شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
عجب شیر پرس - رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: برای به روزرسانی، تجهیز و تعمیر کارگاه‌های این مرکز آموزشی پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در حال رایزنی برای تامین این مبلغ هستیم.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، عرفان خسرویان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان یزد تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه را ۱۸۰ هزار نفر بیان کرد و افزود: این تعداد دانشجو در ۱۵۰ رشته و ۲ هزار و ۵۰۰ کد رشته شامل مکانیک ، عمران ،برق، طراحی مد و لباس ، رشته های هنری و معماری و غیره تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه آموزش های های فنی و حرفه‌ای برخلاف آموزش های نظری بسیار هزینه‌بر و گران هستند اظهار کرد: سرانه بودجه کنونی آموزش دانشجویان مهارتی حدود یک سوم دانشجویان نظری است و یکی از مهمترین برنامه‌های این دانشگاه، اصلاح این سرانه و افزایش آن تا ۲ برابر سرانه دانشجویان نظری است.

خسرویان ادامه داد:  این سرانه اکنون برای دانشجویان مهارتی هشت هزار و ۵۰۰ تومان در روز و برای دانشجویان آموزشهای نظری حدود ۲۱ هزار تومان است که افزایش این سرانه  در تحقق اهداف برنامه ششم توسعه که می گوید ۳۰ درصد آموزش‌ها باید به صورت مهارتی باشد موثر است.

وی  یکی از اقدامات مدنظر در نقشه راه تحول دانشگاه فنی و حرفه ای را اهتمام به زنجیره‌های قبل و بعد از اموزش دانست و گفت: این امر نیازمند تدوین اطلس نظام شغلی و مهارتی کشور است زیرا که در صورت بی توجهی به این حوزه شاید برخی آموزش‌های مهارتی در دهه‌های آینده کارایی لازم را نداشته باشد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: مقدمات راه اندازی  رصد خانه مهارتی فراهم شده که امیدواریم تا پایان سال تحصیلی آینده افتتاح شود که در این مرکز اطلاعات کامل و دقیق نیاز بازار رصد می شود.

وی تصریح کرد: برخی افراد با وجود فراگیری آموزش‌های مهارتی بیکار هستند و در واقع در طرح رصدخانه مهارت، نیاز بازار کار و تناسب مهارت‌های ارایه شده با نیاز بازار کار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خسرویان ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با نهادهای مرتبط با حوزه‌های مهارتی را حائز اهمیت خواند و گفت: در صورت نبود این تعامل ممکن است بسیاری از آموزش‌های مهارتی هیچ همگرایی با مشاغل آینده نداشته باشد و فعالیت در زمینه آموزشهای مهارتی نتیجه‌بخش نباشد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: فهم ما از نظام مهارتی صرفا آموزشهای سخت و ماشینی نیست بلکه تلاش داریم در حلقه‌های میانی این بخشهای اموزشی نیز تربیت نیروی تکنسین را داشته باشیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: