پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۹۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
عجب شیر پرس - معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: با توجه به تفاهم نامه‌ای که بین بنیاد مسکن و این معاونت انجام شد، دوران طلایی رفع مشکلات در روستاها فرا رسیده و بخش زیادی از دغدغه دهیاران و شهرداران برطرف خواهد شد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، مهدی جمالی نژاد روز شنبه در جمع دهیاران و شهرداران استان یزد افزود: این تفاهم نامه در زمینه توسعه و عمران روستایی که در چند دهه اخیر به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های اصلی کشور مطرح بوده، تدوین و به امضا رسیده است.

وی ادامه داد: در این تفاهم نامه، ارتقای کیفی ساخت و سازهای روستاها و همچنین معماری بومی و اسلامی - ایرانی از اولویت هاست و نظرات کارشناسی و تحقق مصوبات طرح های هادی روستایی هم انجام خواهد شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: شوراها و دهیاران بدون ادعا و هیچ گونه چشمداشتی در دورترین نقاط هر استان و عمدتا کمتر برخوردار فعالیت دارند که قابل تقدیر است و بسیاری از مشکلاتی که در نشست امروز مطرح شد، با ابلاغ این تفاهم نامه رفع خواهد شد.

جمالی نژاد افزود: یکی از مهترین بخش ها این است که درآمد حاصل از فروش زمین که به حساب بنیاد مسکن واریز می شد، بخشی از آن در اختیار شوراها و دهیاری ها قرار می گیرد که می توانند طرح های خود را مدیریت کنند و بخش زیادی از درخواست های این بخش تامین شده است.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اظهار داشت:  در زمینه مدیرت واحد شهری نیز این طرح دارای مشکلاتی بود که در حال رفع ایرادات هستیم و بعد از آن به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد که پس از تصویب مجلس ان شاءالله با ابلاغ آن طرح مدیریت شهری به صورت واحد عملیاتی خواهد شد.

همچنین نماینده مردم یزد و اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: دهیاری ها در کنار فعالیت اداری نقش شهردار و دهیار را با هم اجرا می کنند و بیش از ۴۸ مورد وظایفی که برای شهردار تعیین شده از دهیاران مطالبه می شود اما منابعی برای آن تامین نشده است.

محمدصالح جوکار افزود: متاسفانه به شهرهای کوچک توجهی نشده و تمام توسعه در شهرهای بزرگ شکل گرفته و تبعات جدی را در بخش شهرنشینی ایجاد کرده است و اکنون در یک محیط روستایی که وارد می شویم وظایف زیادی به دهیاران محول شده اما اختیاری به آنها داده نشده است.

وی ادامه داد: طرح جامع مدیریت شهری و روستایی یعنی مدیریت یکپارچه از الزامات کشور است و باید در شهر و روستا یک متولی داشته باشیم و همین تداخل باعث شده دستگاه های خدمات رسان در فعالیت روستاها اختلال ایجاد کنند و هیچ کسی هم پاسخگو نیست و اگر مدیریت یکپارچه محقق شود بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

نماینده مردم یزد و اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تنها ۱۶ درصد مجموع اعتبارات استان از مالیات و عوارض در اختیار دهیاری ها قرار می گیرد که بسیار کم است و مهاجرت معکوس صورت نخواهد گرفت و برای توسعه روستاها و شهرهای کوچک پیشنهاد می شود برای هر روستا و شهری یک شرکت با مدیریت شهرداری و شوراها تشکیل شود که این شرکت ها مسائل توسعه ای را دنبال کنند چون با منابع موجود نمی توان مطالبات مردم را برآورده کرد.

در این نشست تعدادی از دهیاران و شهرداران مناطق مختلف استان پیشنهادات و دغدغه های خود را مطرح کردند .
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: