شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۹۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
مصاحبه اختصاصی با مدیرعامل شرکت تعاونی 8658 استادکاران و کارگران ساختمانی
عجب شیر پرس - شرکت های تعاونی نوعی کار مشارکتی است و از طریق عده ای از افرادی که هم صنف یا تناسبی مشابه دارند مثلا همسایه، دوست، خویشاوند، همکاریا همشهری هستند، برای دستیابی به منافع مشترک گرد هم می آیند و در حقیقت به هم کمک می کنند و برای تهیه مسکن یا کسب اعتبار و وام، تعاونی را درست می کنند. در واقع اعضای شرکت در کنار یکدیگر، جمعیتی کوچک را پدید می آورند. تابعیت ایرانی، نداشتن ممنوعیت قانونی و عضویت در شرکت‌های دیگر از شرایط قانونی برای ورود به شرکت‌های تعاونی می باشد. دریافت موافقتنامه تشکیل تعاونی و مجوز ثبت شرکت تعاونی و صدور پروانه تاسیس از سلسله وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. سید جعفر حسینی علمداری دارای مدرک کاردانی در رشته برق هستند که به عنوان مدیر عامل شرکت تعاونی استادکاران و کارگران ساختمانی تبریز خدمات ارزنده ای را ارائه داده اند. پیمانکاررشته گازرسانی در مناطق 7و 8 و10 شهر تبریز، بیش از 15 سال فعالیت در پروژه های ساختمانی ، مدیر فنی و مشاور شرکت انبوه ساز راه ور از جمله فعالیت های ایشان به شمار می رود . به همین مناسبت مصاحبه ای را با ایشان به عمل آورده ایم که ماحصل آن تقدیم می گردد.
لطفا چگونگی تشکیل و رسالت تاسیس شرکت تعاونی (8658) استادکاران و کارگران ساختمانی رابیان نمایید؟
 در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و ترویج و تحکیم مشارکت، همکاری و تعاون عمومی، تامین نیاز های مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و کمک به تحقق عدالت اجتماعی و تامین اشتغال جامعه، هدف تعاونی های تامین نیاز صنفی طبق ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار (مصوب مجلس شورای اسلامی ایران) توسط وزارت تعاون با اساسنامه مصوب وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی محسوب می‌شود.

 مهمترین فعالیت و وظایف شرکت تان را تشریح نمایید؟
مهمترین وظایف و مسئولیت های این تعاونی؛ تعیین هویت، طبقه بندی مهارتی کاریابی و معرفی کارجویان به کار فرمایان، معرفی استاد کاران و کارگران ساختمانی به مراکز فنی و حرفه ای و پیگیری امور بیمه درمان و بازنشستگی و امور رفاهی شاغلان در بخش ساختمان می باشد.

 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار تا چه حدی در سطح کشور اجرایی شده است؟
طبق اطلاعات موجود در اتحادیه‌ تعاونی های تامین نیاز صنفی استاد کاران و کارگران ساختمانی و فصلی کشور در چند استان کارهای زیر بنایی و مثبتی انجام شده و در استان آذربایجان شرقی نیز با فراهم کردن زیر ساخت های لازم این تعاونی فعالیت خود را آغاز می نماید.

 تعامل و همکاری شرکت تان با اداره تعاون ،کار ورفاه اجتماعی استان چگونه است؟
لازم به توضیح می باشد در زمان حسینی مدیر کل اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با تعامل و همکاری بسیار مطلوب شان باعث تشکیل کار گروه آموزش شورای فنی استان شدند و  همینطور با همت  مهندس فتحی مدیر کل فعلی تعاون کار و رفاه اجتماعی در آینده نزدیک با تعامل بیشتر و جلسات حضوری با ایشان انتظار پیشرفت های چشم گیری در راستای اهداف این تعاونی شاهد خواهیم بود.

 مهمترین دغدغه شما در زمینه کاری و فعالیت در شرکت را بیان نمایید؟
مهمترین دغدغه های این شرکت تعاونی، شرایط اقتصادی و کمبود زمینه کاری و عدم بهره مندی از تامین اجتماعی جامعه می باشد که البته با سیاست های اجرا شده توسط اتحادیه تعاونی های تامین نیاز صنفی استاد کاران و کارگران ساختمانی و فصلی کشور به طور مثال، تفاهم نامه همکاری فی مابین، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و اتحادیه کشوری، کارگران و استاد کاران و حتی شاغلین فصلی فاقد بیمه تامین اجتماعی از این صندوق بهره مند شده و تحت پوشش آن قرار می گیرند و همچنین تفاهم نامه اتحادیه با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشورکه منجر به دستورالعمل گردیده در جهت ارتقا و آموزش استادکاران و کارگران بخش ساختمان شاهد پیشرفت های چشم گیری خواهیم بود که این کار نیز بسیار ارزشمند است ودر راستای تامین کالاهای اساسی و غیره در آینده نزدیک شاهد اتفاقات بسیار خوبی خواهیم بود و.... البته در این راستا تا حدودی به اهداف خود دست یافته ایم.

با توجه به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، ایجاد فضای مساعدکارآفرینی و رفع موانع کسب و کار، شرکت تان در این جهت  چه اقدامات موثری انجام داده است؟
 با توجه به تفاهم نامه تعاونی ها با سازمان‌ های آموزش فنی و حرفه ای مانند کارگران و استاد کاران واجد شرایط جهت آموزش، ارتقائ مهارت بر اساس ضوابط و مقررات آن سازمان  از طریق این تعاونی ها به سازمان آموزش فنی و حرفه ای معرفی خواهند شد و در زمینه آموزش نیز تعاونی ها مسئولیت آموزش های مهارتی و تکمیلی را بر عهده دارند و با همکاری سازمان نظام مهندسی استان ها و شهرداران فعال و نهادها و ادارات مرتبط و با به کارگیری نیروهای متخصص بخش ساختمانی، شاهد اجرای بهینه ساخت و ساز و همچنین اجرای عدالت در زمینه اعزام نیروهای کار به پروژه های ساختمان خواهیم بود.
با نظر به ماده18 قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی که مکلف به اجرای آن در زمینه شکل گیری تشکلهای صنفی شاغلان در بخش ساختمان می باشد، بفرمایید تا چه حدودی این قانون در سطح کشور اجرایی شده است؟
با توجه به ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر کسب و کار، از طریق ادارات کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی استان ها، این تعاونی ها یا به ثبت رسیده و یا در حال انجام روال اداری ثبت می باشند.

 لطفا آیین نامه اجرایی ماده 16 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار را بطور اختصار بیان نمایید و بفرمایید شهرداری تا چه حدودی این قانون را اجرایی کرده است؟
با توجه به ماده ۱۶ قانون بهبود مستمر کسب و کار، جهت ساماندهی کارگران ساختمانی، این تعاونی نیاز به مکان هایی جهت تجمیع کارگران ساختمانی فصلی را دارد و طبق درخواست کارفرمایان، کارگران از آن مراکز به کار اعزام خواهند شد. درضمن این تعاونی با آماده سازی زیر ساخت های لازم اعلام می دارد در جهت ساماندهی مشاغل فصلی برنامه های وسیع و گسترده ای در دست اقدام دارد که با اجرایی شدن آن شاهد اتفاقات بسیار خوبی در سطح کلانشهر ها و شهرستان ها خواهیم بود که البته این مهم نیازمند همکاری و همراهی مسئولان ذیربط می باشد.

 حرف آخر؟
در پایان لازم به ذکر می دانم با توجه به اینکه این تعاونی مسئولیت ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی را طبق اساسنامه دارد و در امور مطالبه گری و پیگیری و اجرایی، جامع ترین تشکل در تامین حداکثری منافع اجتماعی و اقتصادی کارگران می تواند نقش بسزایی را ایفا نمایند. لذا از مسئولان و متولیان و نهاد های ذیربط انتظار همراهی و همکاری در جهت نیل به اهداف عالی این تعاونی را طبق ضوابط قانونی دارم تا اقشار کم برخوردار جامعه (جامعه کارگران و استاد کاران ساختمانی) هم از خدمات اجتماعی و اقتصادی بهتری بهره مندگردند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: