پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۹۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت:
عجب شیر پرس - رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش موارد ابتلا به سویه جدید امیکرون در کشور خبر داد و از مردم خواست حتما دز یادآور واکسن کرونا را به تعویق نیاندازند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، ابراهیم قادری روز دوشنبه افزود: وضعیت خوبی چند ماه اخیر از لحاظ کنترل بیماری کرونا از طریق پوشش وسیع واکسیناسیون در کشور داشتیم اما چند روزی است که سویه جدید امیکرون با نام های BA۵ و BA۲  با توجه به شیوع همه گیری آن در کشورهای همجوار و اروپایی به کشور ما وارد شده و اکنون شمار موارد ابتلا به این بیماری را افزایش داده است.

وی اظهارداشت: شدت بیماری این سویه ها مانند امیکرون است و با توجه به اینکه سویه BA۵ مسری ترین نوع سویه کروناست، قدرت انتقال و سرایت پذیری بالایی داشته و در حال تبدیل شدن به سویه غالب در کشور است.

قادری تاکید کرد: این سویه کشنده نیست به شرطی که مردم با فاصه ۶ ماه از تزریق واکسیناسیون خود، حتما دز یادآور را دریافت کنند و مانند گذشته دستورالعمل های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک و حفظ فاصله دو متری از یکدیگر را رعایت کنند تا وضعیت به حالت عادی برگردد.

به گفته این مقام مسوول در وزارت بهداشت، اکنون سطح ایمنی جامعه در برابر کرونا پایین آمده و توصیه می کنیم مردم نسبت به اصول بهداشت فردی و اجتماعی توجه ویژه ای داشته باشند.

وی افزود: انواع واکسن های کرونا در کشور موجود بوده و به شدت روی بیماری تاثیر دارند و فرقی نمی کند که چه نوع واکسنی را افراد دریافت کنند، همه آنها دارای ایمنی زایی بوده و در برابر کرونا مقاوم عمل می کنند.

براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگبندی شهرستان‌های کشور که از ۱۷ تیر اعمال می‌شود، بر خلاف هفته‌های اخیر که تعداد شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در کشور، صفر بود در حال حاضر چهار شهر در وضعیت قرمز و ۱۴ شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند. همچنین ۱۴۲ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهر آبی هستند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد موارد بستری جدید در هفته دوم تیرماه ۵۹۱ نفر نسبت به هفته قبل آن ( ۳۱۱ نفر) افزایش داشته و افرادی که بصورت سرپایی بر اساس ابتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند نیز ۳ هزار ۲۶۰ نفر بودند در حالیکه این رقم هفته قبل از آن هزار و ۴۱۴ نفر بود.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هفته گذشته درباره اینکه واکسیناسیون ایمنی دایمی نمی دهد و بعد از مدتی ایمنی کاهش می یابد، گفت: اخیرا تغییراتی در امیکرون ایجاد شده و جهش با سرعت بیشتری دارد که می تواند بیماری زایی ایجاد کند. ما از واکسیناسیون به عنوان «یاداوری» نام می بریم و توصیه ما به مردم که خیلی به ما کمک کردند این است که افراد بالای ۱۲ سال واکسن یادآوری را تزریق کنند. ما بازگشت حجاج، بازگشایی مدارس، ایام محرم را داریم که ممکن است ویروس را منتقل کنند و افزایش دهند.

با توجه به افزایش موارد ابتلاء، بستری‌ها، سرپایی‌ها و شهرهای قرمز و نارنجی، بر استفاده از ماسک در کلیه فضاها چه باز و چه سر پوشیده در این شهرهای قرمز و نارنجی تاکید می شودعباس شیراوژن نیز پس از برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در صفحه توییت خود نوشت: با توجه به افزایش موارد ابتلاء، بستری‌ها، سرپایی‌ها و شهرهای قرمز و نارنجی، بر استفاده از ماسک در کلیه فضاها چه باز و چه سر پوشیده در این شهرهای قرمز و نارنجی تأکید شد. (استفاده از ماسک) در شهرهای آبی و زرد در نقاط سرپوشیده یا پر ازدحام و پرتردد ضروری است.

‌تزریق نوبت یادآور واکسن در کشورهای مختلف باعث کاهش موارد ابتلاء بیماری کرونا شده است و بر عکس کشورهایی که پوشش واکسن کاملی داشتند ولی زمان زیادی از تزریق واکسن گذشته مجدداً موارد ابتلای فراوان گزارش شده است. پس تزریق واکسن یادآور را جدی بگیریم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: