پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۹۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
عجب شیر پرس - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال هفت فقره آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی، مرتعی و جنگلی استان اتفاق افتاده که در پی آن ۹۷ هکتار دچار آتش سوزی شده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، بهزاد شریفی‌پور روز چهارشنبه اظهار داشت: از این تعداد پنج فقره با ۹۳ هکتار به عرصه های طبیعی مریوان اختصاص دارد که بیشترین سطح آتش سوزی را شامل می شود و در جنگل های طبیعی این شهرستان رخ داده است.

وی اضافه کرد: یک فقره آتش سوزی در جنگل های بانه به مساحت ۰.۵۵ هکتار و یک فقره هم در مراتع قروه به مساحت سه هکتار رخ داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه هیچ موردی از آتش سوزی را در جنگل‌های دست کاشت استان شاهد نبودیم، افزود: شروع آتش سوزیها از ۱۷ خرداد امسال بوده است.

شریفی‌پور یکی از مهمترین اقدامات در زمینه توسعه جنگل‌کاری را اجرای طرح زراعت چوب اعلام کرد و افزود: از سال ۱۳۹۹ یک میلیون اصله نهال صنوبر در بین بهره برداران توزیع شده و به ثمر نشستن این طرح سه سال طول می‌کشد و مجریان این طرح بعد از این مدت می‌توانند شاهد سودآوری باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به همکاری مطلوب انجمن‌های مردم نهاد و همیاران طبیعت در مناطق جنگلی برای اطفای حریق اشاره کرد و گفت: جلب همکاری دهیاران، فرهنگسازی با استفاده از چهره‌های فرهنگی و تاثیرگذار استان و برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی از جمله برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی در این راستا است.

وی اضافه کرد: اجرای طرح‌های منابع طبیعی علاوه بر کارکردهای زیست محیطی، برای منابع آبی استان هم مهم است و در صورت خدشه به این عرصه‌ها باید منتظر صدمه‌های شدید به منابع آبی هم باشیم.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از شهروندان خواسته است گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ گزارش دهند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: