جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۹۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل شرکت آذرساباط سازه
عجب شیر پرس - مدیریت پروژه در واقع بکارگیری دانش، مهارت‌ها، ابزارها و تکنیک ها برای فعالیت های پروژه به منظور تحقق الزامات پروژه است. مدیریت پروژه با استفاده از فرآیندهای همچون آغازین، برنامه ریزی، اجرایی، پایشی و اختتامی انجام می پذیرد. از طرفی دیگر می توان مدیریت پروژه را شامل قوانینی دانست که برای شروع، برنامه‌ریزی، اجرا، کنترل و خاتمه کار یک تیم برای دستیابی به اهداف خاص و برآورد کردن معیارهای موفقیت مشخص لازم هستند. شهرام محمدیان گلدر، مدیرعامل شرکت آذرساباط سازه هستند که با داشتن مدرک مهندسی رشته مدیریت پروژه خدمات ارزنده ای را به عنوان سرپرست کارگاه پروژه های مسکن مهر سهند (150 واحدی در فاز 3 و112 واحدی فاز 4) پروژه مسکونی کوی فیروز، پروژه لوکس کوی نسیم ولی عصر تبریز، پروژه 9 واحدی فولیا واقع در محله قره باغی های تبریز و بیش از 8 مورد پرونده مجری گری ساختمان ارائه داده‌اند. به همین منظور مصاحبه ای را با ایشان ترتیب داده ایم که ماحصل آن تقدیم می گردد:
لطفاً تاریخچه شرکت آذر ساباط سازه و چگونگی و هدفتان از تاسیس این شرکت را توضیح دهید؟   
بنده این شرکت را با توجه به علاقه  خاص شخصی که  از دوران نوجوانی به ساخت و ساز و معماری ساختمان داشتم و از طرفی همیشه دوست داشتم نقش مهمی و فعالی در جامعه داشته باشم و به مردم خدمت کنم، بعد از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی مدیریت پروژه در سال 89  به عنوان مهندس و سرپرست کارگاه در شرکت عمرانی در پروژه های مسکن مهر سهند و چندین پروژه مسکونی در تبریز به فعالیت پرداختم و با توجه به کسب تجربه کافی فنی و عمرانی در سال 1393 در تبریز با هدف انجام کلیه امور  پیمانکاری مربوط به پروژه های عمرانی به خصوص ساختمان های مسکونی و ویلایی اقدام به تاسیس شرکت نموده و با توجه به این که عملیات اجرایی ساختمان باید منحصرا توسط مهندس مجری ساختمان که دارای صلاحیت و پروانه اجرای ساختمان از وزارت راه وشهرسازی هستند انجام شود موفق به اخذ پروانه مجری حقیقی و حقوقی ساختمان از سازمان نظام مهندسی تبریز شده و به فعالیت حرفه ای خود ادامه داده ام.
   ویژگی شاخص مهندسی مدیریت پروژه را بیان نمائید و بفرمائید این رشته چه وظایف مهمی را برعهده دارد؟
مهندسی مدیریت پروژه (Project Management Engineering) به منظور آموزش برای انجام فعالیت‌های آماده سازی نظارت و اجرای پروژه به ویژه پروژه‌های عمرانی طرح ریزی شده است و این رشته تلفیقی از رشته‌های مهندسی عمران، مهندسی صنایع و رشته مدیریت می باشد. فعالیت‌های در نظر گرفته شده برای مهندسین مدیریت پروژه در نظام مهندسی ساختمان، جهت تصدی پست مهندس مجری تعریف شده است. همچنین تسلط مهندسین مدیریت پروژه بر پایه‌های مهندسی عمران و صنایع و اصول مدیریتی، ایفای نقش کارشناسان در پروژه‌های عمرانی را بسیار پر رنگ ساخته است. از جمله اهداف و وظایف مورد نظر در طراحی رشته مهندسی مدیریت پروژه می‌توان به موارد زیر از جمله اعمال صحیح آئین نامه‌ها و مقررات مربوطه، ارتقاء کیفیت ساخت در پروژه‌های عمرانی، ایمنی، بهداشت، بهره وری و صرفه اقتصادی در اجرای پروژه، مدیریت صحیح عوامل اصلی پروژه شامل هزینه، کیفیت و زمان اشاره کرد.
  وظایف سازمان نظام مهندسی برای جلوگیری از امور ناپسند مجری گری صوری (امضاء فروشی) چیست، در این خصوص چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟
در همین راستا و در جهت اجرای مجری گری واقعی، سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان شرقی با به روی کار آمدن ریاست جدید دکتر دیزجی و هیِئت مدیره محترم و با پیگیری‌های جدی امور مجریان نظام مهندسی برای اولین بار در کل کشور و در شهر اولین‌ها اقدام به ساز و کار جدید برای مجریان حقیقی و حقوقی، مطابق با آیین نامه‌های مقررات ملی ساختمان و با تدوین بخشنامه‌ها و آئین نامه‌های جدید در سال 1401 اقدام به عقد قراردادهای واقعی برای مجریان به صورت مدیریت پیمان پروژه کرده و قرارداد فی مابین مجریان اعم از حقوقی و حقیقی با مالکان از زمان ابلاغ مصوبه حاضر، می‌بایست منطبق بر ضوابط و مقررات قانون کار و سازمان تامین اجتماعی منعقد گردد و همزمان با ارائه گزارش شروع بکار ساختمانی به سازمان نظام مهندسی استان ارائه گردد. مدت این قرارداد منطبق با برنامه زمانبندی منظم به قرارداد فی مابین مالک و مجری بوده و مبلغ حق الزحمه برای سال انعقاد قرارداد مطابق ضوابط قانون کار و سازمان تامین اجتماعی و افزایش حقوق و دستمزد ابلاغی کشور جمهوری اسلامی ایران برای سنوات بعدی تعمیم خواهد یافت، همچنین مقرر گردید پایش جدی عملکرد مجریان توسط سازمان نظام مهندسی صورت پذیرد در همین راستا معيارهايي نظير حضور فیزیکی، کیفیت کار، نحوه ارائه گزارشات و انطباق عملکرد با شرح وظایف مجری در ارزیابی مجریان مد نظر قرار خواهد گرفت که شیوه و شرایط آن بطور دقیق متعاقباً توسط هیأت مدیره ابلاغ خواهد شد و در فرآيند تمدید یا تنفیذ پروانه مجریان  مدنظر قرار خواهد گرفت، بدیهی است مصادیق تخلفات مجریات از سوی سازمان نظام مهندسی به شورای انتظامی اعلام وطبق قانون اعمال خواهد شد.
آیا مهندس اجرا همزمان می‌تواند در سایر حوزه‌های دیگر از جمله طراحی و نظارت نیز فعالیت داشته باشد؟
با عنایت به مصوبه مورخه 20/01/1401 هیئت مدیره سازمان محترم نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی و با توجه به ممنوعیت فعالیت همزمان در حوزه اجرا با حوزه طراحی و نظارت، اعضای دارای پروانه اجرا با تعیین وضعیت و نوع فعالیت خود با درخواست کتبی و با مراجعه به امور مجریان نظام مهندسی فقط در دو حوزه: اجرا  (سرپرست کارگاه و کمک مجری) و طراحی و نظارت، به صورت جداگانه می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و از تاریخ 15/02/1401 اعضایی که پرونده طراحی و نظارت اخذ نمایند نمی‌توانند در حوزه اجرا (سرپرست کارگاه و کمک مجری) فعالیت نمایند.
 علت انتخاب شغل مجری گری ساختمان چیست، نکات قوت و ضعف این رشته را بیان نمایید؟
با توجه به اهمیت نقش مجریان ساختمان در کیفیت ساخت و ساز و لزوم استفاده از مجری صاحب صلاحیت و حضور مستمر مجریان ذیصلاح در اجرای پروژه‌ها، تخلفات ساختمانی را کاهش داده و از احداث ساختمان‌های بی‌کیفیت جلوگیری خواهد کرد. بکارگیری مجری ذیصلاح الزامی و قانونی است و مجریان ذیصلاح در ارتقاء کیفی و کاهش کمی هزینه‌های ساختمان نقش موثری دارند. اگر چه طبق مقررات استفاده از مجریان ذیصلاح در تمام ساخت و سازها از جمله در استان آذربایجان شرقی الزامی است، اما گاهی شاهد «مجریان ذیصلاح صوری» در ساخت و سازها هستیم که این امر باعث تضعیف نقش مجریان در امور اجرایی ساختمان گردیده و تبعات قانونی جبران ناپذیر برای مجریان داشته و تمامی منافع پروژه به کام کارفرمایان بوده و در صورت وقوع حادثه تمامی مسئولیت‌ها متوجه مجری و ناظرین می‌باشد.
 بزرگترین چالشی که در شغل و حرفه مجری گری ساختمان وجود دارد را بیان کرده و راه‌های برون رفت از آن را تشریح نمائید؟
بزرگترین چالش در مجری گری عدم اجرای مجری گری واقعی در ساختمان است بدین صورت که کارفرمایان از معنی واقعی مجری گری ساختمان فقط امضای صورت جلسات کارگاهی توسط مجری را درک کرده‌اند و مجری‌گری صوری ساختمان اتفاق می‌افتد و همه عملیات اجرایی کلیه ساختمان باید توسط اشخاص پروانه دار حقیقی و حقوقی به عنوان مجری مطابق با دستورالعمل های وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام گیرد که در حال حاضر فقط ساختمان‌های چهار طبقه سازه‌ای و بالاتر نیاز به مجری ساختمان بوده و بقیه ساختمان‌ها با تعداد طبقه کمتر از داشتن مجری معاف می‌باشند که این خلاف آیین‌نامه مقررات  ملی ساختمان بوده و شاهد اجرای ساختمان‌ها توسط افراد بی تجربه و فاقد مهارت و دانش فنی هستیم که در این صورت شاهد وقوع اتفاق‌هایی چون ساختمان متروپل آبادان خواهیم بود.
مهمترین دغدغه شما به عنوان مدیریت در شرکت آذر ساباط سازه چیست، برای رفع آن چه اقدامی انجام داده‌اید؟
مهمترین دغدغه بنده، امنیت شغلی و حفظ بقای شرکت بوده و با توجه به تورم بالای موجود در کشور و توان مالی بالا جهت ورود به عرصه ساخت و ساز و کاهش چشم گیر صدور پروانه ساختمانی و عدم تمایل کارفرمایان به اصول مجری گری واقعی و ایجاد بستر برای مجری گری صوری باعث گردیده تا عزت و احترام مهندسی از بین رفته و دلسوزان جامعه مهندسی از این حرفه خداحافظی کنند و بستر برای دلالان و مجریان غیر حرفه‌ای ساختمان باز گردیده و کیفیت احداث و ساخت و ساز مسکن، قربانی سودجویان افراد غیر متخصص در این حرفه شود و تنها راه حل این مشکل ایجاد بستر مناسب برای مجری گری واقعی ساختمان و ایجاد فرهنگ ساخت و ساز حرفه‌ای توسط مجریان ذیصلاح میباشد.
لطفاً در خصوص فعالیت‌هایی که تاکنون خود و شرکت تان انجام داده و یا در دست انجام دارید توضیح دهید؟
از سال 1390 به عنوان سرپرست کارگاه در پروژه‌های مسکن مهر سهند 150 واحدی فاز 3 ، 112 واحدی فاز 4  و پروژه های مسکونی 5 طبقه شخصی واقع در کوی فیروز، پروژه لوکس 8 طبقه کوی نسیم ولیعصر تبریز، پروژه 9 واحدی فولیا واقع در قره باغی‌های تبریز (بالاحمام) و بیش از هشت مورد پرونده مجری گری ساختمان در کارنامه فعالیتی خود ثبت نموده ام.
 تعامل و همکاری جنابعالی با سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها چگونه است، چه توصیه‌ای برای مسولان ذیربط دارید؟
با اجرای طرح جدید مجریان از سوی نظام مهندسی استان تحول جدیدی در سازمان مالیاتی کشور نیز اتفاق می‌افتد بدین صورت که به هنگام عقد قرارداد فی مابین کارفرما و مجری یک نسخه از قرارداد به سازمان اداره مالیات ارسال گردیده و با تشکیل پرونده مالیاتی پروژه مربوطه و با ارائه فاکتورهای رسمی پروژه با اظهار ارزش افزوده در دوره‌های مالیات فصلی به اداره مالیاتی باعث می‌شود تا اداره مالیاتی به حساب و کتاب کل فروشنده‌ها رسیدگی کرده و از فرار مالیاتی ۸۰ درصد صنعت ساختمان که در بخش خصوصی انجام می‌گیرد و کل ۴۰ درصد تراکنش کشور مربوط به ساختمان سازی را تشکیل می‌دهد جلوگیری می‌کند و با توجه به اینکه کارفرما متعهد است که کلیه کارگران را به صورت ماهانه بیمه نماید و در همین راستا سازمان تامین اجتماعی کل هزینه بیمه کارگران را از صاحب کارها قبل از شروع عملیات ساختمانی و به هنگام اخذ پروانه شهرداری مبالغ کلانی گرفته و به دلیل نبود مجری ذیصلاح واقعی و عدم مطالبه گری مجریان صوری عین آب خوردن بالا می‌کشیدند و هیچ حساب و کتابی در این میان وجود ندارد. لذا با اجرای مجری گری واقعی و با دریافت کد کارگاه ساختمانی از جانب مجری از سازمان تامین اجتماعی، اقدام به ارائه لیست بیمه کارگری از پروژه مربوطه کرده و حق بیمه کارگران و سرپرست کارگاه پرداخت می‌شود.
برای جلوگیری از مجری گری صوری و استقرار مجریان واقعی در کارگاه ساختمانی چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟
در راستای عمل به وظیفه اصلی و قانونی سازمان نظام مهندسی جهت حفظ و کنترل اجرای صحیح مقررات ملی ساختمان، ما مجریان حقیقی و حقوقی از سازمان نظام مهندسی خواستاریم تعرفه مناسب برای اجرای مدیریت پیمان پروژه به صورت حداقل درصدی (6 درصد برای ساختمان‌های بالای متراژ2000 متر و 10 درصد برای ساختمان های متراژ زیر 1000متر) که درحال حاضر با مصوبه جدید نظام مهندسی در حال اجراست به صورت جدی کنترل گردیده و  برای کلیه پروژه‌ها بعد از مرحله عقد قرارداد که اقدام به کنترل و ثبت قراردادهای مجریان می‌کند موارد ذیل را نیز شرط اصلی جهت امضای شروع به کار پروژه توسط ناظر و مجری بررسی و کنترل نماید و در صورت تامین سه شرط ذیل مجوز شروع به کار صادره توسط مجری و ناظر را ثبت نماید. اولاًً تجهیز واقعی کارگاه به هزینه صاحب کار توسط مجری ذیصلاح در زمان شروع به کار و تامین امکانات رفاهی جهت استقرار سرپرست کارگاه. ثانیاً ارسال یک نسخه از قرارداد ثبت شده در سازمان به دارایی و دریافت رسید نامه ارسال قرارداد مجری ذیصلاح  به سازمان امور مالیاتی در زمان شروع به کار و تشکیل پرونده مالیاتی پروژه جهت ثبت مالیات بر ارزش افزوده و معافیت مالیاتی مجریان به عنوان متولی امور دارایی جهت جلوگیری از فرار مالیاتی بزرگترین صنف فعال کشور. ثالثاً ارسال یک نسخه از اصل قرارداد به سازمان تامین اجتماعی از سوی سازمان نظام مهندسی و مشاهده دریافت کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی توسط مجری ذیصلاح  جهت ارسال لیست بیمه ماهانه کلیه پرسنل پروژه در زمان شروع به کار جهت جلوگیری از سوءاستفاده سایر اصناف از بیمه کارگری و اجرای صحیح امور مربوط به بیمه تامین اجتماعی کارگری و جلوگیری از تضعیف حقوق کارگران زحمت کش ساختمان. بنابراین در صورت هر گونه تخلف سازمان نظام مهندسی نسبت به سه مورد فوق که موجب می‌شود روح تشکیل سازمان نظام مهندسی زیر سوال برود باعث خواهد شد تا مسائل از طریق متولی سازمان همان وزارت مسکن و شهرسازی پیگیری شود. تا دیگر هیچ کارگری در پروژه های ما بدون بیمه نباشد و تخته با بشکه  به عنوان میز کار مهندسی استفاده نشود و مجریان بیچاره با امید به اینکه سازمان به صورت کلی مبلغی را به دارایی اطلاع می‌دهد و دارایی هم خودش هر چه صلاح می‌داند می‌گیرد و مجریان همگی امکان ارسال مالیات‌های فصلی و ارزش افزوده را از دست داده و نا خواسته درگیر پرداخت جریمه‌های سنگین شده و کل معافیت‌های مالیاتی را در صورت ارسال سیستمی می‌توانستند برخوردار شوند از دست ندهند.
جهت اجرای صحیح و با کیفیت صنعت ساختمان سازی چه راهکارهای مهم و سازنده‌ای دارید؟
 اجرای تمامی ساختمان‌ها از صفر تا صد توسط مجریان پروانه دار و با تجربه، هماهنگی تمامی ارگان‌ها اعم از شهرداری، اداره بیمه، اداره مالیات و دارایی و نظام مهندسی با مجریان، الزام استفاده از مصالح استاندارد و درجه یک و صنعتی‌سازی ساختمان و استقرار نظام تضمین کیفیت، کم کردن هزینه‌های مربوط به پروانه ساختمان از سوی شهرداری و تسریع در روند اداری اخذ پروانه ساختمانی، ارائه تسهیلات ساختمانی بانکی به مجریان نظام مهندسی جهت اجرا به جای ارائه تسهیلات به کارفرمایان، برخورد با مجریان صوری و متخلفان و کنترل و پایش صحیح حضور مجریان در ساختمان، الزام همکاری کارفرمایان با مجریان در جهت رعایت نکات ایمنی ساختمان و نهایتاً تجهیز دفتر کارگاهی و حفظ ارزش مهندسی مجریان از سوی تمامی ارگان‌ها و کارفرمایان را می‌توان از جمله این راهکارها برشمرد.
 صحبت آخر ؟
بنده به عنوان یک عضو کوچکی از جامعه محترم نظام مهندسی امیدوارم که فرهنگ اجرای صحیح ساختمان و افزایش کیفیت ساخت و ساز با اجرای مجری گری واقعی در جامعه نهادینه بشود و کارفرمایان تنها به عنوان سرمایه گذار باشند و با سپردن اجرای ساختمان به مجریان ذیصلاح ، دیگر شاهد ریزش ساختمانی همچون متروپل آبادان نبوده و چیزی به اسم لیست ساختمان‌های غیر ایمن در کشور نباشد و جان و مال مردم قربانی سودجویان این عرصه نشود و احترام و امنیت شغلی مهندسان و مجریان نیز در سایه احساس مسئولیت مسئولین محترم حفظ شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: