چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۹۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
عجب شیر پرس - رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان گفت: گلخانه‌داران هفت شهرستان جنوبی این استان نسبت به دریافت کد شناسه و گواهی سلامت برای صادرات محصولات گلخانه‌ای اقدام کنند زیرا صادرات محصولات فاقد شناسه و گواهی سلامت به هیچ عنوان امکانپذیر نیست.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، روز شنبه احمد احمدپور افزود: طبق دستورالعمل و شیوه نامه های ابلاغی، صادرات هرگونه محصول در سال زراعی جدید صرفا از واحد های گلخانه ای دارای کد شناسه ( QR Code ) و گواهی سلامت پذیرفته می شود از این رو گلخانه داران نسبت به اخذ این موارد اقدام کنند.

وی اظهار داشت: به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل در صادرات محصولات گلخانه ای باید تمام واحدهای تولیدی از ابتدای سال زراعی جدید نسبت به دریافت کد شناسه QR اقدام و متعاقب آن گواهی سلامت محصول دریافت کنند.

وی ادامه داد: ثبت اطلاعات واحدهای تولید محصولات گلخانه‌ای در سامانه سانکا و دریافت QR Code تولیدی در این سامانه به منظور ردیابی مبدا و آگاهی از نحوه و شرایط تولید، برای انجام صادرات از الزامات تایید محصولات صادراتی است.

رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: قرارداد خرید محصولات صادراتی از گلخانه ها با قرارداد کارشناس کنترل کیفیت به منظور نظارت منعقد می شود تا در روند صادرات با مشکل مواجه نشوند.

وی گفت: در راستای نظارت بر تولید محصول سالم در گلخانه های منطقه جنوب کرمان تعداد بیش از ۱۵۰ کارشناس کنترل کیفیت آموزش دیده اند.

احمدپور افزود: همه گلخانه داران منطقه جنوب کرمان موظف هستند از زمان عملیات خاک ورزی و شروع کشت در گلخانه ها نسبت به ثبت درخواست برای تولید محصول سالم در سامانه پنجره واحد وزارت جهاد کشاورزی اقدام و با کارشناسان مربوط قرارداد منعقد کنند.

وی ادامه داد: همه مراحل کشت از ابتدا تا انتهای فصل برداشت تحت نظارت کارشناسان کنترل کیفیت بوده و در صورتی که هر یک از مراحل تحت نظارت کارشناسان کنترل کیفیت صورت نگیرد، گواهی مربوطه صادر نمی شود.

احمدپور از اعلام آمادگی همکاری سازمان جهادکشاورزی در زمینه صدور گواهی محصولات سالم خبر داد و گفت: لازمه صدور گواهی سلامت محصول اخذ کد شناسه از طریق سامانه نظام مهندسی کشاورزی (سانکا) است.

وی افزود: با توجه به هوشمند بودن این سامانه امکان صدور کد شناسه در زمان برداشت محصول امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: گلخانه داران باید قبل از آغاز عملیات کاشت ضمن مراجعه به نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و شعب شهرستانی نسبت به ثبت مشخصات محصول و انتخاب مسئول فنی اقدام کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: چنانچه در زمینه اخذ گواهی سلامت محصول کوتاهی صورت گیرد، سازمان جهاد کشاورزی هیچ‌گونه مسئولیتی را بر عهده نخواهد گرفت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: