يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۹۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
مصاحبه اختصاصی با ریاست بیمارستان امام رضا(ع)
عجب شیر پرس - مطالعات احداث ساختمان مركز آموزشي، درماني و تحقیقاتی امام رضا (ع) تبريز در سال 1362 آغاز و شروع پروژه در سال 1364رسما كليد خورد و كارهاي عمراني از سال 1368 آغاز و در سال 1386ساختمان آن به غير از فضاي توسعه با (400 تخت، كه قابل گسترش به 800 تخت) بود، آماده بهره‌برداري شد و با توجه به بافت فرسوده ساختمان امام خمینی که در اواخر سال 86 در اثر زلزله‌هاي شهر تبريز پایه‌های آن سست و منجر به ترکیدگی دیوار‌های آن گردیده بود، مسئولان دانشگاه و بیمارستان طی جلسه‌اي تصمیم گرفتند تا آن را به ساختمان امام رضا (ع ) که تازه افتتاح شده بوده منتقل نمایند، که نقل و انتقالات در کمترین زمان ممکن در زمان رياست دكتر محمدزاده صورت گرفت، و در دور دوم سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در سال 87 ظرفیت آن از 400 تخت به 800 تخت افزایش یافت، و نیز دستورات لازم برای راه اندازی فضاي قابل توسعه از جمله بخش پیوند اعضا صادر گردید، و هم اكنون در سطح بندي كشوري تخت‌هاي بيمارستاني با 998 تخت بستری و120 تخت اورژانس و 125تخت دياليز و26 تخت عمل مجهز در زيربنايي به مساحت 72500 متر مربع به صورت طبقاتي و تنها مركز درماني كه امداد هوايي اورژانس منطقه را نيز پوشش مي‌دهد، و در حال حاضر مركز آموزشي، درماني و تحقیقاتی امام رضا (ع) به دليل حضور دائمي متخصصين و رزيدنت‌هاي اكثر گروه‌هاي آموزشي، خصوصاً گروه طب اورژانس بصورت شبانه روزي آماده ارائه خدمات به مراجعين مي باشد. دکتر مجتبی محمدزاده لامع، رئیس مرکز آموزشی درمانی تحقیقاتی امام رضا(ع)، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همچنین رئیس مرکز بهداشت شهرستان اهر، رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان ورزقان و مدیر گروه کارشناسان سلامت خانواده و رئیس مرکز بهداشت استان در کارنامه سوابق خود دارد. به همین مناسبت گفتگویی با ایشان ترتیب داده ایم که ماحصل آن تقدیم می گردد.
لطفاً از شرایط انتخاب تان بعنوان رئیس بیمارستان امام رضا(ع) توضیح دهید؟
دکتر بهمن نقی پور رییس محترم دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دکتر احمدیان معاون درمان دانشگاه، یک سری شاخصه ها، برنامه ها و راهبردها برای مراکز درمانی استان دارند و در رابطه با بیمارستان امام رضا (ع) این شاخصه ها و برنامه ها پر رنگ تر است و این موضوع نیز به سبب خاص بودن نقش این بیمارستان در ارائه خدمات درمانی به مردم استان و استان‌های همجوار، همچنین نقش آن در ارائه بستر تحقیقاتی و آموزشی به دانشگاه علوم پزشکی تبریز است. ایشان از بنده برای اداره ی این مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی برنامه خواستند و بنده نیز برنامه و راهبردهایی تدوین و ارائه دادم که برای چشم‌انداز مدیریتی این مرکز در راستای تحقق سیاست‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مفید می‌دانستم و طبیعتاً سوابق و تجربیات مدیریتی قبلی بنده در نظام سلامت، اشتغال عملی در بیمارستان، مدارج تحصیلی و علمی بنده لحاظ شده است و به این ترتیب  بعنوان رئیس دانشگاه امام رضا (ع) انتخاب شده تا در خدمت همکاران و همشهریان عزیز در بیمارستان باشم.
بیمارستان امام رضا(ع) به عنوان بزرگترین مرکز درمانی و آموزشی شمال غرب کشور، درحال حاضر با چه محدودیت هایی مواجه می‌باشد؟
مشکلات مالی، نیروی انسانی و فضای فیزیکی ناکافی، عموماً جزو اصلی‌ترین مشکلات مراکز مختلف درمانی است، مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی امام رضا(ع) تبریز با یک مشکل خاص نیز مواجه است و آن ارجاعات بیش از حد بیماران، به خصوص بیمارانی که شرایط بیماریشان وخیم تر هست و این ارجاع ها از مراکز درمانی دیگر شهرستان‌ها است.
لطفاً در خصوص بخش‌های بستری بیمارستان توضیح دهید؟
بیمارستان امام رضا (ع) بخش‌های بستری منحصر به فردی دارد، از نظر رسیدگی تیم پزشکی با توجه به حضور اساتید و دانشجویان در مقطع‌های مختلف و تیم پرستاری که همگام با اساتید این رشته در بیمارستان حضور دارند، مطمئناً این امکان در هر بیمارستانی وجود ندارد و علاوه بر این موضوع، ما بخش هایی داریم که در هیچ بیمارستانی از استان در آن زمینه بخش درمانی وجود ندارد، واحدهای بستری این بیمارستان با زیر مجموعه‌ای از بخش‌های مختلف ویژه و عادی مانند آی سی یو جراحی، آی سی یو اعصاب، آی سی یو جراحی مغز و اعصاب، آی سی یو ریه، آی‌سی‌یو جنرال، اورتوپدی، بخش‌های جراحی 1و2، تروما، فک و صورت، بخش اعصاب، داخلی ریه، غدد، گوارش، عفونی، اورولوژی، نفرولوژی، پیوند کلیه، دیالیز، گوش و حلق و بینی، توراکس، انکولوژی، دیالیز صفاقی و جراحی مغز، خدمات پزشکی تخصصی و فوق تخصصی را به بيماران عزيز ارائه می‌نمايد.
لطفاً در رابطه با کلینیک تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان توضیح دهید؟
با توجه به سانترال بودن مركز آموزشي، درماني و تحقيقاتي امام رضا(ع) تبريز و حضور گروه‌هاي آموزشی، درماني متعدد و تجهيزات كامل، كلينيك تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان ازجايگاه ویژه‌ای در بین کلینیک‌های مختلف استان برخوردار است. در این درمانگاه حدود 124 متخصص و فوق تخصص و دستيار برای ارائه خدمات به بيماران داریم و سالانه تعداد نزديك به صدهزار بيمار از این کلینیک خدمات دریافت می‌کنند، درمانگاه‌های گوش و حلق و بيني، ارولوژي، جراحي فك و صورت، جراحي مغز، جراحي عمومي، جراحي توراكس، طب فيزيكي، متخصص پزشكي قانوني، طب كار،‌ ريه، روانپزشكي، عفوني، ارتوپدي، روماتولوژي، كليه، گوارش، غدد، ‌تغذيه، قلب و عروق، ‌جراحي عروق، دندانپزشكي، داخلي جنرال، راديوتراپي، اعصاب، بيهوشي و درد وتسكين در کلینیک مرکز آموزشی درمانی و تحقیقاتی امام رضا (ع) تبریز فعال هستند.
در كنار درمانگاه‌هاي ذکر شده، درمانگاه فوق تخصصی لوپوس، آرتريت، واسكوليت، بهجت، كوليت، سلياك، كبدچرب سيروزكبدي، استروك، تيروئيد، كوويد19، فشارخون و ريه نیز دایر مي‌باشد.
مشاوره پزشكي قانوني، مشاوره‌هاي ريه، ‌اكوكارديوگرافي، تست ورزش، نوار قلبي خدمات دندانپزشكي، انواع تزريقات، پانسمان، برداشتن بخيه، شنوايي سنجي، ليزر درماني، لارنگوسكوپي، گلوكومتري، كنترل فشار خون، بيوپسياز زبان، لب وگوش، شست و شوي گوش، تزريقات روماتولوژي ودبريد و پانسمان پاي ديابتي از دیگر خدمات قابل ارانه در درمانگاه است.
در اين كلينيك پرونده كاغذي حذف شده است و پرونده‌ها به صورت الكترونيكي است، همچنین برای رفاه حال مردم عزیز قسمت پرسش و پاسخ در وبسايت بيمارستان امام رضا (ع) ایجاد شده است، و مراجعين مي‌توانند هرگونه سوال، راجع به بيماري يا توجهات و مراقبت‌های پرستاري خود را مطرح كرده و در اسرع وقت جواب دريافت كنند تا نیاز به مراجعه حضوري نباشد.
تمام تلاشمان بر این است که با وجود تمامی مشکلات بهترین خدمات را به مردم ارائه کنیم، و نگذاریم مردم در هیچ موردی احساس کمبود کنند، اما کمبودها همیشه هستند و از هر شخص و ارگانی که بخواهد در مرتفع ساختن کمبودها کمک مان کند با رویی گشاده استقبال می‌کنیم.
لطفــاً در خصوص بخــش‌های پاراکلینیکی بیمارستان توضیح دهید، این بخش با چه مشکلاتی مواجه می باشد؟
نقش واحدهای پاراکلینیکی مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی امام رضا(ع) تشخیص، ارزیابی و ایجاد برنامه‌های طرح درمان برای بیمار است، این واحدها، مجموعه ای مابین بیمار و بخش‌های درمانی و بالینی است و نقش بسزایی در مراحل مختلف رسیدگی و ارائه خدمات به بیمار دارند.
 واحد پاراکلنیکی مرکز، متشکل از ام آر‌‌ آی،
سی تی اسکن، رادیولوژی، سونوگرافی، آنژیوگرافی، اینترونشن، فیزیوتراپی، سنگ شکن، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌های مرکز است. همچنین آزمایشگاه فوق تخصصی درمانگاه شهید قاضی که درمانگاه خون بوده و مخصوص بیماران خاص و سرطانی است.
یکی از مشکلات اصلی این واحد مراجعات زیاد مردم است، به طوری که گاهی مدت زمان در انتظار برای استفاده از خدمات باعث دل آزردگی مراجعان می‌شود.
دلیل اصلی مراجعه بیش از حد مراجعه کنندگان به بخش‌های پاراکلینیکی بیمارستان امام رضا، تعرفه‌های خیلی پایین مرکز نسبت به مراکز خصوصی و مجهز بودن مرکز به دستگاه‌های بروز و شیوه‌های درمانی به روزتر و نیز حضور اساتید دانشگاه است.
این بیمارستان در بخش مهم و ضروری از لحاظ تجهیزات پزشکی و تخت توانسته است نیاز‌های بیماران قلبی، مغزی و بیماری‌های خاص را تامین کند؟
در مورد بیماری‌های قلبی، عروقی و خونی، به عنوان مثال بیماران تالاسمی بالای 14 سال استان به درمانگاه شهید قاضی بیمارستان امام رضا(ع) تبریز مراجعه می‌کنند، بسته خدمات قابل ارائه ويزيت و مراقبت، ترانسفوزيون خون، تجويز و تزريق شلاتورها (آهن زدايي)، تزريق فاكتور‌هاي انعقادي و ديگر محصولات خوني است.
همچنین درمانگاه هموفيلي و تالاسمي و واحد دندانپزشكي هرگونه خدمات دندانپزشكي به بيماران مربوطه را به صورت كاملاً رايگان ارائه می‌دهد، بیماران خاص باید در طول عمر تحت درمان باشند، خوشبختانه در کشور ما عمدتاً هزینه‌های بیماری‌ هایی مانند تالاسمی و هموفیلی رایگان است.
یکی از خدمات بیمارستان امام رضا (ع) ارائه آموزش‌های لازم برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف به افراد سالم و ارائه آموزش به بیماران در خصوص استفاده حداکثری از اقدامات درمانی و خود مراقبتی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری است. به عنوان مثال اگر پرفشاری خون در مراحل اولیه کنترل نشود، نه‌‌تنها فعالیت دستگاه قلب و عروق، بلکه سایر اعضای بدن نیزدچار مشکل می‌شود. برای کنترل این بیماری قبل از ابتلا افراد و همچنین کنترل آن در مراحل اولیه بیماری، بیمارستان امام رضا (ع) برنامه‌های مداوم آموزشی برای مردم برگزار می‌کند.
در مورد تجهیزات، همواره سعی در ارتقاء و تکمیل داریم و تا جایی که می‌توانیم سعی مان بر این است که کمبودی از بابت تجهیزات نداشته باشیم و یا با وجود کمبودها بهترین خدمات را ارائه بدهیم. خداوند را شاکریم که اولین مرکز درمانی در کشور هستیم، که نجات مغز بیماران دچار ایست قلبی را با دستگاه القای هیپوترمی میسر کرده‌ایم.
در مورد تخت نیز مشکل اصلی بیمارستان ارجاعات زیاد و گاهی بیش از حد توان بیمارستان از مراکز درمانی نواحی مختلف استان است، جلسات گفتگو با خانواده بیماران بصورت سه روز در هفته در بخش SCU (سکته مغزی) مدت‌هاست که در این بخش برقرار است، هر بار نزدیک یک ساعت از وقت اساتید، فلوشیپ‌ها و دیگر همکاران بخش برای این جلسات اختصاص می‌یابد، نتایج بسیار ارزشمند جلسات گفتگوی پزشک با خانواده بیمار، یک تدبیر آرامش بخش و موثر بر کاهش نگرانی و استرس خانواده بیمار می‌باشد، و مطمئناً روند درمان را شفاف کرده و موجب اعتماد بیشتر به کادر درمان و کاهش میزان تنش در بخش سکته مغزی می‌گردد.
نظر به اینکه مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی امام رضا(ع) در پنجمین جشنواره شهید مطهری موفق به کسب دریافت دو رتبه برتر شده است، لطفاً در این خصوص توضیح دهید؟
یکی از رتبه‌های مرکز مربوط به فرایند نوآورانه آموزشی «طراحی و اجرای آموزش مداوم مهارت‌های بالینی در مراقبت از بیماران بدحال برای دستیاران و پرستاران مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی امام رضا (ع) تبریز» بود، که در واحد مهارت‌های بالینی در حیطه «مدیریت و رهبری آموزشی» به عنوان فرایند برتر آموزشی دانشگاه برگزیده شد، دومین رتبه مربوط به فرآیند نوآورانه آموزشی با عنوان طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش مجازی در استودیو کوید، درخصوص تازه‌های کوید-19 و چالش‌های پیش رو جهت توانمند سازی اعضای هیئت علمی و دستیاران بالینی مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی امام رضا(ع) بود، که در حیطه «طراحی و تولید محصولات آموزشی» به عنوان فرآیند برتر آموزشی دانشگاه برگزیده شد.
این رتبه‌ها حاصل تلاش و خرد جمعی اعضای مجموعه بزرگ آموزشی، درمانی و تحقیقاتی امام رضا (ع) بوده است، که از تمامی عزیزانی که برای به دست آوردن این مهم زحمت کشیده‌اند کمال تقدیر و تشکر را دارم و با دغدغه و انگیزه‌ای که از اساتید و همکاران سراغ دارم، امید است که این دست آوردها ادامه‌دار باشد.
بیمارستان امام رضا(ع) به عنوان کانون اصلی بستری بیماران کرونایی آذربایجان‌شرقی، چه خدمات شایانی به این بیماران ارائه نموده است. در حال حاضر وضعیت بیماری کرونا چطور هست؟
از زمان آغاز پاندمی کرونا ویروس، بالغ بر ۳۹ هزار بیمار کرونایی در این مرکز پذیرش و تحت مراقبت‌های درمانی تشخیصی قرار گرفته‌اند، همچنین این مرکز از همان روزهای آغازین به عنوان سانتر اصلی مراقبت از بیماران کرونایی ارائه خدمت نموده و در اوج بحران کرونا ویروس به سایر بیماران و مراجعین نیز ارائه خدمت کرده است. در دو سال اخیر در مجموع بیش از ۱۴ هزار نفر از مراجعین کرونایی در این مرکز بستری و تحت درمان قرار گرفته و مابقی به صورت سرپایی مداوا شده‌اند. لازم به ذکر است که در دو سال گذشته بالغ بر ۳۹ هزار تست پی سی آر از مراجعین گرفته شده است. هم زمان با کاهش آمار ابتلا به کرونا ویروس در تمام کشور، در مرکز ما نیز تعداد بیماران مبتلا رو به کاهش و حتی رو به پایان بود، که با افزایش مجدد آمار ابتلا در کشور، در بیمارستان ما نیز تعداد افراد بستری با این بیماران در این روزها روند افزایشی دارد، به صورتی که باعث شد از چهاردهم تیرماه دو باره کمیته علمی کووید 19 در بیمارستان بصورت مرتب تشکیل و تصمیمات لازم هم سو با افزایش آمار افراد بستری اتخاذ می‌شود.
امیدواریم هموطنان گرامی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن دوز یادآور، با توجه به افزایش آمار افراد مبتلا، کادر درمان را در گذر از این بیماری یاری نمایند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: