ها) و انتخاب کادر مجرب، ماهیت پروژه و همکاری و هماهنگی های به موقع در روند پروژه است.

 ویژگی های یک مهندس عمران از باب موفقیت را بیان کرده، برای رسیدن به موفقیت چه نکاتی باید رعایت گردد؟
در مقابل وظایفی که به یک مهندس واگذار می شود، بایستی متعهد و پایبند به اصول و قوانین و تابع آیین نامه نظام مهندسی، دارای تخصص و تجربه کافی و وافی در حرفه و صنف خودباشد.
تورم و نوسانات قیمت مصالح ساختمانی چه مشکلاتی را برای فعالان در امر ساخت و ساز بوجود آورده است؟
متاسفانه کشور ما از ثبات اقتصادی بسیار پائینی برخوردار است و این امر باعث شده که نوسانات قیمت در بازار بوجود آید و عمده مشکل فعالان در عرصه ساخت و ساز همین بحث خرید مصالح مورد نیاز در ساختمان است.

 با توجه به تخصص جنابعالی در رشته مهندسی عمران چه راهکاری برای ساخت ساختمانهای ضد زلزله دارید؟
منطق طراحی ساختمان ضد زلزله تقویت ساختار و مقابله با نیروی زمین می باشد و از این رو بایستی پایه های ساختمان جداسازی شوند (سیستم بلبرینگ و یا فنر و سیلندرهای بالشتک) و یا نصب سیستم های میرائی تا در مقابل نیروها و شتاب های مضر وارده را کاهش داده تا به سازه صدمه وارد نشود.

 در رابطه با استحکام و پایداری ساختمانهادر جهت امنیت بیشتر مردم جنابعالی در این خصوص چه گامهای موثری برداشته اید؟
با توجه به تجربیات و تخصص بنده حقیر تمام توانایی و انرژی خود را جهت اجرای ساختمان ها با تمامی اصول فنی و مطابق آئین نامه و ضوابط مربوطه اجرا نموده ام.

در رابطه با پدیده نوظهور حاشیه نشینی بعنوان معضل بزرگ اجتماعی توضیح داده، برای برون رفت از آن چه راهکاری دارید؟
امروزه حاشیه نشینی در شهرها به طور قطع معضلات و ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی زیادی را می تواند برای جامعه به دنبال داشته باشد، و برای برون رفت از این معضل شهری باید قوای سه گانه در کنار هم با عزم جدی و ملی دولت و دستگاههای مربوطه ( وزارتخانه ها و شهرداری ها) به میدان آمده و با اختصاص وام های کم بهره مسکن سازی وکاهش تورم حوزه مسکن و فعال نمودن بخش کشاورزی در روستاها و ایجاد کارخانه ها و کارگاههای زود بازده در روستاها و ... می تواند از این معضل بکاهد.

در رابطه با فعالیت شرکت آرمه بتن آبادگان توضیح داده، مهمترین پروژه هایی که دردست اقدام یا اتمام دارید را بیان نمایید؟
شرکت ما در زمینه آب و ابنیه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی مجوز صلاحیت اخذ نموده و پایه 2 مجری (ساختمان) از وزارت راه و شهرسازی می باشد و با نظام مهندسی ساختمان در این زمینه نیز فعالیت دارد، از جمله پروژه ها در دست ساخت ، احداث مخزن آب شهرستان صوفیان، احداث ساختمان اداره گازمحمدشهر( استان البرز)، احداث پست برق مشکین شهر، اجرای کارهای تکمیلی سد ارس.

تعامل و همکاری شما با نظام مهندسی و شهرداری ها چگونه است؟
با توجه به شرایط موجود و اجرای ساختمانها در سطح شهر تبریز می توان اظهار داشت که تعامل خوب است.

 علت تقلید و الگوبرداری نماهای شهری به سبک و شیوه غربی در اکثر ساختمان‌ها در سطح منطقه چیست؟
علت افزایش استفاده از سبک نماهای خاصی در سطح شهرها که به نماهای نئوکلاسیک معروف است، می توان گفت بازگشت معماران تحصیل کرده که در اروپا تحصیل کرده اند، و نیز وجود معادن سنگ تراورتن در سطح کشور است.
 
حرف آخر؟
 شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه باید به نحوی باشد که تمامی پروژه های عمرانی و ساختمان ها در حد مطلوب اجرا گردد که نیاز به دوباره کاری نباشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: