پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
عجب شیر پرس - رئیس کمیته آب مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران آب در سطح کشور، گفت: راهکار اصلی برای نجات کشاورزی تغییر الگوی کشت، بهره‌وری درست از منابع آب و مدیریت تقاضای آب است که متاسفانه امروز در وزارت نیرو مدیریت تقاضا وجود ندارد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیرقلی جعفری در نخستین گردهمایی گلخانه داران استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: وضعیت کشور ما به واسطه محدودیت منابع آبی در کشور و رشد بی‌رویه کشاورزی در اقلیم‌هایی که ظرفیت توسعه ندارند، هم‌اکنون در حوزه آب، دچار بحران است.

وی گفت: کشور ایران یک سوم میانگین بارش جهانی و سه برابر میانگین تبخیر جهانی را دارد، در واقع با محدودیت آب به شدت مواجه هستیم و حتما باید کشاورزی ما دگرگون شود.

رئیس کمیته آب مجلس شورای اسلامی بیان داشت: استان چهارمحال و بختیاری که پایتخت آب کشور بود، امروز منابع آبی آن از نصف کمتر شده و بالای 90 درصد دشت‌های این استان ممنوعه و بخشی از آن ممنوعه بحرانی است.

پنج برابری توسعه کشاورزی در فلات مرکزی با وجود نصف شدن منابع آبی

وی با بیان اینکه مدعیان و مطالبه‌کنندگان آب چند برابر شده‌اند افزود: در کشور چند معضل جدی در کشاورزی وجود دارد. قبل از انقلاب توسعه کشاورزی بوده است و پس از آن به واسطه مسائل و ضرورت‌ها هم توسعه کشاورزی و هم صنعت رخ داد که صنعت بر کشاورزی پیش گرفت که این توسعه صنعتی با جانمایی غلط، کشور را به بحران رسانده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی کرد که در فلات مرکزی و در استان مجاور ما کشاورزی پس از 40 سال انقلاب پنج برابر توسعه یافته است در حالی که منابع آبی نصف شده است! اقتصاد آب و حکمرانی ما در حوزه آب اشکال جدی دارد.

جعفری خاطرنشان کرد: با این تفاسیر باید چاره‌ای اندیشید که راهکار اصلی برای نجات کشاورزی تغییر الگوی کشت، بهره‌وری درست از منابع آب و مدیریت تقاضای آب است که متاسفانه امروز در وزارت نیرو مدیریت تقاضا وجود ندارد.

رئیس کمیته آب مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اعتبارات لازم و بسیار خوبی برای کشت گلخانه‌ای، تغییر الگوی کشت و بهره‌وری در آبیاری و استفاده از آب در کشاورزی اعتبارات در نظر گرفته است.

جعفری با اشاره به راهکارهایی برای توسعه کشت گلخانه‌ای و گلخانه‌داری، گفت: نخستین گام در توسعه کشت گلخانه‌ای آموزش است که در آن به شدت ضعیف هستیم، باید کشاورز ما به سمت گلخانه رود و به همین دلیل نیاز به آموزش و فهم درست از تکنولوژی‌های جدید را دارد.

صنایع تبدیلی در استان چهارمحال وبختیاری تقریبا صفر است

وی بیان داشت: در کنار آموزش و تکنولوژی جدید باید تسهیلات ویژه در نظر گرفت که البته در سفر رئیس جمهور اعتبارات خوبی برای توسعه گلخانه‌داری در استان در نظر گرفته شد اما عقب ماندگی استان در این زمینه به قدری است که باید این اعتبارات چند برابر شود.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: دانشگاه‌ها و پایان‌نامه‌ها مسئله محور نیستند، دانشگاه کشاورزی شهرکرد بالغ بر 30 استاد تمام دارد اما ما نتوانستیم برای سرمازدگی بادام استان خود کاری کنیم، چرا نباید پایان نامه‌ها به سمت کار عملی رود.

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: صنایع تبدیلی در استان چهارمحال وبختیاری تقریبا صفر است، بالای 30 هزار تن هلو در منطقه سامان و بن به دست می‌آید اما یک کارخانه صنایع تبدیلی نداریم، دانشگاه‌های ما برای حل معضل استان گام برنداشتند که امید است اتفاق ویژه‌ای در این زمینه رخ دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: