جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۹۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
مصاحبه اختصاصی با فعال پروژه های عمرانی
عجب شیر پرس - همه ی هنرها به صورت یکپارچه با یکدیگر ارتباط دارند، چرا که هدف آن ها تجلی زیبایی است. موسیقی از دیرباز باعث آرامش آدمی بوده و امروزه باعث تسکین مشکلات روانی شده است. بشر با درک زیبایی، از طبیعت الهام گرفت و با تقلید از اشکال و آهنگ های طبیعی، هنر را که از عوامل مهم ابراز احساسات و بیان زیبایی است، به وجود آورد و آن را به صورت های گوناگون مخصوصا در طراحی بناهای خود منعکس نمود. عناصر موسیقی به خصوص ریتم از ارکان مهم موسیقی به طور مستمر با معماری و مهندسی عمران تداخل داشته و توانسته سازه های ارزشمند مهمی همانند بنای مسجد کبود در تبریز و سی و سه پل اصفهان، نمای کاروانسراها و... را رقم بزند. اما امروزه کمتر شاهد تلفیق موسیقی و معماری در کشور هستیم، تلفیقی که می تواند به زیبایی و عدم تکرار سازه های مهندسی بینجامد. مسعود بالایی به عنوان مهندس عمران و ترانه سرا و آهنگ سازی که توانسته در طراحی پروژه های عمرانی خود، ریتم زیبای دلنواز موسیقی را بنوازد. گفت گویی را با ایشان ترتیب داده ایم که تقدیم حضور می گردد:
در مورد مهندسی عمران و شاخه‌های آن توضیحاتی ارائه دهید؟ و بیشتر فعالیت های پیمانکاری شما در چه حوزه ای می باشد؟
با پیشرفت سریع علوم و فناوری در زمینه های مختلف، مهندسی عمران نیز همگام با دیگر رشته های علمی گسترش چشمگیری پیدا کرد. سابق بر این رشته ی عمران با نام راه و ساختمان شناخته می شد، با گسترش آن در حوزه های مختلف به مهندسی عمران تغییر نام داد. با توجه به زمینه های متعدد فعالیت و مطالعات در این رشته، هر کدام از آن ها به عنوان شاخه ای مستقل از زیر مجموعه ی عمران تبدیل گردید که شامل: مهندسی راه و ترابری، ترافیک، راه آهن، اَبنیه، زلزله، کنترل پروژه، مرمت بناهای تاریخی، آب، منابع آب، سد و تمامی رشته های مرتبط با آن ها در حیطه کاری مهندسی عمران قرار می گیرند. اکنون برای ساخت و طراحی سازه از هر نوع، تنها مهندس عمران کافی نیست، بلکه نیاز به تشکیل گروهی شامل تمام تخصص های مرتبط می باشد. در حال حاضر حوزه ی فعالیت بنده بیشتر طراحی سازه های آبی، طراحی راه و سازه های جانبی آن و  نظارت و کنترل پروژه ها می باشد.

نقش فناوری های روز در بهبود اتمام پروژه های عمرانی چقدر می تواند موثر واقع شود و همچنین تاثیر نانو تکنولوژی در بهبود کیفیت مصالح ساختمانی را شرح دهید؟
متاسفانه کاغذبازی و هزارتوی موجود در روابط اداری، روند مطابقت پروژه های عمرانی با فناوری های روز را بسیار کند کرده است و به طور عملی تامین اعتبار برای استفاده از فناوری های روز در پروژه ها در فهرست بهای منضم پیمان تعریف نشده است. به زبان گویاتر، زمانی یک فناوری تعریف می گردد که دیگر کارایی ندارد و فناوری دیگری جایگزین آن گردیده است، یعنی سازمان های درگیر این مسئله همیشه یک یا چند قدم عقب تر از فناوری روز هستند. نانو تکنولوژی کاربردهای موثری در زمینه آب بند ها، عایق های رطوبتی و حرارتی، بهداشت مصالح ساختمانی و ساخت رنگ های ساختمانی خاص دارد و با توجه به اینکه ایران از پیشگامان نانو تکنولوژی به شمار می آید، می توان با هماهنگی و ارتباط صحیح سازندگان و مصرف کنندگان این فرآورده ها، گام های سریعی به سوی بالا بردن کیفیت مصالح ساختمانی برداشت.

چه تحلیلی از ارتباط علوم مهندسی با علوم انسانی دارید؟ چگونه می توان جای خالی علوم انسانی را در رشته های مهندسی پر کرد؟
با قبول این واقعیت که علوم مهندسی به صورت مستقیم با قشرهای مختلف جامعه در ارتباط است، نقش اساسی علوم انسانی به خصوص در علوم اجتماعی، اقتصاد، روان شناسی و ادبیات به وضوح دیده می شود. اکنون تمامی مهندسان باید به این درک درست برسند، که پیش نیاز موفقیت در کار، نحوه صحیح ارتباط با قشرهای مختلف مردم و شناخت نیازهای روز آن ها می باشد. مهندسی که نتواند ایده های خود را به روشنی و طبق علاقه مخاطبان ارایه دهد، محکوم به شکست است و موفقیت چندانی به دست نخواهد آورد، اگرچه بسیار فنی و صاحب دانش باشد.

پيمانكاران در هنـگام ارايه پيشـنهاد قيمت به كارفرما چه هزينه هايي را بايد مد نظر داشته باشند؟ همچنين كدام هزينه ها از شوك ناشي از تورم، تحريم و... برخوردارنـد و پيمانكاران بايد بر روي آن حساسـيت بيشتري داشـته باشند؟
پیش بینی افزایش قیمت مصالح اساسی مانند فولاد و سیمان و مواد استراتژیک مانند گازوئیل، بنزین مهم ترین فاکتورهای پیشنهاد قیمت هستند. علاوه برآن هر پیمانکار پس از برنده شدن در مناقصه باید سریعا نسبت به تهیه و انبار این مصالح اقدام نماید، تا دچار شوک نوسان قیمت نگردد. به نظر بنده، تنظیم برنامه زمان بندی صحیح نقش موثری دارد. بدین ترتیب که تهیه مصالحی که قیمت آنها متاثر از تحریم می باشد، در اولویت تهیه قرار گیرند و خرید مصالح تولید داخل که ارتباط چندانی با بازار جهانی ندارند و تحریم به صورت مستقیم بر آن ها اثر نمی گذارد، به ترتیب در اولویت های بعدی قرار گیرند.

به نظر شما برای توانمند کردن شرکت‌های خصوصی، دولت چه راهکارهایی را باید مد نظر قرار دهد؟
خصوصی سازی شرکت های دولتی به صورت صحیح صورت نگرفته است و متاسفانه اکثرا نتیجه آن تشکیل شرکت هایی با امکانات ارزان یا حتی مجانی دولتی بوده است، که شرکت های خصوصی واقعی با صرف هزینه های هنگفت تجهیز، هیچگاه توان رقابت با آنها را نداشته اند و بازار کار تبدیل به یک بازار تک قطبی یا چند قطبی شده است و در این بازار، شرکت های خصوصی نقشی ایفا نمی کنند و یکی یکی از گردونه رقابت خارج می گردند. اگر این مشکل به نحوی مرتفع گردد، به خودی خود شرکت های خصوصی احیا گشته و شروع به فعالیت جدی می نمایند. در اصل سخن از هزینه و درآمد است. هزینه کم و در آمد زیاد، در مقابل هزینه زیاد و درآمد ناچیز؛ در نتیجه شرکت هایی هستند که فقط برای تامین حقوق پرسنل تلاش می کنند.

در مورد پروژه‌ های که انجام داده‌اید، توضیحاتی ارایه نمایید؟ و چه پروژه های در دست اقدام دارید؟
آماده سازی فاز 2 شهر جدید سهند، مسوول دفتر فنی شرکت آب و خاک مرکزی، طراحی و اجرای ساختمان سرپرستی بانک ملت کرج، طراحی و اجرای راه توریستی کندوان به ارشدچمن، راه دسترسی سد زیردان سیستان و بلوچستان، طراحی بند انحرافی مروک لرستان، سامانه انتقال آب سد تالوار استان زنجان و کردستان،  سامانه آبیاری و زهکشی سد کینه ورس ابهر از جمله سوابق عمرانی بنده می باشد. اکنون ناظر عملیات تکمیلی سد تالوار در بیجار هستم.

به عنوان فعال در حوزه ی موسیقی؛ چه تمایزی بین آهنگ سازی و ترانه سرایی کلاسیک و مدرن وجود دارد؟
موسیقی حد و مرزی ندارد و هرکس به اندازه ی درک خود به موسیقی گوش می دهد و لذت می برد. موسیقی کلاسیک به عنوان مادر موسیقی و مرجع تمام سبک های موسیقی است. بنده هیچ موسیقی را نهی نمی کنم، هر کدام به نوعی شنوندگان خاص خودشان را دارند. موسیقی کلاسیک به عنوان مرجع و فرهنگ موسیقی باید آموزش داده شود و تمام فعالان عرصه ی موسیقی باید بر این پایه استوار باشند. موسیقی بدون آگاهی از اصول کلاسیک یعنی نوشتن کتابی بدون الفبا. همسایه فقید بنده استاد شهریار می گفت: «شعر نو گفتن بدون درک شعر کلاسیک، کاری بیهوده است.» در موسیقی نیز چنین است. موسیقی مدرن از موسیقی پاپ یا موسیقی مردمی منشعب شده است. اگرچه در حال حاضر، مخاطبان و علاقمندان زیادی به واسطه هماهنگی با عصر حاضر را دارد، ولی به نظر بنده تاریخ مصرف دارد و در طول زمان فراموش می شود و ماندگار نیست.

با توجه به اینکه مطالعاتی در زمینه ی فلسفه و تاریخ داشته اید؛ به زبان ساده فلسفه را توضیح داده و نقش آن در زندگی انسان مدرن را چگونه می بینید؟
تعریف و تبیین علم فلسفه در این مقال نمی گنجد، لیکن به صورت خلاصه تمام مکاتب فلسفی کوشیده اند، چهارچوب درستی با تفکر خودشان برای زندگی فردی و اجتماعی بشر منطبق با شرایط آن عصر تعریف کنند. به عنوان مثال، فلسفه ماتریالیسم(Materialism) به عنوان دفاع از حقوق کارگران در مقطعی از تاریخ مطرح گردید، که سرمایه داری طلب تولید زیاد و به کارگیری نیروی کار ارزان قیمت و در شرایط سخت را داشت. به نظر بنده تمام مکاتب فلسفی با شرایط و احوال تاریخی مطرح شده و در همان زمان قابل نگرش و کنکاش می باشند و به درد ادوار مختلف تاریخی نمی خورند، به زبان ساده تر تاریخ مصرف دارند. در این میان مکاتب و فلسفه های الهی که تمام ابعاد فردی و اجتماعی بشر را در بر می گیرند و شامل تمام ابعاد تاریخی می شوند و اصولا فرازمانی هستند، ماندگار و ابدی می باشند.

کلام آخر؟
با تشکر از انتخاب و اعتماد عوامل روزنامه به بنده ی حقیر، امید دارم که همکاری گسترده ای با این روزنامه سراسری که از بطن جامعه ی محلی به وجود آمده است داشته باشم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: