پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۹۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
در مصاحبه اختصاصی با مشاور مدیر عامل شرکت معدنی زرین داغ آستارکان مطرح شد:
عجب شیر پرس - شهرستان ورزقان یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان‌شرقی است که در شمال استان واقع شده و با برخورداری از طبیعت بکر و دل نشینش به شهرستان معادن مختلف مس، طلا و آهن مشهور است. یکی از این منابع خدادادی در این شهرستان معدن طلای زرین داغ آستارکان می باشد که در 130 کیلومتری شمال غرب تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی قرار گرفته و چندین سال است که با سرمایه گذاری بیش از 35 میلیون دلار مشغول فعالیت می باشد. دراین مرکز تولیدی مثل مراکز دیگر شهرستان و استان، تولید و اشتغال در راستای اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی با رعایت قانون و صیانت از نیروی کار با نظارت کامل کارشناسان مربوطه در شهرستان و استان انجام می گیرد طوری که بیش از 700 نفر بصورت مستقیم در این معدن به کار و تلاش مشغول هستند. در سال های اخیر سوالات متعددی نسبت به این شرکت و نحوه فعالیت آن در محافل مختلف مطرح بوده است. حتی بعضاً در فضای مجازی هم بدلیل نبود اطلاعات کافی نظرات مختلف غیرکارشناسی در مورد نحوه فعالیت این شرکت مطرح شده است. بنابراین به خاطر روشنگری بیشتر افکار عمومی در ارتباط با نحوه فعالیت این شرکت، گفتگویی را با مشاور محترم مدیر عامل شرکت معدنی زرین داغ آستارکان مهندس نصیر نوری ترتیب داده ایم که ماحصل آن تقدیم می‌گردد:
حضرتعالی به عنوان مشاور محترم مدیر عامل،  لطفاً تاریخچه و چگونگی راه اندازی شدن  شرکت زرین داغ آستارکان را تشریح فرمایید؟
این شرکت در سال 1386 با سرمایه گذاری شرکت منطقه ای معادن و شرکت خارجی گرجستانی تاسیس گردید و با انجام چندین عملیات اکتشافی در منطقه فعالیت خود را آغاز کرده و پس از هشت سال تلاش مستمر با بهره‌گیری از کارشناسان و مهندسین مجرب حوزه معدن پس از اخذ گواهی کشف و پروانه بهره برداری از دو معدن و یک واحد فرآوری  با هزینه 35 میلیون دلار به فعالیت خود در معدن طلای اندریان و آستارگان به همراه نظارت سازمان صمت استان آذربایجان شرقی ادامه داده است که با اخذ مجوزهای مربوطه از ادارات ذیربط هم در این مسیر، روند فعالیت خود را مرتبط با قوانین جاری هماهنگ کرده است.

در باب فرآوری مواد معدنی، مسائل زیست محیطی دراین شرکت چقدر رعایت می‌شود؟
همانطوری که مستحضرید حفاظت از محیط زیست یکی از وظایف مهم هر کارگاه تولیدی است و صنعت پایدار مستلزم حفظ محیط زیست و همکاری نزدیک و متداوم با کارشناسان این سازمان است که خوشبختانه ما هم در تبعیت از این امر مهم، توانسته‌ایم با همکاری و همیاری کارشناسان ادارات مربوطه و نقطه نظرات آن‌ها مشکلات زیست محیطی را در این مجموعه به حداقل برسانیم و در تلاش هستیم با بهره جستن از نظارت کارشناسان که به طور شبانه روزی همکاری نزدیکی با آن‌ها داریم به وظیفه خطیر خود در مقابل صیانت از محیط زیست عمل نماییم. لذا به صورت مستمر طبق دستورالعمل ابلاغی محیط زیست در مورد پایش زیست محیطی از طریق آزمایشگاه‌های معتبر محیط زیست و مشاوره دانشگاه تبریز نظارت مد نظر اعمال می‌گردد تا به حمدالله شرایط مطلوبی حاصل شود. روش فرآوری سنگ معدن طلای اکسیدی با عیار زیر 2 گرم در تن، تکنولوژی هیپ لیچینگ از نظر تمام شاخص ها منحصر به فرد و تنها تکنولوژی بروز استحصال طلا می‌باشد که کل فرآیند در سیستم بسته صورت می گیرد و بر خلاف روش تانک لیچینگ که باید دارای سد باطله باشد، روش هیپ لیچینگ هیچگونه سد باطله و خروجی پساب از سیستم ندارد و همانطوری که گفتم تمامی مراحل اجرای هیپ و عملیات فرآوری زیرنظر کارشناسان محیط زیست و مشاور محترم صورت می‌گیرد.

استخدام نیروی کار در معدن و بخصوص نیروهای خارجی چگونه است؟
شرکت زرین داغ درحال حاضر با جذب 700  نفر پرسنل بصورت مستقیم که حدود 15 نفر از آن‌ها خارجی بوده و مابقی همکاران اکثرا بومی از روستاهای شهرستان ورزقان و بخش خاروانا و شهرهای اطراف منطقه می‌باشند که در امر تولید و اشتغال تلاش می‌کنند و از این تعداد تقریبا 200 نفر در قالب پیمانکاران مشغول کارند که  با فعالیت‌های خود در این مجموعه نسبت به تولید و اشتغال کشور گام موثری را بر می دارند. هدف ما از به کارگیری پرسنل خارجی به صورت محدود هم در این معدن این است که انتقال تکنولوژی و فرآیند فرآوری به پرسنل ایرانی را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهیم.

لطفاً در مورد نحوه واگذاری معدن و مشارکت و درصد سهام سرمایه گذار خارجی توضیح دهید؟
شرکت معدنی زرین داغ در ایران، مطابق با قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران تاسیس و ثبت شده است. مطابق مواد 590 و 591 قانون تجارت و ماده 1 قانون ثبت شرکت‌ها، هر شرکت تشکیل یافته در ایران که مرکز اصلی آن در ایران باشد، ایرانی محسوب می شود. در تابعیت یک شرکت، تابعیت سهامداران آن موثر نیست فلذا بی تردید شرکت معدنی زرین داغ آستارکان یک شرکت ایرانی و واجد شخصیت حقوقی مستقل ایرانی است. همچنین مطابق مقررات جاری حاکم ، اتباع خارجی هم می‌توانند با قطع نظر از موضوع فعالیت شرکت، تا صد در صد سهام شرکت ایرانی را داشته باشند. مرجع انحصاری اخذ و بررسی مدارک لازم برای ثبت هر نوع شرکت در ایران، اداره ثبت شرکت‌ها است. تا قبل از تصویب قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی (مصوب 1380) و آیین نامه اجرایی آن (مصوب 1381) رویه عملی اداره ثبت شرکت‌ها از این قرار بود که اتباع خارجی فقط می توانستند تا 49% سهام یک شرکت ایرانی را داشته باشند. ولی با تصویب قانون جدید (1380) و آیین نامه آن، محدودیت تملک سهام شرکت ایرانی توسط اتباع خارجی مرتفع گردید. شق 2-1 از بند (ب) از ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون تشویق و حمایت سرمایه گذارخارجی مقرر می دارد: (محدودیتی از نظر درصد مشارکت سرمایه گذار خارجی وجود ندارد). همچنین بر اساس دستورالعمل شماره 34624/01/1389 مورخه 1/8/1398 اتباع خارجی می توانند حتی بدون اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی تا 100% سهام شرکت ایرانی را تملک کنند.

شرکت در مورد مسئولیت‌های اجتماعی و در کمک به رفع مشکلات و تامین نیازهای عمومی روستاهای اطراف چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟
یکی از برنامه‌های مهمی که شرکت زرین داغ آستارکان در دستور کار خود قرار دارد کمک و همیاری برای ساکنان بومی در این منطقه است که در حد توان در چند سال اخیر، خدمات رسانی در بخش‌های مختلف را وظیفه خود دانسته و خدماتی از قبیل، راه سازی و بهسازی راه روستاهای اطراف با شن ریزی، مسیرگشایی و برف روبی، پل سازی و لای روبی رودخانه ها و مساعدت در همایش های گوناگون فرهنگی، مذهبی در سطح منطقه، کمک به احداث درمانگاه، کمک به آزادسازی زندانیان، کمک به رزمایشات مواسات و کمک مومنانه را ارائه نماید.

در خصوص تولید، فروش و اداره وجوه مالی توضیح بفرمایید؟
تولید طبق دستورالعمل مشخص وزارت صمت زیرنظر سازمان صمت انجام می‌شود و عیار و مقدار تولید صورتجلسه می‌گردد. کل فرآیند تولید بصورت مدار بسته زیر نظر سازمان صمت بوده و فروش محصولات در بازار داخلی ایران با فاکتور رسمی انجام می پذیرد و فرآیند مالی در بانک های استان آذربایجان شرقی اداره می شود. همچنین با عنایت به حسابرسی قانونی شرکت کل گردش وجوه مالی قابل رصد و پیگیری بوده و هیچگونه مسئله مبهمی در این خصوص در شرکت وجود ندارد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: