پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
در مصاحبه اختصاصی با مدیرعامل شرکت راهداران بتن پلیمر مطرح شد:
عجب شیر پرس - در کشور ما به علت ظرفیت پذیری فوق العاده شبکه راه های زمینی که بیش از 90 درصد از کل حمل و نقل ملی را ساماندهی می کند، نقش و جایگاه راهداری از اهمیت بیشتری برخوردار است .از این رو سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان متولی نگهداری، بهسازی و ایمن سازی راه های کشور جایگاه ویژه ای در توسعه ملی و افزایش بهره وری اقتصادی کشور دارد .اولین بار در سال 1361 معاونت حمل و نقل جاده ای به عنوان یکی از 5 معاونت وزارت راه و ترابری در ساختار تشکیلاتی این وزارتخانه مطرح شد. این سازمان در ابتدای تشکیل دارای دو شرکت وابسته به نام شرکت حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و شرکت حمل و نقل بین المللی جمهوری اسلامی ایران بود. راه ها، بخش قابل توجهی از ثروت های ملی هر کشور را تشکیل می دهند. یکی از معیارهای سنجش توسعه کشورها، میزان راه های روسازی شده آن می باشد. لایه ها و رویه های آسفالتی بخش مهمی از سازه روسازی را تشکیل می دهند. همانند هر سازه مهندسی، روسازی راه نیز بایستی مقاومت و دوام لازم را در تمام عمر خود داشته باشد. بنابراین روسازی به عنوان یک ثروت ملی باید به طور مناسب طراحی، اجرا و مدیریت گردد. مصطفی لطفی به عنوان مدیرعامل شرکت راهداران بتن پلیمر و دانش آموخته رشته ریاضی و مهندسی عمران است. ایشان با نگرشی نو و خلاقانه توانسته اند نیازهای شمالغرب کشور را با مهندسی اصولی و طراحی ابتکارانه در زمینه راهسازی و راهداری مرتفع سازند. در این باب، گفتگویی را با وی ترتیب داده ایم که تقدیم می گردد:
چگونگی تاسیس و زمینه فعالیت شرکت مهندسی راهداران بتن پلیمر را تشریح نمایید؟
شرکت راهدان بتن پلیمر در سال 1387 تاسیس گردید. عمده فعالیت شرکت در زمینه راهسازی و راهداری است و از اولین روزهای بنیانگذاری، نوآوری و اشتغال زایی از هدف های اصلی این شرکت می باشد.

راهداری چقدر در توسعه کشور نقش دارد؟ شرکت راهدان بتن پلیمر در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟
اکثر فارغ التحصیلان عمران که در راهسازی فعالیت می کنند، به راهداری فکر نمی کنند. ایمن سازی و نگهداری راه، اساس و پایه راهداری است. برای اینکه ایمنی جاده های کشور را تامین بکنیم، باید تمامی موارد از جمله خط کشی، تابلوها و علایم و درزگیری علمی راه ها را در نظر بگیریم. راه یک ثروت ملی است و اگر اقدامات اساسی برای طول عمر جاده های کشور انجام ندهیم، به وظیفه ملی خود وفا نکرده ایم. تیمی از      فارغ التحصیلان برتر شیمی، مکانیک و مهندسان رشته های دیگر در این خصوص در شرکت راهداران بتن پلیمر فعالیت می کنند. در زمینه عایق کاری سطوح بتنی، حرفی برای گفتن داریم و در این خصوص نیز نتایجی حاصل شده است.

نمک پاشی زمستانی جاده ها، چه آسیبی به راه ها وارد می سازد؟ تشریح نمایید.
پاشيدن نمك (NaCl) و يا پخش مواد شيميايي(ضديخ) در نقاط پر برف، فعاليت معمولي است كه بر روي جاده ها در فصل زمستان صورت مي گيرد که حل شدن نمک در آب و نفوذ آن به لایه های پایین تر باعث تخریب آسفالت و بتن می شود. همچنین با مرور زمان به پایین ترین لایه های زمین می رسد و باعث آلوده شدن آب های زیرزمینی نیز می شود. لذا برای حفظ و نگهداری آن باید تحقیق و پژوهش انجام بدهیم تا بتوانیم با مصالح ارزان و آسان که به محیط زیست و راه ها آسیب نمی زند، در زمینه یخ زدایی و ایمن سازی راه ها اقدامات اساسی انجام بدهیم.

شرکت راهدان بتن پلیمر در زمینه حفظ محیط زیست، چه اقدامات اساسی انجام داده است؟
در آزاد راه ها برای جداسازی پرتگاه ها و مناطق حادثه‌خیز استفاده از گاردریل(حفاظ های فلزی) ضروری می‌باشد. گاردریل از جنس فلز است و در اثر بارندگی، دچار زنگ زدگی و فرسایش می شود. برای جلوگیری از زنگ زدگی، بعد از تولید گاردیل آنها را گالوانیزه می‌کنیم. در هر مرحله از تصادفات،گاردریل ها ذوب می شوند و روی و سرب استفاده شده در گالوانیزه به محیط زیست آسیب می زند. برای جلوگیری از ذوب مجدد آن، دستگاه های نوآورانه ای ساخته ایم که از این طریق گاردریل های آسیب دیده را مجددا به چرخه تولید بر می گردانیم.

ساختار سازمانی شرکت راهداران بتن پلیمر از نظر تعداد و ترکیب نیروی انسانی چگونه است؟

در زمان تشکیل شرکت، با کمتر از10 نفر شروع به فعالیت کردیم. در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور 70 نفر نیروی کار داریم. بنابراین اگر بحران های اقتصادی کشور کنترل شوند، شرکت  در این راستا می تواند هر سال بین 15 تا 20 نفر به مجموعه خود اضافه نماید.

در مورد پروژه‌ های که انجام داده‌اید، توضیحاتی ارایه نمایید؟ و چه پروژهای در دست اقدام دارید؟
بیشتر پروژه های شرکت، ترمیم رویه های آسفالت و عایق کاری سطوح جاده ها در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و همچنین اردبیل می باشد. 95 درصد پروژه ها با وزارت راه و شهرسازی شمالغرب کشور است. قبلا در پایتخت هم در زمینه راهسازی فعالیت های داشته ایم. اکنون ترمیم و بازسازی گاردیل ها و علایم ایمنی راه ها و درزگیری راه های استحفاظی استان، در دستور کار شرکت است.

در راستای گسترش دادن  فعالیت های خود در سطح استان آذربایجان شرقی چه اقداماتی را صورت داده اید؟
تهیه و تولید گاردریل، خط ترافیکی، گلاسبید(دانه‌های بسیار ریز شیشه‌ای کروی شکل) و نیوجرسی(قطعات بتنی و فلزی) می باشد. نیوجرسی به طول 4 متر به صورت آزمایشی در شرکت کار شده است و در حال مذاکره با کشورهای همسایه هستیم تا بتوانیم به صورت مستقل، تولید نیوجرسی را شروع بکنیم. بنده با صراحت کامل عرض می کنم، در زمینه راهداری در شمالغرب کشور حرفی برای گفتن داریم و در این جهت مسئله مهم آن است که دولت هم حمایت خود را از ما دریغ نکند.

در مورد شرایط و نحوه انعقاد قراردادهای ارگان های دولتی با شرکت راهدان بتن پلیمر توضیحاتی ارایه بفرمایید؟
پیمانکاران با شرکت در مناقصه عمومی، پروژه ها را دریافت می کنند و سپس با تنظیم قرداد با سازمان های مربوطه، می توانند شروع به کار بکنند. تا امروز هیچگونه تاخیری در قراردادهای شرکت راهدان بتن پلیمر در اتمام پروژه ها وجود نداشته است و گاها قبل از زمان قرارداد، پروژه ها را به اتمام رسانیده ایم.

تاثیر وضعیت اقتصادی بر شرکت های مهندسی را توضیح داده و تعامل و همکاری ارگان های دولتی با شرکت های مهندسی را چطور می بینید؟
متاسفانه دولت نمی تواند به تعهدات خود در رابطه با شرکت های مهندسی عمل بکند و پیمانکاران مجبور به تعدیل نیرو هستند. کارفرمایان در زمان مقرر پول پیمانکاران را نمی دهند و شرکت ها هم توانایی پرداخت هزینه های بیمه، مالیات، دارایی و... را ندارند و این چرخه معیوب مشخص نیست تا کی ادامه یابد. پیمانکاران در گرداب تورم کشور گرفتار شده اند و نگاه شان به آینده ای نامشخص است. ساختار بیمار اقتصادی جامعه، باعث شده دلالان بیشتر از صنعتگران و تولیدکنندگان سود ببرند.

 با توجه به اینکه فعالیتی مستمر در تعاونی های کشور داشته اید، چه راهکارهایی برای بهبود وضعیت تعاونی ها ارایه می دهید؟
از زمان صدر اسلام تا به امروز، مسئله تعاونی ها مطرح بوده است و کشورهای خارجی از تعاونی ها استفاده بهینه کرده اند. اگر تمامی تعاونی ها پویا باشند و افراد سالم در آن خدمت بکنند، باعث رونق کشور و اعتماد مردم به تعاونی ها خواهد شد. در سال 1388 در اداره راه و شهرسازی استان با کم ترین سرمایه، تعاونی تشکیل داده ایم که چندین سال بازدهی خوبی داشت و به عنوان یکی از برترین تعاونی ها شناخته شد. یکی از مراحل برون رفت از مشکلات اقتصادی امروز کشور، فعال سازی تعاونی ها و صنایع کوچک است.

به عنوان یک فرد موفق، مهم ترین ویژگی و خصوصیات بارز یک انسان موفق در چه مواردی خلاصه می شود و چه مراحلی را باید طی نماید؟
مسیر موفقیت از سنگلاخ های زیادی عبور می کند. از اوایل جوانی در نزد برادر و پدر مشغول به کار بودم و از آن زمان ها به نوعی دغدغه اشتغال زایی داشتم. پدرم بسیار تاثیر مثبتی روی بنده گذاشت و شعار ایشان این بود، «در همه جا کار است و باید دنبالش رفت و دست روی دست نگذاشت». باید از زمان نوجوانی اقدام به آموزش کسب و کار به فرزندان مان بکنیم و آموزش هایی مثل آشنایی با نحوه نوشتن چک، حسابداری و... را در دستور کار قرار بدهیم. فرزندان مان باید در کنار خانواده مشغول به کار باشند تا بتوانند در بزرگسالی روی پای خودشان بایستند ور در این زمینه نباید کودکان را ایزوله نگه داریم. توصیه بنده این است که اجازه بدهیم کودکان با محیط های کار آشنا شوند، اما مواظب افراد ناباب در محیط های شغلی باشیم.

اگر حرفی مانده که مطرح نکرده اید و بیان آن را ضروری می دانید، بفرمایید؟
اهداف شرکت راهداران بتن پلیمر، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در این شرایط سخت در جهت تولید بیشتر و نوآورانه و گامی موثر برای اشتغال زایی است. بنابراین در جهت شکوفایی و رسیدن به جایگاه مطلوب یا راهی خواهیم یافت و یا راهی خواهیم ساخت.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: