دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۹۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
در مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل شرکت بیرسازه ارس مطرح شد:
عجب شیر پرس - ژئوتکنیک یکی از گرایش‌های مهندسی عمران است که با درک آنچه که در زیر سطح زمین قرار دارد مرتبط است. کاربرد این رشته مهندسی در زمینه‌های همچون طراحی سد، تونل ها، شالوده ها، دیوارهای حایل و تکیه گاه‌های موقت حفاری و موارد مشابه است. این دانش همچنین در انتخاب بسترهای مناسب برای جاده‌ها و بزرگراه‌ها و نیز پروژه‌های مرتبط با پسماندهای مدفون آلودگی خاک، انتقال فرآورده‌های نفتی و بررسی جریان آب‌های زیرزمینی مفید است. امروزه به کمک روش‌های محاسباتی پیش بینی‌ها ساده ترانجام می‌شود و پیشرفت‌های رایانه‌ای به سهولت درک رفتار خاک انجامیده است. دکتر جهانگیر قبادی کهنمویی مدیر عامل شرکت بیر سازه ارس و رئیس هیات مدیره شرکت پولاد طرح ایده هنر می‌باشد. وی دارای مدرک دکترای عمران در رشته ژئو تکنیک، مجری و ناظر و محاسب هستند و همینطور با کسب رتبه 2 نظام مهندسی در بخش کنترل رژئوتکنیک در سازمان نظام مهندسی و با بیش از 15 سال سابقه فعالیت دررشته فوق، خدمات ارزنده‌ای را ارائه داده‌اند: در همین راستا گفتگویی را با ایشان ترتیب داده‌ایم که ماحصل آن تقدیم می‌گردد:
جنابعالی چرا رشته مهندسی ژئوتکنیک (خاک و پی) به‌عنوان شغل اصلی را انتخاب کردید، مهمترین شاخصه این رشته را بیان نمایید؟
مهندسی ژئوتکنیک یکی از رشته‌های مهم و اصلی مهندسی عمران می‌باشد به طور کلی می‌توان آن را پایه و اساس مهندسی دانست. این رشته در کل به خصوصیات و مشخصات خاک و رفتار آن در سازه‌های مهندسی دلالت دارد و اهمیت و جذابیت این رشته در تمام کارهای عمرانی اعم از پل‌ها، سدها و سایر بناهای مهندسی باعث شد که در این رشته اقدام به تحصیل کنم.

 لطفاً در رابطه با تاریخچه و چگونگی راه اندازی و تاسیس یافتن شرکت‌تان توضیح دهید، مهمترین اهداف و برنامه‌های شما در این شرکت چیست؟
شرکت بیر سازه ارس که بنده به عنوان مدیر عامل شرکت هستم، در راستای واردات و صادرات کالاها و ماشین آلات مورد نیاز رشته مهندسی تاسیس گردید تا با واردات لوازم صنعتی در جهت عمران و آبادی کشور خدمتی کرده باشیم و با صادرات ماشین آلات مهندسی تولید داخل که توسط نخبگان میهن عزیزمان به ثبت و تولید رسیده است را برجسته نماییم تا نام و پرچم کشور عزیزمان در سراسر دنیا سربلند و سرافراز باشد. همچنین در شرکت مهندسی پولاد طرح ایده هنر به عنوان رییس هیئت مدیره در زمینه‌های عمرانی علی الخصوص در رشته ژئوتکنیک فعالیت می‌کنم.
بنده به نوبه خودم اعتقادم بر این اساس است که اگر هر فرد یک گام در آبادی کشور عزیزمان بردارد این کشور رتبه اول هر زمینه را در دنیا خواهد داشت.

 چالش‌ها و دغدغه‌هایی را که در حوزه کاری‌تان با آن مواجه هستید تشریح نمایید؟
بزرگترین چالش، ضعف مدیریت در سیستم کاری سازمان نظام مهندسی و کمبود متخصصین در این عرصه است که این امر را ناشی از نبود تمایل همکاری و یا تغییر شغل و یا مهاجرت افراد می‌دانم. چالش دیگر را می‌توان در پرداخت حقوق ناکافی در برابر زحمات و فعالیت‌های رشته مهندسی دانست.

 چه مواردی باعث موفقیت شما در حوزه کاری‌تان شده است لطفاً تشریح نمایید؟
از بابت لطف و اغراق شما در مورد بنده تشکر و قدردانی می‌کنم و مسیری طولانی را برای بهتر خدمت کردن به مردم عزیز کشورم پیش رو دارم. ولی پیشرفت خودم را در رشته مهندسی ژئوتکنیک، علاقه شدیدم به این رشته و اشتیاق به کمک کردن هر چند ناچیز در صنعت و آبادانی و پیشرفت مملکتم می‌دانم.

 مباحثی که در مهندسی ژئوتکنیک مطرح می‌شود را توضیح دهید و بیان کنید این رشته به چه مسائل مهمی می‌پردازد؟
همانگونه که عرض کردم ژئوتکنیک پایه و اساس رشته مهندسی عمران می‌باشد به علت متفاوت بودن، رفتار خاک ممکن است محاسبه گردد و عدم اطلاعات کافی در این باب، موجب ایجاد خسارات جبران ناپذیر می‌شود.

 نظر شما در رابطه با ساخت و سازهای بی رویه فاقد امنیت چیست و چه راهکار و پیشنهادی در این خصوص دارید؟
در مورد ساخت و ساز بی‌رویه و فاقد امنیت، بنده به 2 مورد اشاره می‌کنم. عدم سواد و دانش کافی و استفاده نکردن از مهندسین مجرب و دوم اینکه طمع ثروت و کسب درآمد کلان بدون در نظر گرفتن عواقب آن، سبب ایجاد خسارات سنگین مالی و جانی می‌گردد.

 با توجه به زلزله خیز بودن منطقه که متاسفانه از سالیان دور تاکنون تلفات جانی و مالی بسیار زیادی رابه بار آورده جنابعالی به عنوان متخصص و کارشناس مهندس خاک و پی برای پیشگیری از وقوع چنین حوادث دلخراشی چه مطالعاتی را انجام داده و چه تدابیری را اندیشیده اید؟

بنده در این مورد مطالعات فراوانی داشته‌ام و دارم و در مورد رفتارهای خاک و بحث روانگرایی آن که جزو اصلی ترین مباحث می‌باشد، تعدادی مقاله به چاپ رساندم و در مورد اصلاح خاک نیز تحقیقات و مقاله‌هایی را در دست دارم.

نگرانی واقعی شما در مورد شغل مهندسی ژئوتکنیک چیست و با چه مشکلات و موانعی در حوزه کاری‌تان مواجه هستید؟
نگرانی اصلی من عدم رسیدگی به مشکلات مهندسان و نادیده گرفتن حقوق آن‌ها می‌باشد. درآمد کم، نبود کنترل‌های لازم و محدودیت‌های مربوط به اختیارات مهندسین در صنعت مهندسی و ازدیاد روز افزون مهندس به علت شرایطی پیش آمده در دانشگاه‌ها  باعث شده است که مهندسین در جایگاه واقعی خود قرار نگیرند. به طور مثال قشر پزشکی به خاطر نبود چنین ضعف‌هایی و دارا بودن نظام پزشکی قوی که همیشه در کنار و حامی پزشکان می‌باشد باعث شده است که همیشه جایگاه و منزلت خود را حفظ کند.

 سخن آخر،اگر حرف ناتمامی دارید که مطرح نشده، لطفا بیان نمایید؟
ممنون از شما بابت اینکه چنین فعال و مصمم برای آینده مملکت خود تلاش می‌کنید و بی تفاوت نیستید.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: