جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۹۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
عجب شیر پرس - عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه حذف معافیت گمرکی ماشین آلات، محاسبات تولید کنندگان را برهم زده، گفت: برخی تولیدکنندگان قبل از تصمیم به حذف معافیت گمرکی تجهیزات خود را خریداری کرده بودند و حالا باید یک نقدینگی جداگانه برای این هزینه تامین کنند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، آرمان خالقی اظهار کرد: تولید کننده در محاسبات قبلی خود مبلغ حقوق گمرکی ماشین آلات و تجهیزات را ندیده است. به طور کلی این تغییر محاسبات و نیاز بیشتر به منابع مالی که برای جبران آن چیزی دیده نشده، اشکال‌زا بود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه قانون معافیت گمرکی ماشین آلات یک قانون دائمی بود که با یک قانون یکساله بودجه لغو شده، گفت: به نظر می‌رسد حداکثر لغو قانون یاد شده فقط امسال باشد. البته معتقدم حقوقدان ها باید روی این موضوع کار کنند که آیا می‌توان یک قانون دائمی را با یک قانون موقت کنار گذاشت.  در نهایت اگر دولت قصد تمدید لغو معافیت گمرکی را نداشته باشند، حد اثر قانون حداکثر تا پایان امسال تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه ماشین آلات و تجهیزاتی به کشور وارد می شود که امکان ساخت داخل آنها وجود ندارد، تصریح کرد: معافیت گمرکی برای تسهیل توسعه واحدهای تولیدی بود. نگاه دولت باید به این قبیل کارها نگاه سرمایه گذاری باشد؛ یعنی اجازه دهد بنگاه تولیدی راه بیفتد تا بتواند مالیات پرداخت کند؛ اما وقتی راه اندازی بنگاه سخت باشد مالیات دادن هم به تعویق می افتد.

خالقی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ پایه حقوق گمرکی از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی، تصریح کرد: بر این اساس نرخ ارز پایه حقوق گمرکی تقریباً شش برابر شده است. البته دولت در مقابل تعرفه را تا حدودی کاهش داده تا این افزایش جبران شود.

همچنین به گفته وی تاثیر این افزایش حقوق گمرکی در قیمت نهایی کالاها وابسته به میزان استفاده از هر ماده اولیه در کالای نهایی است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: