جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۹۴۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
در مصاحبه اختصاصی با مدیر زنجیره تامین و عضو هیات مدیره شرکت توسعه صنایع چاپ و بسته بندی کرمانشاه عنوان شد:
عجب شیر پرس - شرکت توسعه صنایع چاپ و بسته بندی کرمانشاه (غرب کارتن) در دو بخش تولید انواع ورق های کاروگیت شده، کارتن های سه لایه و پنج لایه و در بخش افست، جعبه های مقوایی، پی وی سی، چاپ لیبل ای ام ال، چاپ 5رنگ، پوشش ورنی و انواع دایکات ها فعالیت دارد. این شرکت با سرعتی روبه رشد به یکی از پویاترین و پیشروترین تولید کنندگان ایرانی در حوزه چاپ و بسته بندی و صادرات به کشور های همسایه تبدیل شده است. همچنین این شرکت با شعار من هم یک جنگلبانم تمام تلاش خود را در صیانت از طبیعت زیبای سرزمین ایران بکار بسته و خود و خانواده و اطرافیان را به حفظ و پاکیزگی طبیعت فراخوانده است. دکتر حسین برزی نژاد، مدیر زنجیره تامین، عضو هیات مدیره شرکت، دارای مدرک دکتری دررشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بازاریابی بیش از 18 سال در صنایع مختلف تولیدی در شرکت‌های بین المللی و داخلی در رده مدیریت ارشد به عنوان زنجیره تامین فعالیت داشته است. تاکنون 2 مقاله در ارتباط با مدیریت بازاریابی به چاپ رسانده است. تز دکتری ایشان در خصوص برندینگ با عنوان طراحی و تبیین الگوی پیشابندهای برندسازی در سطح بین بنگاهی درایران است. به همین منظور گفتگویی با ایشان ترتیب داده‌ایم که ماحصل آن تقدیم می‌گردد.
لطفا تاریخچه و روند پروسه تشکیل توسعه صنایع چاپ و بسته بندی کرمانشاه را بیان نمایید؟
شرکت توسعه صنایع چاپ و بسته بندی کرمانشاه در سال ۸۳-۸۲  به ثبت رسیده واز آغاز فعالیت شرکت همکاری با بزرگترین نامهای تجاری ومهمترین شرکتها تولیدی در صنوف مختلف را تجربه نموده است.این شرکت در زمینی به مساحت ۶۰۰۰۰ متر مربع جهت تولید انواع ورق و کارتن های دو لایه، سه لایه و پنج لایه و انواع میکروفلوت ها با چاپ چهار رنگ به صورت کارتن آمریکایی ،کارتن دایکاتی ، سینی چاپدار و بدون چاپ، سینی بسته بندی های اتوماتیک وغیره در واحد کارتن سازی ، انواع کارتن های لمینتی در بخش لمینت و تولید انواع جعبه های مقوایی با چاپ افست و چاپ یووی تا پنج رنگ ،پوشش ورنی و یووی به همراه عملیات تکمیلی نظیر برش و دایکات، پنجره چسبانی وجعبه چسبانی ( ساده- لاکباتم-چهار گوشه و شش گوشه) بی شک یکی از پویاترین و پیشروترین شرکت ها در زمینه چاپ و بسته بندی می باشد که با برخورداری از تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده دراین شرکت مطابق با آخرین تکنولوژی های پیشرفته جهانی ظرفیت بالغ بر ۱۰۰۰۰۰ تن در سال را فراهم آورده است و با برخورداری از کادر مجرب در زمینه تولید و فروش محصولات به همراه سیاست های تعیین شده منجر به ایجاد بازاری متفاوت در حوزه صادرات علاوه بر حضور چشم گیر در عرصه رقابت داخلی شده است.
تولیدات و خدمات این شرکت منطبق با استانداردهای بین المللی بوده و موفق به اخذ گواهینامه های سیستم مدیریت یکپارچه IMS ،سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 ،سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001:2015 ، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای ISO 45001:2018 ،دارنده گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه همکار از سازمان ملی استاندارد ایران و دارای آزمایشگاه تخصصی مورد تایید موسسه استانداردایران بوده و جزء آزمایشگاه های پیشرفته می باشد. و همچنین اخذ مدال برنز گواهینامه جهانی ECO Vadis در حیطه CSR عمل به مسئولیت های اجتماعی و شاخص‌های مرتبط با آن مانند محیط زیست، نیروی کار، اخلاق‌مداری و تأمین پایدار برای اولین بار در ایران می باشد.که لازمه انطباق با اصول اخلاقی تجارت بر اساس الزامات (Sedex Members Ethical Trade Audit) SMETA می باشد.

مهمترین شاخص فعالیت شرکت تان بیشتر در چه زمینه ای است؟
بطور کلی فعالیت شرکت های چاپ و بسته بندی در صنایع مختلف داخلی و خارجی در گروه صنایع  BTB بوده و در شرکت های مختلف، مبنی بر سیاست های خوردو کلان راهبردی آنها متفاوت می باشد. در این خصوص شاخص ها و پارمتر های اندازه گیری آنها متفاوت بوده و از مهمترین شاخص های فعالیتی شرکت توسعه صنایع چاپ و بسته بندی کرمانشاه(غرب کارتن سابق) می توان کیفیت بالای محصولات و اولویت رضایتمندی مشتری نام برد. شرکت توسعه صنایع چاپ و بسته بندی کرمانشاه در صنعت چاپ و بسته بندی با داشتن دستگاه های مدرن و تکنولوژی روز، قادر به تولید انواع و اقسام محصولات مورد نیاز بازار با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه می باشد.

مهمترین موانعی که دغدغه اصلی شما در حوزه مدیریتی تان است، تشریح نمایید؟
به طور کلی موانع و دغدغه های مدیریتی را می توان به سه دسته تقسیم کرد. عدم وجود نقدینگی، مکفی با توجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور، ناکارآمدی سیاست های پولی و ارزی و تورم افسار گسیخته و هچنین فشاراقتصادی وارده بر معیشت مردم، منتج به کمتر شدن قدرت خرید مصرف کنندگان نهایی و در نتیجه کاهش رشد تولید و بازپرداخت دیرتر می شود. همزمان با این واقعه سرمایه های سرگردان بجای وارد شدن به صنایع تولیدی به بازار های دلالی و غیره وارد می شود. عدم وجود دوره های آموزشی مناسب آموزش همواره نکته ای بوده که در ایران کمرنگ بوده و در سال های اخیر در حال رنگ گرفتن می باشد که پیش نیاز آموزش دادن افراد متخصص، بررسی نیاز های داخلی و فراهم آوردن شرایط مناسب جهت فرهنگ سازی، ورود علم و تکنولوژی ودورههای مرتبط آموزشی و در نهایت ایجاد بستر مناسب کسب وکار در آن زمینه می باشد. عدم وجود نیرو های متخصص کار، متاسفانه شرایط اقتصادی جامعه و خانواده ها دلیل اصلی و تاثیر گذار بر عدم تعهد افراد متخصص به صنعت و شغلی که در آن مشغول بکار هستند، می باشند. این افراد ممکن است مبنی بر عدم تمکن مالی و یا شرایط کاری بهتر در صنایع دیگر شغل خود را ترک کرده و یا با افزایش مشغله های کاری دیگر کمتر در تخصص خود پیشرفت کنند که با پیشرفت تکنولوژی نقطه ضعف آنها خواهد شد.

با توجه به اینکه شرکت تان اولین و تنها تولید کننده لیبل( آی ام ال) در ایران است، فرآیند چاپ آن را توضیح دهید؟
این فناوری در اوایل دهه 1980 میلادی و در آمریکای شمالی ابداع و برای اولین بار در صنعت تولید مواد شوینده مورد استفاده قرار گرفت  که پس از آن در صنعت بسته بندي، به سرعت محبوبيت بالايي براي خود کسب نمود و هم اکنون بیش از 85 درصد از محصولات غذايي با روش  IML  بسته بندي مي شوند که با توجه به جواني اين متد، نشان از رشد بسيار بالاي آن دارد.  IML یا آی ام ال برچسبی می باشد که توسط دستگاه چاپ افست که قابلیت چاپ IML یا آی ام ال را دارد چاپ می شود. IML یک برچسب از پیش چاپ شده پلی پروپیلن(PP) است که به IML (In Mold Labeling) معروف است. هنگام استفاده از فناوری برچسب زنی به روش IML، برچسب‌های کاغذی از پیش چاپ شده درون قالب مخصوص قرار می‌گیرند و در طی یک فرآیند قالب گیری به طور یکپارچه با مواد ترموپلاستیک   (Thermoplastic) ترکیب می‌شوند. یعنی فرآیند تولید ظرف محصول و برچسب زدن با یکدیگر ادغام شده و به طور همزمان انجام می‌شوند؛ بدین ترتیب دیگر نیازی به چسباندن لیبل محصول پس از تولید ظروف ندارید و به گونه ای خواهد بود که گویی برچسب، جزیی از بدنه آن محصول می باشد و در نتیجه برچسب و بدنه محصول ( بسته بندی ) یکی می شوند. به بیان ساده‌تر لیبل محصول با مواد پلاستیکی در حال قالب گیری، ترکیب شده و پس از تکمیل فرآیند ساخت ظرف محصول به بخش جدایی ناپذیری از آن تبدیل می‌شود ، یعنی برچسب به جای چسبانده شدن به محصول بر روی آن حک می‌شود.

بفرمایید شرکت شما چه محصولاتی را تولید می کند، آیا تولیدات جدیدی در دست اقدام دارید؟
محصولات شرکت ما شامل انواع ورق و کارتن های دو لایه، سه لایه و پنج لایه و انواع میکروفلوت ها با چاپ چهار رنگ به صورت کارتن آمریکایی، کارتن دایکاتی ،سینی چاپدار و بدون چاپ ،سینی بسته بندی های اتوماتیک وغیره در واحد کارتن سازی ، انواع کارتن های لمینتی در بخش لمینت و تولید انواع جعبه های مقوایی با چاپ افست و چاپ یووی تا پنج رنگ ،پوشش ورنی و یووی به همراه عملیات تکمیلی نظیر برش و دایکات ،پنجره چسبانی وجعبه چسبانی ( ساده، لاکباتم ،چهار گوشه و شش گوشه) می باشد و در ارتباط با تولیدات جدید به محض بررسی نیاز جدید بازار بررسی و تولید محصولات مرتبط با رفع نیاز بازار در دستور کار واحد های بازاریابی و تحقیق و توسعه و همچنین کنترل کیفی و تولید قرار می گیرد.

آیا تولیدات شرکت فقط مصرف داخلی دارد،یا به کشورهای خارج از کشور هم محصولات راصادر خواهید کرد؟
خیر، محصولات ما علاوه بر عرضه در بازار های داخلی سهم به سزایی در صادرات داشته و محصولات ما به کشور هایی از جمله عراق و عمان صادر می شود. شایان ذکر است که شرکت در سال های متمادی بعنوان  شرکت نمونه صادر کننده در کشور از سوی وزارت صمت معرفی گردیده است.

از لحاظ تهیه مواد اولیه شرکت با چه مشکلات عدیده ای مواجه است؟
بطور کلی سهم عمده مواد اولیه صنعت چاپ و بسته بندی به تامین کاغذ ارتباط داشته که این امر «متاسفانه» می توان گفت که در انحصار بوده و با تعیین یک طرفه شرایط بازار توسط تامین کنندگان وضعیت تامین کاغذ را برای صنایع ورق سازی و کارتن سازی بیش از پیش سخت تر و سخت تر می شود.

لطفا در رابطه با فرایند چاپ افست توضح دهید؟
چاپ افست – Offset printing – رایج ترین روش برای چاپ محصولاتی است که در تیراژ بالایی چاپ می‌شوند. سیستم چاپ افست شامل 3 مرحله می باشد.مرحله اول طراحی بوده که می بایستی نظارت پیش از چاپ مورد تایید مشتری باشد. مرحله دوم لیتوگرافی بوده که در آن پروژه طراحی شده به لیتوگرافی برده می‌شود و با استفاده از دستگاه ایمیج ستر( Image Setter ) از طراحی خروجی (فیلم) گرفته می‌شود. لیتوگرافی موظف است فایل طراحی را بر روی صفحات فلزی که به آنها زینک گفته می‌شوند منتقل کند. زنیک به صفحات فلزی گفته می‌شود که فایل طراحی بر اساس تفکیک چهار رنگ اصلی چاپ روی این صفحات نقش می‌بند. مرحله سوم چاپ می باشد که در آن زینک به چاپخانه افست منتقل می‌شود و روی دستگاه چاپ بسته می‌شود. بعد از این مرحله و با قرار گیری کاغذ در وردی دستگاه چاپ و طی مراحل نظارتی اولیه دستگاه چاپ آماده چاپ می‌شود.

در جهت بهبود عملکرد و کنترل کیفیت تولیدات شرکت چه نکات مهمی را مدنظر قرار خواهیدداد؟
شایان ذکر است که شرکت توسعه صنایع چاپ و بسته بندی کرمانشاه موفق به اخذ گواهینامه های سیستم مدیریت یکپارچه IMS، سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 ، دارنده گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه همکار از سازمان ملی استاندارد ایران و دارای آزمایشگاه تخصصی مورد تایید موسسه استانداردایران بوده و جزء آزمایشگاه های پیشرفته می باشد. این شرکت در راستای پاسخ گویی به نیاز های بیان شده و بیان نشده مشتریان خود که طیف گسترده ای دارند طرح «خانه کیفیت» را که مبتنی بر سیستم های کنترل کیفی استاندارد و مورد نیاز می باشد را راه اندازی نموده است.

در خصوص صیانت از طبیعت  و حقظ و پاکیزگی آن،و دست اندازی و تخریب طبیعت چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟
شرکت توسعه صنایع چاپ بسته بندی کرمانشاه با عضویت در کمپین « من یک جنگلبان هستم» و همچنین با تمهیدات و مراودات با تامین کنندگان خود، یکی از حامیان محیط زیست بوده و حدودا» 95% از ضایعات مواد اولیه و ضایعات محصولات تولید شده این شرکت قابلیت بازیافت دارند. ضمنا» در این راستا تصفیه خانه مجهزی جهت رفع مسایل زیست محیطی پس آب ها و یا پس ماند های تولیدی در کارخانه تجهیز نموده است.           
                                                                                                                                                                                                                    
شرکت تان از لحاظ مدیریت کیفیت و یک پارچه و زیست محیطی موفق به اخذ چه گواهی هایی در سطح بین المللی و کشوری شده است؟
شایان ذکر است که شرکت توسعه صنایع چاپ و بسته بندی کرمانشاه موفق به اخذ گواهینامه های سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001:2015 ، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای ISO 45001:2018 شده است. همچنین اخذ مدال برنز گواهینامه جهانی ECO Vadis در حیطه CSR عمل به مسئولیت های اجتماعی و شاخص‌های مرتبط با آن مانند محیط زیست، نیروی کار، اخلاق‌مداری و تأمین پایدار برای اولین بار در ایران می باشد.که لازمه انطباق با اصول اخلاقی تجارت بر اساس الزامات Sedex Members Ethical Trade Audit) SMETA) می باشد.

حرف آخر؟
بطور خلاصه شرکت ها و صنایع تولیدی که عاشقانه در این شرایط سخت اقتصادی، به تولید محصولات ادامه می دهند و دست از تلاش خود بر نمی دارند که نیازمند این موارد است ، حمایت همه جانبه دولت از صادرات در راستای تسهیل امور صادرات و فرایند بازگشت ارز و رفع تعهد ارزی.حمایت دولت در کنترل تورم و تقویت معیشت مردم به عنوان مصرف کننده نهایی که با عث گردش مالی و نقدینگی شرکت های تولیدی است، با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت برای آموزش نیرو های متخصص به همراه آشنایی با اخلاق صنعتی و حرفه ای کار و صنعت از دیگر اهداف عالی شرکت توسععه صنایع چاپ و بسته بندی کرمانشاه است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: