جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۹۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
در مصاحبه اختصاصی با کارشناسِ بیمه عنوان شد:
عجب شیر پرس - فعالیت های اقتصادی جامعه، به صورت حالت پویا عمل می کنند. جریان های اقتصادی به صورتی درنگ ناپذیر، بر عوامل پیرامون خود اثر می گذارد و از آن ها اثر می پذیرد. صنعت بیمه هم از جمله مهم ترین بخش های اقتصادی هر کشور است، که مشمول همین قاعده می شود. بیمه در فرایند تولید، از عوامل اطراف خود اثر می پذیرد و بر آن ها اثر می گذارد. بیمه و به ویژه بیمه عمر موجب می شود، که قسمتی از درآمد اشخاص به جای آن که به صورت فوری مصرف شود، به صورت حق بیمه نزد موسسه های بیمه تمرکز یابد و سپس برای سرمایه گذاری در رشته هایی که از لحاظ اقتصادی مطلوب است، مورد استفاده قرار بگیرد. از سوی دیگر شرکت های بیمه به طور مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد اشتغال و در نتیجه در اقتصاد ملی تاثیر می گذارند. سعید یوسفی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی سازه است. ایشان با وجود تحصیلات غیر مرتبط، با توجه به مشکلاتی که در بیمه ی خسارات تجربه کرده بودند، به این حوزه علاقه پیدا کرده و نزدیک به 12 سال سابقه ی فعالیت در نمایندگی بیمه ایران را دارند و بیشتر به صورت تخصصی در بیمه عمر، حوادث و مسئولیت تمرکز داشته اند. گفت گویی را با ایشان ترتیب داده ایم که تقدیم می شود:
از چه زمانی فعالیت خودتان را در زمینه بیمه شروع کرده اید و چگونگی آن را تشریح نمایید؟
در سال 1388 با توجه به خسارت پروژه ای که در استان سمنان اتفاق افتاده بود، جرقه ی شروع به کار در زمینه بیمه زده شد.

برای گسترش حجم فروش و ارتقا موقعیت بازاریابی در حیطه کاری تان، چه برنامه هایی نسبت به آینده دارید؟
متاسفانه بازارهای مالی و بازاریابی کشور، تقریبا انحصاری و در دست مدیران بالا دستی است و نمایندگان بیمه می توانند در حدود 20 تا 30 درصد در افزایش بازاریابی موثر واقع شوند و تصمیم های عده ای خاص بر میزان فروش و بازاریابی تاثیر مستقیم دارد.  

به تعبیر شما، نمایندگان بیمه در راستای گسترش مهارت ها و دانش کاری شان به چه نوع آموزش هایی نیاز دارند؟
افرادی که در سطح علمی بالا قرار دارند و آشنا به علم روز و همچنین به صورت مستقیم در محیط کار حضور مستمر داشته باشند، مناسب صنعت بیمه هستند. محیط کار در ایران متفاوت تر از کشورهای دیگر است، و باید بازی در این میدان یکطرفه و خاص را بلد باشید، تا به موفقیت های نسبی برسید.  

چالش های مهم موجود در صنعت بیمه را بیان نمائید؟
متاسفانه به علت نبودن اتحادیه ای منسجم، آگاه و کاردان دچار مشکل هستیم. از یک طرف افزایش نمایندگان بیمه و از طرفی دیگر قیمت های ارائه شده ی بدون کارشناسی باعث می شود، به ضرر نمایندگان تمام شود و سود آنچنانی عاید فعالان عرصه بیمه نشود.

با توجه به وضعیت فعلی جامعه، روند رو به رشد صنعت بیمه و آینده آن را چگونه ارزیابی می کنید؟
آینده ی صنعت بیمه با توجه به رشد آن، از رقابت سالم خارج شده است و بیشتر به رقابت انحصاری تبدیل شده است. اکثرا بیمه های که وجود دارند، زیر نظر ارگان های خاصی هستند و دیگر رقابتی در کار نیست و قشرهای مختصص در آن زیرمجموعه نمی توانند رشد و پیشرفت مناسبی داشته باشند. به نظر بنده، آینده ی خوبی را نمی توان برای صنعت بیمه پیش بینی کرد.

در جهت خدمات رسانی بهتر به مصرف کنندگان بیمه، چه نوع طراحی نسبت به پرداخت اقساط در قالب های مختلف بیمه ای دارید؟
نباید نگاه اقساطی کردن را ملاک قرار بدهیم. مشتری زمانی رضایت مند خواهد بود، که در موقع خسارات کنارشان باشیم و موثرین خدمات را ارائه دهیم. متاسفانه پول بیمه ها گرفته می شود و موقع خسارت بیشتر بیمه گران دنبال بهانه هستند، تا کمتر حق بیمه را پرداخت بکنند و این در بلندمدت آسیب زا خواهد بود. در اوایل شاید شرایط اقساطی کردن برای بیمه گذاران مناسب باشد، ولی در بلند مدت پاسخگو نیست و در اولین خسارت این دیدگاه مثبت می تواند به منفی تبدیل شود.

چه تحلیلی از ورود شرکت های دانش بنیان به صنعت بیمه دارید و ضرورت آن را چطور می بینید؟
البته ورود شرکت های دانش بنیان در هر عرصه و محیطی بهتر و موثر است. متاسفانه چون ایده ها در ایران به ثروت تبدیل نمی شوند، در زمینه بیمه هم زیاد نمی توان خوشبینانه به این مسئله نگاه کرد.   

به اعتقاد شما، بهتر است دولت چه سیاست هایی را در جهت به کارگیری پتانسیل این صنعت نسبت به شهروندان اتخاذ نماید؟
به نظر بنده، باید شورای عالی زیر نظر تمامی شرکت های بیمه تشکیل شود و همچنین اتحادیه های مستقل وجود داشته باشد. تصمیمات مستقیم دولت نمی تواند در صنعت بیمه موثر واقع شود.

اگر حرفی مانده که مطرح نکرده اید یا چالشی هست که در صنف کاری تان مشکل ساز می باشد را بفرمایید؟
مشکلات و حرف های زیادی است و متاسفانه در این زمان در مورد آن ها امکان بحث وجود ندارد. برای بهتر شدن هر صنعتی، اولین عامل پیشرفت ارایه داده ها و آمارهای دقیق است، که باعث پیش بینی و بهبود کارها می شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: