يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل شرکت طرح و ساخت آدرین سدیدآرکا
عجب شیر پرس - کارهای معماری که به شکل ساختمان بروز می کنند، معمولا به سان نمادهای فرهنگی و کارهای هنری از راه بازمانده های معماری ودستاورد هایشان شناخته می شوند، معماری بعنوان تصور، طراحی، درک و ساختن( با توجه به شرایط) شناخته می شود، این شرایط ممکن است، که در ذات خود،کاملا کارکردی بوده یا به درجه های گوناگونی، بازتاب شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پروژه باشند. مهندس غلامرضا جعفری کیا دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی معماری، و پروانه پایه 2 حقوقی از سازمان نظام مهندسی استان،طراحی واجرای پروژه های مربوط به بخش خصوصی درمناطق مختلف کلانشهر تبریز در سوابق کاری خود دارد.به همین منظور گفتگویی با ایشان ترتیب داده ایم،که ماحصل آن تقدیم می گردد.
بفرمایید معماری چیست، وبه چه کسی معمار گفته می شود؟
تعاریف زیادی در رابطه با معماری از بزرگان این رشته به جا گذاشته شده است، ولی در حالت کلی می توان چنین بیان کرد که هدف از معماری یعنی خلق و جان بخشیدن به مکان ، فضا و حتی اشیاء با استفاده از هنر و علوم مهندسی و جغرافیا ، اقلیم و ...در راستای حل نیازهای مربوط به پروژه وپیش بینی مشکلات احتمالی و مرتفع ساختن آن برای استفاده بهینه کاربران است.

لطفا سبک های مهم معماری را بیان نمایید؟
سبکهای متعددی در معماری وجود دارد که هر کدام فلسفه و دوره زمانی خاص مربوط به خود را دارند برای مثال سبک گوتیک،کلاسیک ، باروک، نئوکلاسیک ، هنر نو،آرت دکو و... که از سبکهای متنوع معماری جهان است و از سبکهای تاریخ معماری ایران نیز می توان به سبکهای پارسی، پارتی، خراسانی، رازی، آذری، اصفهانی و البته معماری معاصر ایران اشاره کرد، ولی در حال حاضر در اغلب موارد از معماری مدرن و بعضا پست مدرن مورد استفاده قرار می گیرد.

عواملی که در معماری می تواند تاثیر گذار باشد بیان نمایید؟
به طور کلی عوامل تاثیر گذار در معماری از لحاظ اجتماعی و فرهنگی، عملکردی، جغرافیایی و شرایط محیطی و البته در ابعاد هنری و فنی مهندسی مورد بررسی قرار می گیرد.

اصول مهم(ایستایی، کارایی، زیبایی) که در رشته مهندسی معماری حائز اهمیت است را تشریح نمایید؟
ایستایی ، یعنی استفاده از فن و مهندسی روز دنیا برای ایجاد امنیت و دوام کارآیی ، به مفهوم ایجاد عملکرد مناسب و بهینه برای رفع نیازهای کاربران زیبایی ، یعنی بهره جویی از فلسفه،خلاقییت و هنر که حس آرامش روحی و روانی را برای استفاده کنندگان حتی جامعه به همراه خواهد داشت.
آیا مهندسی معماری علم است شیا هنر، بفرمایید چه ارتباطی با هم دارند؟
وقتی که معماری به مهندسی معماری خوانده می شود پس جواب در روی سوال نهفته است ترکیب هنر و خلاقییت به همراه علم مهندسی والبته بسیاری از علوم دیگر که در نهایت برای رسیدن به هدف باید مکمل یکدیگر باشند.

رشته معماری در علم ساختمان از چه جایگاهی برخوردار است؟
به وضوح مشخص است که برای ساختن یک ساختمان پس از فاز مطالعاتی و مشخص شدن اهداف و نیازهای پروژه بحث طراحی معماری آغاز می شود و این معمار است که مشخصات سازه ای، مکانیکی، برقی و تزئینی و ... مورد نیاز را پیشنهاد و تعیین می نماید، و تا اتمام پروژه بر آن نظارت دارد و در کشورهای پیشرفته از معمار به عنوان رهبر یا مدیر پروژه استفاده می شود.

لطفا در رابطه با خصوصیات معماری ایرانی توضیح دهید؟
خصوصیات معماری ایران بر اساس فرهنگ و هنر، عقایدو باورهای مردم وهمچنین استفاده از علوم اقلیم شناسی و شرایط محیطی و بهره گیری از مصالح بومی سرچشمه گرفته که درون گرایی، پرهیز از بیهودگی، مردم محوری، خود بسندگی و مصالح شناسی از شاخصه های مهم آن است.

مهمترین دغدغه و چالشی که در ارتیاط با حوزه کاری تان دارید بیان نمایید؟
علاوه بر تورم و رکود و عدم ثبات در حوزه ساخت و ساز متاسفانه در اکثر موارد کار فرمایان(سازندگان) برخی از طرحهای پیشنهادی به روز و سود آور را به عنوان ریسک تلقی می نمایند و به طرحهای پیشنهادی و تکراری خود پا فشاری دارند و یا بدون تجربه و تخصص خودشان به اجرای پروژه می پردازند و سپردن پروژه به افراد متخصص را نوعی ضرر مالی تلقی می کنند و بر اساس همین واقعیت ها تا فرهنگ سازی و اعتماد سازی بین کار فرما و مهندسان چه در بحث طراحی و اجرا فاصله زیاد است که باید بستر مناسب برای رفع این موانع فراهم شود.

یرای حذف، ترمیم، و بازسازی بافت های فرسوده در حوزه شهری ، چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟
باید بین سرمایه گذاران(بخش خصوصی) و شهرداری جلساتی برگزار شود، تا با امتیازات داده شده از سوی شهرداری سرمایه گذار نسبت به آورده خود تضمین سود خود را نیز در یابد و اقدام به سرمایه گذاری نماید و این امر تنها با تعامل فیما بین،  مالکان  بافت های فرسوده، سرمایه گذاران یا مشارکت کنندگان با شهرداری محقق می شود، و پس از آن که محدوده ها الویت بندی و زمان بندی شده و شرایط متنوع برای مالکان  بافت فرسوده یا نا کارآمد پیشنهاد و ابلاغ گردد، جلسات لازم با حضور طرفین برای رسیدن به توافق نهایی صورت پذیرد،که در این حالت مطمئنا اکثر مالکان نیز در صورت تامین نیاز ها و رسیدن به آرامش و آسایش همکاری لازم را انجام خواهند داد، مثلا از عمده مشکلات بافت فرسوده، امکان عدم ترددماشین در بسیاری از کوچه هاست که عملا ساخت وساز را به طور کل غیر ممکن و مختل می سازد ولی با حضور جمعی ازمالکان و سرمایه گذاران با همکاری شهرداری احتمال مرتفع ساختن موانع فراهم می شود.

حرف آخر؟
تشکر می کنم به خاطر فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید و همچنین آرزوی موفقیت و شاد کامی برای کل مردم ایران از خداوند متعال خواستارم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: