دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۹۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل شرکت باتاب مهام تبریز
عجب شیر پرس - معماری، شیوه طراحی و روش کالبدی است، معماری و دیگر رشته های علمی طراحی در پیوند با آن مانند طراحی شهری، معماری منظر، طراحی داخلی و... در کنار هم طراحی محیط را بوجود می آورند، گستردگی و گوناگونی بوجود آمده در آثار معماری معاصر و ناسازگاری که گاهی، میان آن‌ها دیده می شود، نشان از گم گشتگی تعریف روشن معماری در صد سال گذشته است. مهندس سیما عابدی مدیرعامل شرکت باتاب مهام تبریز، دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری، مجری رسمی پایه 2 حقوقی سازمان نظام مهندسی استان، طراح و مجری پروژه‌های المان ساعت شنی دیجیتال ورودی منطقه تفریحی و گردشگری عینالی، طراح المان ورودی مسیر دوچرخه سواری شهر جدید سهند، طراح عمارت هشت بهشت شهر جدید سهند، مجری و سازنده تابلوهای ورودی شهر بناب، طراح کریدورهای محلی شهر جدید سهند و نیز پروژه های متعدد ساختمانی و مسکونی رابعنوان مجری گری و طراحی داخلی در کارنامه کاری خود دارد. به همین منظور گفتگویی را با ایشان ترتیب داده ایم، که ماحصل آن تقدیم می گردد.
رشته معماری چیست، مهمترین وظایف معماری را بیان نمایید؟
می‌توان گفت که رشته مهندسی معماری تلفیقی از فن وهنرمی باشد که این دو، درمسیر طراحی به تکامل همدیگر می پردازند. تجسم و ایده پردازی و نوآوری پیش نیاز این رشته است، معماری رشته ای است آمیخته با هنر و احساس، معماری به معنای واقعی، بعدی فراتر از کالبد جسمی انسان را در نظر می گیرد و صرفاً به یک پناهگاه احتیاج ندارد، بلکه به دنبال فضایی برای آرامش روح خود و احساسی برای دریافت است. یک معمار وظیفه دارد که دانش کار کردن با انواع ابزار های معماری را فرا بگیرد و با نحوه پیش نویسی بوسیله کامپیوتر، مدلسازی ساختمان و سایر فناوری های مرتبط با آن آشنا باشد. از دیگر وظایف معماران، نظارت و کنترل درست بر فعالیت کارکنان کارگاه و توانایی حل مساله می باشد.

چگونگی و رسالت تشکیل شرکت باتاب مهام تبریز را توضیح دهید؟
هدف از تشکیل شرکت باتاب مهام تبریز، ارتقاء سطح معماری و طراحی و ساخت و ساز شهر تبریز که بتوان به نحو شایسته ارتباط قوی بین معماری گذشته با شکوه تبریز و معماری معاصر آن برقرار نمود و عمده هدف این شرکت و شرکت های مجری ذیصلاح دیگر، تخصصی کردن بخش اجرا و کوتاه کردن دست افراد غیر متخصص در امر ساخت و ساز است.

لطفاً مهمترین فعالیت های شرکت باتاب مهام تبریز را بیان نمایید، همچنین بفرمایید به غیر از فعالیت در شرکت به چه امورات دیگری می‌پردازید؟
ساخت و ساز انواع پروژه های عمرانی و نظارت بر اجرای صحیح ساختمان سازی طبق اصول، از جمله مهمترین خدماتی است که در شرکت باتاب مهام تبریز انجام می شود.
شغل معماری تنها محدود به طراحی ساختمان و بنا نیست، بنده علاوه بر حیطه کاری در شرکت، به عنوان طراح و پیمانکار با شهرداری و سازمان‌های مختلف همکاری دارم و در زمینه طراحی و ساخت المان‌ها و مبلمان‌های شهری، طراحی محیط و فضاهای شهری و طراحی داخلی پروژه های شخصی، مشغول به فعالیت هستم.

مهمترین دغدغه جامعه معماران را توضیح دهید؟
یکی از مهمترین مسایل و دغدغه معماران، شرایط سردرگم و پر تناقض فرهنگی است که جامعه معاصر با آن دست به گریبان است. دخالت افراد غیر متخصص در امور ساخت و ساز عدم اجرای قانون در خصوص استفاده از مجری ذیصلاح، مالک سالاری، تمرد شهرداری‌ها و نظام مهندسی و سازمان های وابسته به ساخت و ساز از قانون، فعالیت شرکت های صوری و مسئولیت ناپذیری که نتیجتاً منجر به حوادثی همچون متروپل و... شده است.
چالش دیگر پرداخت حقوق ناکافی در برابر زحمات مهندسان و پایین بودن تعرفه‌های مهندسی است که منجر به مهاجرت و یا تغییر شغل مهندسی می‌شود.

تاریخ معماری ایران با معماری معاصر جهان چه ارتباطی با هم دارند؟
هنر معماری، نقش بسزایی در زیبایی جهان هستی داشته است. انسان‌ها ذاتاً دوستدار زیبایی هستند، به همین دلیل با بهره‌گیری از توانایی‌هایشان اقدام به خلق آثار هنری می‌پردازند، افراد با بهره‌گیری از این هنر در کنار خلاقیت و تجربه، آثار ماندگاری را در نقاط مختلف جغرافیایی به جای گذاشته‌اند.
در جهان متحول امروز و در سال‌های آخر قرن بیستم، معماران گوناگون با ارائه نظریات مختلف در کار ساخت و ارائه ایده هستند و معماری امروزی ما نیز لایه ای از موج جهانی معماری معاصر است و نمی‌تواند به یافته‌های گذشتگان و گذشته گرایان بسنده کند.
به هر حال، در جهان پویا و در حال تغییر و تحول امروز، هر نظریه می‌تواند جایگاهی برای خود داشته باشد و در تاریخ ثبت شود.

با توجه به شرایط حاکم در جامعه، مطالبه اصلی جامعه مهندسان معمار از مسئولان ذیربط چیست؟
معیشت و اشتغال، دغدغه و مطالبه اصلی جامعه مهندسی از مسئولان است و اگر بخواهیم به صورت دقیق به مساله بپردازیم، رسیدگی به مسائلی از قبیل، بالابردن حق الزحمه و کنترل‌های مکرر و گسترده کردن اختیارات مهندسان و جلوگیری از ورود افراد غیر متخصص به این حوزه، مطالبه اصلی مهندسان است.

برای ساخت ساختمان‌های ارزان قیمت جهت تامین مسکن قشر آسیب پذیر و کم درآمد چه اقداماتی را تاکنون انجام داده‌اید؟
مهمترین مساله قبل از شروع ساخت، بحث قیمت و هزینه‌های پروژه است. همه به دنبال ساخت ارزان قیمت و کاهش هزینه‌ها هستند، این بدان معنا نیست که باید از مصالح بی کیفیت استفاده شود. خوشبختانه تکنولوژی، مشکل گران بودن ساخت را با تولید محصولات با کیفیت و ارزان حل کرده است، روش‌های متعددی برای کاهش هزینه های ساختمان سازی وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از، کاهش هزینه ساختمان‌سازی با مدیریت مصالح، کاهش هزینه ساختمان‌سازی با مدیریت صحیح پروژه، کاهش هزینه ساختمان سازی با ساده سازی پلان سازه، کاهش هزینه ساختمان سازی با فناوری پیش ساخته،کاهش هزینه ساختمان سازی با فناوری BIM، با آشنایی با این روش‌ها، بدون کاهش کیفیت می توانیم ساخت مطلوب خود را با هزینه های مدیریت شده به پایان برسانیم.
در این راستا، بنده به نوبه خود در پروژه‌های مختلف و به عنوان عضو کمیته معماری در تصمیم گیری‌های شرکت عمران شهر جدید سهند و مدیر عامل شرکت باتاب مهام تبریز این راهکار‌ها را ارائه داده و سعی در پیشبرد آن‌ها داشته‌ام.

بفرمایید چه عواملی باعث ایجاد پدیده حاشیه نشینی در سطح کشور گردیده است، راه‌های برون رفت از آن را تشریح نمایید.
در مورد علل و عوامل ظهور حاشیه نشینی، نظریات گوناگونی مطرح شده است و کشور ما از نظر حاشیه نشینی وضعیت چندان خوشایندی ندارد. علت این پدیده در سطح کلان را باید ساختاری دانست که ساز و کارهای تبعیض آمیز و فقر را بر پایه توزیع غیر عادلانه منابع قدرت، ثروت و درآمد رقم زده است، عللی که در سطح خرد زمینه ساز شکل‌گیری حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی می‌شوند، ضعف برنامه‌های بخشی مشخص و موثر برای پاسخگویی به نیاز سرپناه اقشار کم درآمد در توزیع جغرافیایی مناسب، عدم پیش بینی فضای مسکونی کافی و مناسب برای اقشار کم درآمد و اعمال استاندارد‌ها خارج از استطاعت برای آن‌ها، نبود حمایت و هدایت دولت از خانه‌سازی در جهت رفاه فشر آسیب پذیر است.
تحت چنین شرایطی، زمینه بروز انواع آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌آید، مدیریت شهری باید برای ساماندهی و توانمند‌سازی این اقشار از لحاظ اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی برنامه ریزی کند.

با توجه به اینکه بافت‌های فرسوده بیش از یک پنجم مساحت کل استان را اشغال کرده است، برای حذف یا بازسازی یا بهسازی بافت فرسوده چه راهکاری دارید؟
فرسودگی بافت شهری از درون خود بافت پدید می آید بنابراین، شناخت و مطالعه و بررسی علل مسایل و مشکلاتی که سبب ایجاد ناسازگاری و فرسودگی در بافت می‌شود منجر به ذکر راهکارهایی برای پیشگیری از بافت‌های مساله‌دار می‌شود، توسعه و ایجاد کاربری‌های گردشگری و تفریحی و فرهنگی به شکل متناسب با بافت و درون محلات با در نظر داشتن پیاده راه‌ها به عنوان رکن اساسی می‌تواند تاثیری مثبت در احیای بافت فرسوده داشته باشد.

کاهش شدید بودجه و نیز کاهش پروژه‌های عمرانی، چه تاثیراتی در حرفه و صنف مهندسان بوجود آورده است؟
در راستای کاهش شدید بودجه‌ها باید تدابیری اتخاذ کرد، که با مشارکت و همکاری بخش خصوصی پروژه‌های عمرانی را پیش برده که در نتیجه آن سرعت انجام پروژه‌ها و تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها افزایش پیدا کند تا به سرعت شاهد افزایش رشد اقتصادی در کشور باشیم. بهترین راهکار، همانطور که بیان شد، جذب سرمایه‌های مردمی جهت تکمیل پروژه‌های زیربنایی است.

کلام آخر؟
به اعتقاد بنده، هر شخصی در جایگاه خود می‌تواند با مسئولیت پذیری و داشتن وجدان کاری و تلاش مضاعف، نقش بسیار مهمی در آبادانی کشور خود داشته باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: