جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۹۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس:
عجب شیر پرس - نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت از ابتدای زمان خرید تضمینی گندم توسط دولت تاکنون مبلغی در حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال از طلب گندمکاران گلستان پرداخت شده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، رمضانعلی سنگدوینی روز سه شنبه اظهار داشت: هفته گذشته ۲۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از پول گندمکاران واریز شده بود که با مساعدت وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته ۲۸ هزار میلیارد ریال دیگر از مطالبات گندم کاران گلستان پرداخت شد و مجموع پرداخت دولت به گندمکاران گلستان به حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال رسید.

وی افزود: کشاورزان گلستان در مجموع ۱۵۲ هزار تن گندم به دولت تحویل دادند که با نرخ هر کیلو ۱۱۵ هزار ریال مبلغی در حدود ۷۵ هزار میلیارد ریال به دولت گندم فروختند.

سنگدوینی ادامه داد: ۲۴ هزار میلیارد ریال دیگر از طلب باقیمانده گندم‌کاران گلستانی هفته آینده واریز خواهد شد.

پیشتر محمدرضا عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان برآورد ۹۲۰ هزار تن تولید گندم از سطح ۳۷۵ هزار هکتار زیر کشت در سال زراعی جاری در استان خبر داده بود.

کار برداشت گندم از کشتزارهای گندم گلستان از ابتدای خرداد آغاز شده و تا اواخر مرداد با برداشت از مناطق کوهستانی به پایان می رسد.

امسال قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم توسط شورای عالی اقتصاد ۱۰۵ هزار ریال علاوه بر ۱۰ هزار ریال جایزه تعیین شده است.

استان گلستان از لحاظ کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضاف بر اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

سالانه مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می شود.

گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل‌خیز دارد که هرساله بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه گندم می رود
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: