پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۹۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
عجب شیر پرس – مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: بیش از ۹۰ درصد دامداری های سنتی گاو و گوسفند روستایی امسال بر علیه بیماری تب کریمه کنگو در این استان سمپاشی شده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، غلامرضا توکلی روز سه شنبه افزود: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که در دام هیچگونه علایم خاصی ندارد.

وی با اشاره به اینکه این بیماری از ده ها سال پیش در ایران در بعضی از سال ها مشاهده شده، اظهار داشت: شیوع این بیماری در فصل گرم سال و تابستان بیشتر بیشتر می شود به طوریکه در سال جاری تاکنون ۳۳ مورد در سراسر کشور در خصوص ابتلا به این بیماری گزارش شده که ۲ نفر نیز به فوت منجر شده است.

وی گفت: علاوه بر اینکه دامپزشکی در البرز اقدام به سمپاشی محل پرورش و نگهداری دام های سنتی کرده پیش سردهای کشتارگاه های استان نیز به صورت مرتب فعال می باشد.

توکلی بیان داشت: این بیماری می تواند به دلیل استفاده ناصحیح و ذبح خارج از چرخه به انسان منتقل شود و اگر دامی به این کنه آلوده باشد در صورتیکه گوشت آن به صورت نیم پخته و یا خام استفاده شود و یا اینکه چاقویی که با آن ذبح دام انجام شده دست فرد توسط آن بریده شود، باعث ابتلای انسان به این بیماری می شود.

وی گروه در معرض خطر این بیماری را شاغلین در کشتارگاه ها، دامپزشک ها، فروشندگان گوشت و خانم خانه داری دانست که بدون استفاده از دستکش اقدام به پاک کردن و خرد کردن گوشت می کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز به مردم توصیه کرد که به هیچ وجه از گوشت گرم استفاده نکنند و در صورت ذبح دام، لاشه ی آن را به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه و یخچال نگهداری کنند که در این صورت گوشت تقریبا سالم سازی می شود.

توکلی گفت: خوشبختانه در استان البرز سال هاست که به دلیل اقدامات مناسب و به موقع دامپزشکی هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو مشاهده نشده است.

در استان البرز ۱۶۵ واحد گاوداری صنعتی با ظرفیت ۱۰۰ هزار و ۹۲۷ راس دام سنگین و یک هزار و ۵۶۹ واحد نیمه صنعتی و روستایی با ظرفیت ۵۴ هزار و ۸۴۰ راس دام سنگین وجود دارد.

همچنین چهار واحد صنعتی پرورش گوسفند و بز با ظرفیت ۲۱۰۰ راس و ۷۰۰ واحد سنتی روستایی و عشایری با ظرفیت ۳۵۵ هزار راس دام سبک در البرز مشغول فعالیت هستند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: