دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: ۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
مصاحبه اختصاصی مدیر عامل شرکت هرم عمران پایدار تبریز
عجب شیر پرس - رشته ژئو تکنیک رشته ای از گرایش های مهندسی عمران بشمار می آید که با استفاده از اصول مهندسی، روش های میدانی و آزمایشگاهی، به تجزیه و تحلیل مقاومت لایه های سطحی زمین و با هدف حل چالش های مهندسی بکار می رود، دانش ژئوتکنیک به بررسی مشخصه های فیزیکی و مکانیکی خاک های سطحی زمین می پردازد و اطلاعات بدست آمده را در طراحی اصولی، ساخت و بهره برداری از سازه‌های مهندسی و اجرای پروژه های عمرانی بکار گرفته و ایمنی و کارایی موثر آن‌ها را تضمین می کند، داده‌های ژئو تکنیک اغلب از طریق اکتشافات سطحی و زیرسطحی زمین تولید می شوند، مهندس مهدی بالایی داری مدرک کارشناسی ارشد رشته عمران گرایش ژئوتکنیک (خاک و پی)، مدیرعامل شرکت هرم عمران پایدار تبریز، با اجرا و ساخت بیش از 20 پروژه مسکونی و تجاری از جمله پروژه سالن ورزشی بیدستان قزوین، پروژه فرهنگسرای بانوان رجایی شهر، اجرای ساختمان موزه فرش تبریز، اجرای استخر کارگران قزوین منطقه مینودر، گفتگویی با ایشان ترتیب دادیم که ماحصل آن تقدیم می گردد.
بفرمایید به چه علتی رشته مهم ژئوتکنیک (خاک و پی) را انتخاب نموده اید و مهمترین وظایفی که این رشته برعهده دارد را بیان نمایید؟    
بنده علاقه شدیدی نسبت به شاخه ژئوتکنیک داشته و دارم به این خاطر که سازه‌های اجرایی روی خاک قرار می‌گیرند و بررسی و ویژگی‌های  خاک و نحوه محاسبه آن و نیاز اکثر پروژه‌ها برای حفاری برای احداث سازه خیلی مهم می‌باشد، شناخت نوع خاک و مشخصات آن قبل از طراحی و محافظت از دیواره گود هنگام خاک برداری حائز اهمیت می‌باشد.

 جنابعالی در ابتدای هر پروژه عمرانی امورات مربوط به ساخت و ساز را چگونه شناسایی، ارزیابی و برنامه ریزی می‌کنید؟   
در ابتدای هر پروژه عمرانی بررسی‌های لازم را باید در مورد پروژه از لحاظ مجوزهای لازم، بررسی پروانه پروژه و احتمال مسائل و مشکلات موجود، انتخاب مصالح و اکیپ اجرایی و راه‌های اجرایی پروژه باید بطور کامل بررسی شود تا نسبت به شرایط موجود و یا بوجود آمده در آینده را حل و برنامه ریزی‌های دقیق انجام گیرد.

 با توجه به اینکه رشته ژئوتکنیک بیشتر با خاک و پی سر و کار دارد، جنابعالی بعنوان متخصص و کارشناس در این زمینه برای جلوگیری از هرگونه  خطرات احتمالی و حوادث غیر مترقبه چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟
در برابرحوادث غیر مترقبه باید از قبل کلیه موارد بصورت کاملاً تضمینی و علمی بررسی شود تا در برابر خطرات احتمالی اقدامات لازم انجام گیرد، که حفاظت از دیوار گود، اجرای سازه نگهبان، جلوگیری از بارندگی برای خاک برداری و تثبیت دیواره‌های گود و کف گود در نظر بگیریم.
لطفا کاربردهای رشته ژئوتکنیک که یکی از گرایش‌های مهندسی عمران است توضیح داده و مهمترین کاربرد آن را بیان نمایید؟

از کاربردهای رشته ژئوتکنیک می‌توان به انتخاب خاک زیر سازه از لحاظ کیفیت، نوع خاک که در طراحی سازه مدنظر قرار می‌گیرد و تثبیت دیوار گودها در خاک برداری‌های عمیق، تونل‌های راهی، سدسازی و...

به عنوان مهندس ژئوتکنیک بفرمایید این رشته چگونه می‌تواند خطرات احتمالی را بررسی و چه راه‌حل‌هایی را برای رفع و جلوگیری از خطرات احتمالی احداث سازه‌ها طراحی می‌نمایید؟
در مهندسی ژئوتکنیک تمام مشکلات و خطرات احتمالی مورد بررسی قرار می‌گیرد که مهمترین آن‌ها تثبیت دیوار گود بردار ساختمان‌های مجاور می‌باشد که انتخاب مصالح و سازه نگهبان مناسب با پروژه‌ها و اجرای صحیح آن از خطرات جانی و مالی بسیار زیادی جلوگیری می‌نماید.

 لطفاً مهمترین پروژه‌هایی که انجام داده یا دردست اقدام دارید بیان نمایید؟
یکی از مهمترین پروژه‌هایی که اجرا شده از نظر خطرات احتمالی ریزش ساختمان‌های مجاور بابت اجرای شمع‌های زیر ساختمان در فرشته شمالی می‌باشد که سطح آب زیر زمینی بالا بوده و دیواره‌ها بشدت ریخته وزیر ساختمان خالی می‌شد، اکثر پروژه‌های در دست اجرا و احداث اینجانب مهم و حساس می‌باشند.

 برای جلوگیری از ساختمان‌های بی‌رویه فاقد امنیت که متاسفانه جان و مال مردم را به خطر انداخته است چه راهکار و پیشنهادی دارید؟
باید زمینه ساخت و ساز در کل توسط افراد کاردان و اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای تخصص و مهارت لازم هستند اجرا شود و اجرای ساختمان به افراد غیر متخصص داده نشود.

 به عنوان متخصص و مهندس ژئوتکنیک تعامل و همکاری شما با سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها که ارتباط مستقیم با آن‌ها دارید چگونه است، چه توصیه و انتظاری از مسئولان ذیربط دارید؟
همکاری‌های لازم با سازمان فقط در جهت صدور پروانه انجام می‌شود که انتظار بنده از سازمان نظام مهندسی تسریع در روند اجرای پرونده‌ها و مراحل اداری است و همچنین پیشنهاد دیگر بنده از سازمان این است که از کوچک‌ترین مغایرت‌ها چشم پوشی نکنند.

علت ساخت نمای ساختمان‌ها توسط مهندسان به شیوه و سبک غربی چیست؟
سازندگان به خاطر اینکه ساختمان خود را خوب و بروز جلوه دهند اقدام به اجرای نماهای رومی می‌کنند که بنده هیچ جذابیتی در آن‌ها نمی بینم و همچنین در بعضی از آن‌ها مقدار سنگ استفاده شده و برآمدگی بقدری زیاد است که از لحاظ سازه‌ای و وقوع زلزله احتمالی مورد تایید نمی‌باشند.

 در آخر اگر سخنی مانده که بیان نشده، مطرح نمایید؟  
 سخن اصلی، انتظار اینجانب از مدیران محترم و قانون‌گذاران این است که اجازه ساخت و ساز به افراد متخصص داده شود و به افراد فاقد تخصص مجوز ساخت داده نشود، برای ایمن سازی ساختمان‌ها حفظ سرمایه ملی حفظ جان و مال مردم، برنامه ریزی‌های لازم انجام گیرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: