جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۹۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
عجب شیر پرس - به گفته معاون صنایع عمومی وزارت صمت، سالانه حجم کالای قاچاق در بخش اسباب بازی معادل ۵۰۰ میلیون دلار، در بخش قطعات یدکی خودرو بیش از ۲ میلیارد دلار و در بخش لوازم‌خانگی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، محمد مهدی برادران امروز در نشست مشترک دبیران کمیسیون‌های برنامه‌ریزی هماهنگی و نظارت مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز هشت راهبرد در نظر گرفته شده، اظهار کرد: نخستین راهبرد ولایت‌مداری است، چراکه رهبر معظم انقلاب نسبت به مسئله مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیار حساسیت نشان می‌دهند. راهبرد دوم هم‌افزایی بین دستگاهی و استانی در رده‌های مختلف و راهبرد سوم قانونمند و نظام بودن است.

وی ادامه داد: راهبرد چهارم همه‌جانبه بودن، پنجم قانونی بودن، ششم استمرار در کار، هفتم جدیت و در نهایت راهبرد هشتم توجه به پیوست اجتماعی و فرهنگی، افکارسنجی مردم و ارتباط با رسانه در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

به گفته وی، هدف از مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمرکز بر قاچاقچیان کلان و سازمان یافته است. چراکه قاچاقچیان کلان در بازار حجم میلیارد دلاری را جابه‌جا می‌کنند، به عنوان مثال کارتن لوازم خانگی با قیمت دو میلیون تومان فروخته می‌شود و این نشان می‌دهد که قصد سوءاستفاده از آن را دارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه برنامه وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق بر اساس اولویت‌بندی، شامل بخش قطعات خودرو، لوازم خانگی و محصولات دخانی است و سپس حوزه‌های لوازم آرایشی، پوشاک، اسباب‌بازی و پتروشیمی‌ها اضافه خواهد شد، اظهار کرد: قاچاق اسباب بازی سالانه معادل ۵۰۰ میلیون دلار است. در بخش قطعات یدکی خودرو بیش از ۲ میلیارد دلار سالانه کالای قاچاق جابه‌جا می‌شود که با مجموع کالاهای تقلبی به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال می‌رسد. همچنین حجم کالای قاچاق در بخش لوازم‌خانگی سالانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و حجم کالای غیر قاچاق در این بخش چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است.

قاچاق باید در امین حضور جمع شود

علی مویدی خرم آبادی - رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیز در ادامه این نشست گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چهار وظیفه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت را برعهده دارد و با قانون جدید در این بخش ۲۹ نهاد باید برای اجرای این برنامه با یکدیگر همسو شوند و وزارت صمت از وزارتخانه‌هایی است که بیشترین تکلیف را برعهده دارد.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در مهار قاچاق موفق عمل نکرده‌ایم، تصریح کرد: در هر نشستی مسئولان اشاره‌ای به موضوع قاچاق می‌کنند، زیرا این موضوع تمام مباحث اقتصادی را آلوده کرده است و اثرات منفی آن در جامعه دیده می‌شود. اگر در ادوار گذشته مانند امروز تفکر، رویکرد و برنامه‌ای در وزارت صمت شکل گرفته بود، شاید مبارزه تا این میزان سخت نمی‌شد؛ مسئله قاچاق با فکر و اندیشه قابل حل خواهد بود و با مرزبانی نمی‌توان آن را مهار کرد.

وی با بیان اینکه قاچاق هیچ کشوری را مانند ایران درگیر نکرده، به‌گونه‌ای که همه فعالیت‌های تجاری و بازار را مخدوش کرده است، تصریح کرد: برای مبارزه با کالاهای قاچاق و همچنین رصد زنجیره تولید و تجارت باید سامانه‌ها تکمیل شود و متأسفانه گیر سامانه‌ها بین گمرک و وزارت صنعت معدن و تجارت است.

مویدی با بیان اینکه در ادامه ابراز امیدواری کرد که وزارت صمت می‌تواند با کیفیت بخشیدن به کالاها به سمت مبارزه حرکت کند و گفت: شفافیت در بازار با ارائه شناسه از تولید تا عرضه، بار هزینه قاچاق را از دوش نظام برمی‌دارد. همچنین از سال 1399 به بعد آمار قاچاق را نداریم و این در حالی است که وزارت صمت باید این آمار را در اختیار ستاد قرار دهد و ستاد معطل ارائه این آمار از سوی وزارت صمت است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین با اشاره به عرضه کالاهای قاچاق لوازم خانگی در خیابان امین حضور، تصریح کرد: باوجود اقداماتی که برای مبارزه با کالای قاچاق انجام می‌شود، وقتی به این خیابان مراجعه می‌شود به نظر می‌رسد اقدامی برای مبارزه با قاچاق انجام نشده و این مسأله یک معضل است. بنابراین باید قاچاق در این منطقه و خیابان‌های مشابه آن در سراسر کشور جمع شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: