شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: ۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
امحای بنرهای داوطلبان در اندازه های غیر متعارف/
عجب شیر ما - دبیر ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی حوزه مراغه و عجب شیر با انتقاد از قانون شکنی برخی نامزدها، نخستین کارت زرد این ستاد را پس از آغاز رسمی زمان تبلیغات به برخی نامزدها و حامیان آنان داد.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، فعالیت تبلیغاتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی به صورت رسمی آغاز شده و به مدت هفت روز این فعالیت ادامه داشته به طوری که در نخستین ساعات آغاز تبلیغات انتخاباتی، شور و حال انتخاباتی در شهر مراغه حاکم شده است.
دراین میان برخی از نامزدها و هواداران آنان از شوق آغاز فعالیت های تبلیغاتی، اقدام به برخی قانون شکنی در تبلیغات از جمله به نصب بنرهایی در اندازه های بزرگ در خیابان ها، چسباندن آگهی های تبلیغاتی بر روی برخی تندیس های شهری، دیوار و درب برخی از اماکن خصوصی کرده اند به طوری که این اقدام آنان به نفع عمومی نیست.
شور و هیجان انتخابات برای همه قابل درک است اما برخی از قانون شکنی ها و اقدام ها که منجر به آسیب دیدن حقوق عمومی و درایام انتخابات باعث بد جلوه شدن شهر باشد، دور از انتظار و موجب رنجش مردم می شود.
دراین راستا، جلسه مشترک ستادهای پیشگیری از جرایم انتخابات حوزه مراغه و عجب شیر با حضور دست اندرکاران انتخابات این دو شهرستان ظهر پنج شنبه به منظور پیشگیری از این تخلف ها برگزار شد و برخورد بدون مسامحه و اغماض با خاطیان این حوزه و امحای بنرها و عکس هایی که خارج از ماده 61 آیین نامه اجرای انتخابات نصب شده، مهمترین مصوبه های این جلسه بود.
طبق ماده 61 قانون آیین نامه و دستورالعمل اجرایی قانون انتخابات در فعالیت های تبلیغات انتخاباتی، انجام مواردی مانند نوشتن و یا ارایه مطالب خلاف واقع، استفاده از بنر در اندازه های بزرگ جز در محل ستاد انتخاباتی، دیوار نویسی، راه اندازی کاروان های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی، نصب هرگونه آثار تبلیغاتی بر روی اموال عمومی از جمله علایم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان ها و اموال عمومی و دولتی، تابلوها و املاک بخش خصوصی مگر با رضایت مالکان، صندوق های پست، باجه های تلفن، پست های برق و تلفن و هرگونه تابلوی راهنما و تندیس های شهری ممنوع بوده و مرتکبان تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.
دبیر ستاد پیشگیری از جرایم انتخابات و دادستان عمومی و انقلاب مراغه دراین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: مهلت قانونی فعالیت های تبلیغاتی داوطلبان نمایندگی مجلس از امروز شروع شده و تا 24 ساعت قبل از اخذ آرا ادامه دارد.
علی دلداری افزود: برخی افراد با وجود دریافت تذکرهای قبلی مرتکب برخی تخلفات شده اند که در جلسه مشترک اعضای ستاد پیشگیری از جرایم و ستاد انتخاباتی حوزه مراغه و عجب شیر مطرح شد و به گروه امحا دستور حذف آثار این قانون شکنی ها داده شده است.
وی با بیان اینکه نصب بنر در تمامی محل ها به جز ستادهای مرکزی خواهران و برادران ممنوع است، اظهارکرد: برخی از نامزدها این مساله را رعایت نکرده و شب گذشته در میادین اصلی، ورودی معابر شهر و حاشیه شهر و شهرک ها، بنرهایی نصب کرده اند که اندازه آن ها غیر متعارف است.
دادستان عمومی و انقلاب مراغه یادآور شد: طبق ماده 61 آیین نامه اجرای انتخابات هرگونه نصب عکس، پوستر، بنر و پلاکارت های تبلیغاتی در معابر عمومی، دولتی و شخصی ممنوع بوده و ماموران نیروی انتظامی باید نسبت به امحا آن ها اقدام و متخلفان را جلب و به مقام های قضایی تحویل دهند.
دلداری ادامه داد: ماده 61 این آیین نامه تاکید صریح بر اجرای آن داشته و استنکاف نیروی انتظامی دراین ارتباط نیز جرم بوده و اگر کوتاهی کند، این نهاد توسط نهادهای قضایی مورد پیگیرد قانونی قرار می گیرد.
وی گفت: به راه اندختن کارناوال های انتخاباتی در خیابان ها، پخش صدای سخنرانی به معابر و بیرون از محل سخنرانی نیز ممنوع بوده و با خاطیان نیز برخورد می شود.
دبیر ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی مراغه یادآوری کرد: برخی از نامزدها مجددا از عناوین علمی استفاده کرده اند که این ستاد هم اکنون اقدام به جمع آوری تمامی پلاکاردها با عناوین غیر واقعی علمی کرده و نامزدها موظف هستند از عنوانی استفاده کنند که زمان ثبت نام آن مدرک را به فرمانداری ارایه کرده اند.
دلداری اظهار داشت: تخریب و آسیب رساندن به اموال عمومی و شخصی مردم نیز از سوی برخی نامزدها مشاهده شده و دادستانی هم اکنون اقدام به برخورد با این افراد کرده و تخریب اموال شخصی نیز در صورت شکایت شاکی سریعا بررسی می شود.
وی گفت: تشکیلات نظامی، انتظامی، قضایی و امنیتی به صورت نیابتی از سوی هیچ نامزدی عمل نمی کند و در صورت مشاهد تخلف ها از سوی هر شخص بدون اغماض و مسامحه با آنان برخورد می شود.
دلداری افزود: ارایه وعده های دروغین و غیر عملی از جمله تقسیمات کشوری و تفکیک حوزه های انتخابیه نیز غیر قانونی بوده و این موارد نیز مورد پیگرد قرار می گیرد.
در جریان بررسی صلاحیت ها، از 38 داوطلب نامزدی ثبت نام کننده در حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر، صلاحیت 22 نفر تایید شد که از این تعداد یک نفر به حوزه انتخابیه دیگری انتقال یافت و دو داوطلب دیگر نیز از حوزه های دیگر به این حوزه انتقال یافتند که در مجموع هم اکنون 23 نامزد فعالیت های تبلیغاتی خود را آغاز کرده اند.
هفتم اسفند سال جاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صورت مشترک همزمان با سراسر کشور در حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر برگزار می شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: