پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۹۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
عجب شیر پرس - رئیس جمهور گفت: دریای خزر میراث و سرمایه کشورهای ساحلی است که بیش از ۲۷۰ میلیون نفر از این دریا بهره‌مند می‌شوند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی صبح چهارشنبه و پیش از عزیمت به ترکمنستان گفت: این سفر بنا به دعوت رئیس جمهور ترکمنستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر انجام می‌شود.

رئیسی اظهار داشت: دریای خزر میراث و سرمایه کشورهای ساحلی است که بیش از ۲۷۰ میلیون نفر از این دریا بهره‌مند می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: ما روابط خوبی با کشورهای ساحلی دریای خزر داریم به همین منظور آنچه در این اجلاس مورد بحث قرار خواهد گرفت، علاوه بر رژیم حقوقی دریای خزر و استفاده صلح‌آمیز با قصد ارتقای امنیت در دریای خزر، همکاری بین کشورها در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، تجارت، مدیریت منابع زنده در دریای خزر، حفظ محیط زیست، مانع شدن برای حضور بیگانگان در دریای خزر که مورد اتفاق همه کشورهای ساحلی دریای خزر است و نکاتی که در اجلاس مورد بحث قرار خواهد گرفت.

رئیسی اظهار داشت : علاوه بر گفت و گو با سران کشورها، نشست های دوجانبه‌ای با همتایان دیگر در کشور ترکمنستان داریم.

رئیس جمهور به ارتباطات خوب ایران و ترکمنستان در ۳۰ سال گذشته ارتباطات اشاره کرد و گفت: در این چند ماه اخیر پس از مساله کرونا و موانعی که بین دو کشور ایجاد شده بود و امروز ما شاهدیم که شرایط ترانزیت و وضعیت سوآپ گازی بین دو کشور بهتر شده و ارتباطات تجاری و اقتصادی دو کشور رونق گرفته است.

رئیسی اظهار داشت: در این چند ماه نشان می دهد شاخص‌ها در سطح روابط به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری ارتقا یافته که امیدواریم در این سفر بتوانیم گشایشی را در خصوص این مسائل از جهات دیگری نیز ایجاد کنیم.

رئیس جمهور گفت: ان‌شاءالله در این سفر، ابعاد همکاری‌های صمیمانه‌ای که بین دو کشور وجود دارد، در روابط دوجانبه و در نقش‌آفرینی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش یابد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: