شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۹۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
مصاحبه اختصاصی با مدیرعامل شرکت آلتین سازه آذربایجان
عجب شیر پرس - مهندسی سازه عمدتا با طراحی ساختمان ها و سازه های غیر ساختمانی سروکار دارد و همچنین در طراحی ماشین آلات در جاهایی که یکپارچگی سازه ای برروی ایمنی و اطمینان پذیری ماشین تاثیر دارد بازی می کند، طراحی بسیاری از ساخته های دست بشر از مبلمان تا تجهیزات پزشکی، از خودرو و ... نیاز به حضور مهندس سازه دارد، یک مهندس سازه باید در هنگام طرح یک سازه به دو مسئله مهم توجه کند، اول: بررسی و مقاومت سازه در برابر بارهای وارد برسازه که شامل بارهای زنده، بار باد، انسان، اشیاء و بار مرده و بار زمین لرزه و... دوم: بررسی کارایی سازه است یعنی سازه باید فاقد مواردی مانند لرزش و تغییر شکل های خارج از اندازه مجاز آیین نامه باشد. مهندس ابراهیم قصبی بناب دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی سازه، مدیر عامل شرکت آلتین سازه آذربایجان با سوابق کاری بیش از 20 سال در زمینه های راه سازی و ساختمان در پروژه های دولتی و خصوصی وشخصی ساز فعالیت داشته و دارند، مصاحبه اختصاصی با ایشان ترتیب داده که ماحصل آن تقدیم می گردد.
هدف ازتاسیس شرکت آلتین سازه آذربایجان را بیان نمایید؟
در سال 1389 با توجه به سوابق و تجارب بنده و برادرم در زمینه ساختمان و راه سازی به همین دلیل اقدام به تاسیس شرکت آلتین سازه آذرکردیم.

جنابعالی بعنوان متخصص دررشته عمران سازه، برای ساخت ساختمان های ضد زلزله در جهت پیشگیری از هرگونه حوادث غیر مترقبه و تلفات جانی و مالی چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟
برای ساخت ساختمان های ایمن سه عامل اصلی دخیل هستند:
1 - طراحی ایمنی و اصولی که باید توسط مهندسان با سابقه و متخصص در این زمینه انجام شود.
2-  استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد.
3 - اجرای صحیح و بی نقص مطابق نقشه های اجرایی و در صورت داشتن هرگونه کم و کاستی و نقص در نقشه های اجرایی باید نسبت به رفع آن اقدام شود.

در رابطه با فعالیت های شرکت آلتین سازه آذربایجان که دردست انجام یا درحال اتمام دارید توضیح دهید؟

با توجه به اینکه رشته مهندسی سازه بر پایه تجربه و آزمایش و محاسبات توام می باشد،جهت رسیدن به جایگاه مطلوب باید: اول اینکه باید برای تجهیزات آزمایشگاهی سرمایه گذاری زیادی صورت بگیرد، دوم به موازات آن تحقیقات گسترده و آزمایشگاهی به همراه تحقیقات نرم افزاری و در نهایت ارزیابی و مقایسه نتایج و نتیجه گری انجام شود.

در رابطه با استحکام و پایداری ساختمانهادر جهت امنیت بیشتر مردم، جنابعالی با توجه به تخصص کافی در این زمینه چه گامهای مهمی را تاکنون برداشته اید؟
بهترین روش این است که مردم را به این امر متقاعدکنیم چون مردم عادی در این زمینه تخصص و علم و آگاهی لازم را ندارند باید حتما مردم بصورت تجربی ایمنی را درک کنند و برای درک اهمیت ایمنی فقط کافی است مرم بفهمند، چرا که در بیشتر اوقات شب وروز در داخل خانه به اتفاق خانواده زندگی خود  راسپری می کنندکه در صورت ناامن بودن هر لحظه ممکن است  زندگی شان به خطر بیفتدپس باید از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی مردم را به اهمیت ایمنی ساختمان آگاه نمود.

بعنوان مهندس عمران سازه بفرمایید درهنگام طراحی یک سازه باید چه موارد ونکات مهمی را مورد توجه قرارداد؟
اینجانب درکارهای اجرایی اول نقشه های اجرایی را به خوبی مطالعه می کنم و در صورت نبودن نقص و ایراد درآن نسبت به اجرای آن اقدام می کنم ودر صورت نبودن مشاهده هرگونه تناقض وایراد با  سازمان نظام مهندسی و کارفرمای مربوطه مشورت و هم فکری و مشاوره خواهم کرد و نسبت به رفع آن اقدام می نمایم. به اعتقاد بنده هیچ مهندسی بی عیب و نقص نیست، ما مهندسان باید همیشه در زمینه های اجرایی با همدیگر مشاوره کنیم و راهکارهای مناسبی ارائه دهیم چرا که راهکار تلفیقی همیشه نتیجه گیری خوب و مفیدی داده است.

در جهت حذف بافت های فرسوده و قدیمی ونیز حفظ اماکن و آثارباستانی که جزو میراث فرهنگی کشور هستند چه راهکار هایی را پیشنهاد می کنید؟
 وجود بافتهای فرسوده یعنی اخطار و آژیرخطر، همانگونه که با شنیدن آژیر خطر باید اقدام فوری انجام گیرد با کشف و شناسایی بافت های فرسوده باید اقدامات فوری و بی درنگ انجام شود تا بلکه بتوان مردم بی بضاعت و گاها ناآگاه از خطر حتمی نجات داد. با توجه به اینکه مراکزملی و اثار باستانی جرئی از هویت ما هستند جهت حفظ آنها باید از دسترس مستقیم به آنها باید ممانعت بعمل آوریم ونسبت به شرایط آب و هوایی هر شهر و منطقه اقدامات لازم را در جهت حفظ وپاسداری از آن بعمل آورده و هرساله  بودجه کافی برای مرمت و بازسازی آنها از طرف دولت  اختصاص یابد.

تا چه اندازه ای برای کسب موفقیت این شرکت آلتین سازه آذربایجان گام برداشته اید؟

از نظر من زمانی موفقیت دست یافتنی است که اقدامات کافی و درست در این زمینه انجام شود این اقدامات شامل برنامه‌ریزی صحیح، علاقه به کار و رشته مهندسی یا هر زمینه ای دیگر، اولویت بندی کارها و تلاشی فراوان و مضاعف و ناامید نشدن از شکست ها می باشد.

حرف آخر، اگر سخنی مانده که مطرح نشده لطفا بیان نمایید؟
انتظار بنده این است که در وهله اول جان و مال مردم از سر مقوله دیگری با اهمیت تر می باشد بنابراین در این زمینه اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های لازم و کافی بایدصورت گیرد. چرا که در هر شهری و روستایی اقدام به تاسیس دانشگاهی در رشته عمران می شودکه بیشتر اوقات بدون طی مراحل تخصصی یا حتی حضور در کلاسها دانشجویان فارغ التحصیل می شود در صورتی که نه آزمایشگاه دیده اند ونه در کلاس درس حضورداشته اند و این امر زنگ خطری برای آینده این رشته می باشد و ناگفته نماند که بدون هیچ آزمونی هم در دانشگاه پذیرفته شده اند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: