جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۹۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل شرکت ورنا سازه فاطر تبریز:
عجب شیر پرس - زمین لرزه یا زلزله، لرزش و جنبش و تکان خوردن زمین است که به دلیل رهش انرژی تخلیه شده از سنگ ها در گسل های پوسته زمین در مدتی کوتاه روی می دهد، پیش از وقوع زمین لرزه اصلی، معمولا زلزله های نسبتا خفیف تری در منطقه روی می دهدکه به پیش لرزه معروف اند. به لرزش های بعدی زمین لرزه نیز پس لرزه می گویند، در نزدیکی سطح زمین ،زلزله بصورت ارتعاشی یا گاهی جابجایی زمین نمایان می شود، زمانی که رو مرکز در داخل دریا باشد، در صورت تغییر شکل زیاد و سریع بستر دریا باعث ایجاد سونامی می شود که معمولا در زلزله های بزرگتراز بزرگی هشت ریشتر اتفاق می افتد، ارتعاشات زمین باعث ریزش کوه و همینطور فعالیت های آتشفشانی می شوند. مهندس محمدامین شریفی مدیر عامل شرکت ورنا سازه فاطرتبریز، دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی زلزله با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در زمینه های مختلف از جمله همکاری با دفتر فنی، دستگاه نظارت و کنترل و اجرای پروژه های ساختمان سازی، سدسازی و راه سازی ،سابقه همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و شرکت های مشاور و پیمانکار را در رزومه خود دارند و همینطوردر زمینه آموزشی هم مدرس دوره های نرم افزار تخصصی کارکنان شرکت سونگون در زمینه مهندسی عمران می باشند. درزمینه پژوهشی هم دارای یک مقاله علمی پژوهشی هستند و 4 مقاله را هم در کنفرانس های دانشگاهی ارائه داده اند ونهایتا یک طرح تحقیقاتی را هم در زمینه مقاوم سازی سازه ها به نظام مهندسی استان ارائه کرده اند.گفنگویی اختصاصی را با ایشان ترتیب داده ایم که ماحصل آن تقدیم می گردد:
لطفا شرکت ورنا سازه فاطر تبریزرا معرفی کرده و چگونگی تاسیس و هدف از آن رابیان نمایید؟
شرکت ساختمانی ورنا سازه بصورت رسمی در سال 96 به ثبت رسیده و پس از ارائه مدارک و سوابق کاری، تحصیلی و اجرایی اعضا شرکت به سازمان نظام مهندسی و بعد از طی مراحل گزینشی موفق به اخذ پروانه اشتغال از وزارت مسکن و شهرسازی شده است. اعضای هیئت مدیره شرکت شامل 3 نفر بوده که دو نفر از اعضا دارای مدرک  دکتری و یک نفر با مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران مشغول به فعالیت می باشند. هدف از تاسیس شرکت بطور کلی در زمینه های نظارت بر ساخت و ساز شهری و نیز مدیریت اجرای ساختمانهای خصوصی ساز در شهر  و کمک به بهبود و ارتقاء هرچه بیشتر کیفیت اجرای ساختمانها و ساخت سازه هایی با حداکثر استحکام و ایمنی می باشد.

 لطفا مهمترین شاخص وظایف رشته مهندسی گرایش زلزله را بیان کنید؟
در حالت کلی از بدو تاریخ زندگانی انسان همیشه نیاز به یک ساختگاه و سرپناه داشته و همواره به دنبال راهکارهایی جهت ساخت ساختمان های با استحکام و دوام و سازه هایی با قابلیت اعتماد بیشتر بود است. با گذشت زمان و با بروزشدن امکانات و بهره گیری از علوم مهندسی، انسان به دنبال ارتقاء هرچه بیشتر امنیت، کیفیت، آسایش و حتی سایر بحث های زیبایی شناختی، معماری، حفظ محیط زیست، بهینه سازی مصرف انرژی نیز در دستور کار قرار گرفته است که در این میان نقش رشته مهندسی عمران در گرایش های مختلف (همانند سازه،زلزله،راه،سدو شبکه و...) و حتی رشته مهندسی معماری به وضوح به چشم می خورد و باعث شده رشته مهندسی عمران یکی از رشته های پرکاربرد و عینی و عملی نقش بسیار مهمی را در زندگی جوامع امروزی ایفا کند. به طوری که به گفته جامعه شناسان، داشتن شهرهایی مدرن و باکیفیت و متناسب با الگوی هر منطقه میتواند باعث ارتقاء فرهنگی و اجتماعی و اخلاقی جامعه نیز بشود. همچنین بطور خاص گرایش مهندسی زلزله به صورت ریزبینانه و تخصصی به تحلیل اثرات و نیروهای آزاد شده در حین زلزله پرداخته و با ایجاد یک شناخت کامل از فرایند زلزله بدنبال راهکارهایی جهت تعدیل این نیروها برآمده است. در کشور ما عمدتا از روش های  طراحی و اجرای دیوارهای برشی ، انواع مهاربندها و قاب‌های خمشی برای مقابله با نیروی زلزله استفاده میشود. همچنین روش های مختلفی مانند روش پیشرفته جداسازهای لرزه ای و یا سیستم میراگرهای فعال، نیمه فعال و غیرفعال نیز وجود دارد که بعضا در برخی از ساختمان های کشور ما هم از آن بهره برده شده است.

 عامل زلزله تا چه اندازه ای حائز اهمیت است و چگونه  محل اسکان خود را در برابراین عامل طبیعی مصون نگه داریم؟
زلزله یک واقعه کاملا طبیعی است و بطورکلی ناشی از برخی حرکات لایه های تکنیکی داخل زمین است. همچنین غیرقابل چشم پوشی و پیش بینی است. درنتیجه حتما باید به احتمال وقوع آن پی برد و سعی کنیم در مورد محل زندگی خود و ایمنی کلی ساختمان حساس بوده و حدالامکان در ساختمان های اسکان داشته باشیم که ایرادات ظاهری و عینی و ضعف های سازه ای اساسی نداشته باشد که برای اطلاع از این امر به راحتی میتوان از مشاوره های افراد متخصص و شرکت های مشاور در این باره بهره برد که می توانند راهکارهای متعددی را اعم از بهسازی و مقاوم سازی گرفته تا نوسازی و بازسازی ساختمان پیش روی شهروندان قرار دهند.

 چه اقداماتی پیش از وقوع زلزله باید صورت گیرد؟
در این باره حتما باید آموزش های لازم به تمامی افراد داده شود. متاسفانه در مورد وقوع زلزله با توجه به اینکه معمولا طول مدت بازگشت زلزله زیاد هست افراد اهمیت اقدامات و آموزش ها را فراموش می کنند و فقط در طی چند دقیقه و نهایتاٌ چند روز بعد از وقوع زلزله به اهمیت آن توجه می کنند در حالی که همیشه باید علاج واقعه را قبل از وقوع آن پیش بینی و پیش گیری کرد. حدالامکان می توان از قراردادن وسایل سنگین در قفسه های بالای کمدها خودداری کرد و یا برای آویز لوستر ها و وسایل آویزان از بست های مناسب و محکم استفاده کرد تا احتمال سقوط اشیاء در هنگام زلزله کمتر شود. استفاده نکردن از آسانسور حین وقوع زلزله، شناسایی مناطق امن در منزل و نحوه پناه گیری در آن باید حتما آموزش داده شود.

 لطفا در مورد چرایی وقوع زلزله و تاثیرات زلزله برسازه را توضیح دهید؟
همانطوری که عرض کردم زلزله یک امر کاملا طبیعی است و به هیچ وجه نمی توان جلوی وقوع آن را گرفت. به لحاظ زمین شناسی بدلیل روان بودن و وجود مواد مذاب داخل لایه پوسته کره زمین حرکات لایه های تکتونیکی اتفاق می افتد که باعث می شود این لایه ها که از سنگ های بسیار عظیمی تشکیل شده اند بدلیل فشارهای کششی ویا فشاری لایه های مختلف دچار شکست آنی شده که به آن نقطه وقوع، کانون زلزله گفته می شود و در این حین امواج ارتعاشی بسیار عظیمی تولید می شود. انرژی زمین لرزه از طریق امواج لرزه ای به شکل های مختلف منتشر می شود. در اثر زمین لرزه دو نوع موج درونی و سطحی ایجاد می شود. امواج درونی خود به دو دسته امواج درونی اولیه یا P  و امواج برشی یا S تقسیم بندی می  شوند. امواج P سرعت انتشار بیشتری دارند، ولی امواج برشی S مخرب تر و عامل اصلی ایجاد خسارت به ساختمان ها هستند. امواج سطحی هم با نام های رایله و لاو دسته بندی میشوند.

 با توجه به زلزله خیز بودن مناطق وسیعی از کشور بخصوص حوزه شهری تبریز،جنابعالی بعنوان متخصص رشته مهندسی زلزله برای جلوگیری از هرگونه احتمال وقوع زلزله و پیشگیری از تلفات جانی و مالی چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟
با توجه به اینکه کشور ما و بالاخص منطقه ما در یک منطقه با خطر وقوع زلزله خیلی زیاد قرار دارد در نتیجه احتمال وقوع زلزله بالا بوده و یک امر کاملا طبیعی هست. درنتیجه عملا راهکاری جهت جلوگیری از وقوع زلزله وجود ندارد. تنها راهکاری که می توان از آن استفاده کرد ساختن سازه هایی اصولی و مهندسی شده با استفاده از مصالح با کیفیت مناسب و نیز استفاده از سیستم های بروز شده مهندسی است تا بتوان خطرات و تبعات زلزله را به حداقل رساند.

جهت حذف بافت های فرسوده و حفظ بافت های قدیمی و باستانی به عنوان میراث فرهنگی کشور جنابعالی چه طرح و ایده ای دارید؟
بافت فرسوده وسعت نسبتا زیادی را در اکثر شهرهای کشور ما شامل می شود که منطقه بندی آنها کاملا مشخص شده و باید هرچه سریعتر نسبت به مقاوم سازی و یا درصورت نیاز به بازسازی آنها پرداخته شود که در این میان نقش دولت ها و برنامه ریزی های آنها جهت کمک های مالی به بخش خصوصی بسیار حائز اهمیت است. همچنین با استفاده از روشهای مختلف حفظ و مرمت بناهای مهم و تاریخی می توان از آنها بطور کامل محافظت کرد.

 تعامل و همکاری شما با سازمان نظام مهندسی چگونه است؟
شرکت ورنا سازه فاطر تبریز بنا به وظیفه ذاتی خود کاملا با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در ارتباط است و تمامی پروژه های محوله به این مجموعه در تمامی مراحل طراحی، نظارت، اجرا، کنترل آزمایشات مختلف ژئوتکنیک و مکانیک خاک و آزمایشهای مربوط به مقاومت نمونه های بتنی ساختمان بصورت منظم و مرحله ای با سازمان در تعامل و همکاری و اطلاع رسانی می باشد.

 این سازمان تاکنون در خصوص تحقق اهداف فعالان در امور ساخت وسازو اعضای آن چه اقدامات موثری را انجام داده است؟
در حالت کلی از زمان به روی کار آمدن سازمان نظام مهندسی در حدود دهه هفتاد تاکنون این سازمان توانسته به پیشرفت های بسیار زیادی در زمینه های مختلف کنترل ساخت و ساز شهری برسدو همچنین به جهت پشتیبانی چه به لحاظ کاری و چه به لحاظ آموزشی و رفاهی برای اعضای مهندسان اقدامات بسیارموثری انجام داده که جای تقدیر و تشکر دارد.

 درحال حاضر چه مشکلاتی را در عرصه فعالیتی خود دارید و برای برون رفت از آنها چه تدابیری اندیشیده اید؟

در مورد مشکلات در این عرصه می توانم به مسئله فرهنگ سازی ساخت و ساز اشاره کنم و اینکه باید ساز و کاری ایجاد شود تا احداث ساختمان به افراد دارای صلاحیت سپرده شود و از حالت سوداگری و به اصطلاح رایج بساز بفروشی خارج شود و این تفکر در مردم نهادینه بشود که احداث یک ساختمان مسئله مهم و تخصصی است و نباید به شوخی گرفته شود و صرفا با هدف سودآوری به این مقوله نگاه گردد.

در راستای بهبود کیفیت ساخت وساز و گسترش فرهنگ ایمنی در این پروسه چه اقداماتی را توصیه و پیشنهاد می کنید؟
خوشبختانه در زمینه طراحی تا تهیه نقشه ها می توان گفت این پروسه به دلیل تخصصی بودن از دست افراد غیرمتخصص خارج است ولی در زمینه اجرای طرح فعلا برخی از افراد و سرمایه داران و کارفرماها خود را در این زمینه صاحب سبک دانسته و دست اندازی ها و نظریه های مختلفی را ارائه و اجرا می کنند که متاسفانه بسیار غلط بوده و بعضاٌ تبعات جبران ناپذیری به بدنه این کار وارد می کند و ساختمان را که یک کالا محسوب می شود  فدای کیفیت و سوداگری و سودآوری خود می کنندکه متاسفانه در حادثه اخیر در جنوب کشور هم شاهد این  اشتباه در امر طرح و ساخت را به وضوح ناضر بودیم.

سخن آخر ؟

به عنوان سخن آخر ضمن تشکر از حسن نیت و دعوت بنده به مصاحبه در دفتر روزنامه،  امیدوار هستم در آینده نه چندان دور ایرادهایی که در این زمینه وجود دارد که به برخی هم اشاره نمودم، به زودی مرتفع بشود تا در واقع کار  به دست کاردان سپرده بشود تا هم بهره برداران ساختمان و هم مهندسان با خیال آسوده و با قابلیت اعتماد بیشتری از محل ساخته شده استفاده کنند تا شعار نظام مهندسی «ایمن بسازیم تا ایمن بمانیم» را عملی سازیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: