پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۹۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
درمصاحبه اختصاصی با مدیر عامل نمایشگاه بین المللی تبریز عنوان شد:
عجب شیر پرس - امروزه اهمیت برپایی نمایشگاه های بین المللی در توسعه اقتصاد جهانی روز به روز در حال افزایش است. نمایشگاه های بین المللی راهکاری مناسب برای معرفی نوآوری های صنعتی و خدماتی به بازارهای مصرف است و در عین حال موجب انتقال خواست های جدید و سلایق تازه مصرف کنندگان به بنگاه های تولیدی می شوند. توسعه یکی از مهم ترین خواسته های جوامع مدرن است که صورت های مختلفی از اوضاع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی یک جامعه را ترسیم می نماید.نظر به اینکه فرهنگ هر ملت یا منطقه تاثیر به سزایی در اقتصاد آن دارد و چه بسا فرهنگ غنی یک منطقه باعث رونق اقتصادی آن شود، ایجاد تعامل فرهنگ و تجارت می تواند به عنوان یکی از راه حل های موثر در رونق تجارت در کنار معرفی فرهنگ منطقه شناخته شود. در این راستا نمایشگاهای بین المللی از جمله مکان هایی است که قابلیت مشاهده رفتارهای جمعی در آن امکان پذیر است و با توجه به ماهیت این مکان، تعامل فرهنگ و تجارت به عنوان یکی از الزامات موفقیت این مکان شناخته می شود. لذا با توجه به اهمیت این موضوع و بررسی تعامل فرهنگ و تجارت در نمایشگاههای بین المللی نتیجه می گیریم که تجارت عاملی اقتصادی است که در جهان امروز ناگزیر نیاز به برقراری ارتباط با مناطق مختلف جهان دارد و با توجه به ماهیت برقراری ارتباط، تجارت موفق باید به تعامل با فرهنگ مناطق مختلف پرداخته و توانایی برقراری تعامل با آنها را داشته باشد و نمایشگاه های بین المللی از جمله مکانهایی است که این فرصت را برای تجارت و فرهنگ هر منطقه فراهم می سازد. حبیب ماهوتی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل نمایشگاه بین المللی تبریز است. وی به عنوان فارغ التحصیل در رشته شیمی در نیم قرن گذشته موسس کارخانجاتی از قبیل قند حبه تبریز، نمک دارو و پنبه هیدروفیل می باشند. به همین منظور گفتگویی را با ایشان در باب خدمات و مدیریت 30 ساله نمایشگاه بین المللی تبریز انجام داده ایم که ماحصل آن تقدیم می گردد:
به اعتقاد حضرتعالی تحلیل شما از برگزاری سالانه نمایشگاه مطبوعات و همینطور کتاب  چیست و تا چه حدی  بر افکار عمومی و افزایش سرانه مطالعه تاثیر می گذارد؟
فعالیت نمایشگاه بین المللی تبریز از سال 1369 شروع شده که در ابتدا به صورت نامنظم در سالن‌های کوچک دانشگاه‌ها برگزار می‌شد که نهایتا بعد از افتتاح رسمی آن در سال 1373 به طور وسیع فعالیت این مرکز آغاز شد. لذا در این روند کاری سعی مان بر این بوده که با آوردن شخصیت‌های مهم علمی و فرهنگی کشور از وزیران دولت های مختلف گرفته تا نخبگان مطرح کشوری به نمایشگاه در جهت بازدیدشان از نحوه برگزاری آن، بتوانیم در زمینه جذب مردم و ایجاد علاقه در آنها نسبت به مطالعه و نزدیکی با کتاب و کتابخوانی و به تبع آن باعث افزایش سرانه مطالعه در بین مردم فرهنگ دوست این خطه شویم. بنابراین با این نگرش که بتوانیم در جذب تعدادی از افراد هرچند کم به کتابخوانی از طریق برگزاری این نمایشگاه مفید واقع شویم، به خدمات دهی مان ادامه دادیم و این بدان دلیل بود که در جهت تاثیر گذاری بر افرادی که می‌توانند نسبت به این مرز و بوم با کسب آگاهی و دریافت اطلاعات درست خدمات ارزنده‌ای ارائه دهند، گام‌های لازم را برداریم. در حال حاضر متاسفانه بحث فضای مجازی و رجوع مردم به کسب اطلاعات بدون منبع از این روش، معضلات بسیاری در مورد کتابخوانی و خرید کتاب از نمایشگاه‌ها به صورت حضوری ایجاد کرده و میزان مطالعه و درصد کتابخوانی را به شدت پایین آورده است و این در حالی اتفاق افتاده که سابقاً افرادی را می شناختم که به طور شبانه‌روزی زمان خاصی را به مطالعه اختصاص می‌دادند و آرامش روح و روان و جسم شان را از اقدام به خواندن کتاب مورد علاقه‌شان کسب می‌کردند که متاسفانه این روند، امروز با پیدایش شبکه‌های مجازی و مسئله اینترنت بسیار کمرنگ شده است. اما لازم به اشاره می‌دانم که اگر دولت و به پشتوانه آن وزارت ارشاد به طور مستقیم در برگزاری نمایشگاه‌ها هزینه بکنند و اقدام موثری را با گرفتن تصمیمات جدی شان در این امر نشان دهند، قطعاً می توانیم مسئله کتابخوانی را در کشور احیا کنیم.

سیاست گذاری تان در راستای جذب ارگان‌ها و شرکت‌ها و کارخانجات سراسر کشور برای شرکت در نمایشگاه بین المللی تبریز را تشریح کنید؟
شرکت ها و کارخانجات با اقدام شان برای بودن در نمایشگاه‌های مختلف به تناسب کاری شان حضور خودشان را نشان می‌دهند ولی با توجه به اینکه از یک طرف در قوانین مان دچار ضعف هستیم و در طرف دیگر با مسئله گرانی و تورم و همینطور صدور بخشنامه‌های متعدد و مختلف از دولت  مواجه می شویم، شرکت‌ها نیز از اقدام شان به این کار پشیمان می‌شوند. به عنوان مثال وقتی شرکتی قصد حضور در نمایشگاه را دارد طبیعتاً باید قراردادی را با نمایشگاه منعقد نماید و این در حالی است که مبلغ کالایی را که به طور مشخص با ما صحبت می‌کند که تحویل دهد، موقع تولیدش با دو برابر قیمت برای خود آن شرکت تمام می‌شود لذا با این روال برای شان مقرون به صرفه نمی‌شود و از حضورشان در چنین گردهمایی ها و نمایشگاه‌ها پرهیز می‌کنند. بنابراین در بحث نمایشگاه‌های داخلی، هم صدور بخشنامه‌های متعدد دولتی و هم نوسان قیمت‌ها بسیار آزار دهنده می‌باشد و در مورد حضورمان در نمایشگاه‌های خارجی هم بالا و پایین شدن قیمت دلار، تمام برنامه‌ریزی هایمان را به هم می ریزد.

در حال حاضر تعداد سهامداران نمایشگاه چند نفرند و چگونه نظارت بر امور نمایشگاه دارند؟
415 نفر سهامدار داریم که همگی از صاحبان صنعت بودند که تعدادی از آن‌ها فوت کرده‌اند و در حال حاضر به فرزندان آن‌ها انتقال یافته است و به طور کلی می‌توانم بگویم که اکثر سهامداران فعلی ما از وارثان سهامداران قبلی هستند که خودشان از فعالان عرصه صنعت در استان بوده اند. ولی متاسفانه به خاطر مانع تراشی در فعالیت نمایشگاه و عدم حمایت دولتمردان تعداد زیادی از سهامداران متمایل به فروش سهام خود هستند و قصد سرمایه‌گذاری ندارند.

بازخورد برگزاری سالانه نمایشگاه در مرکز استان و اهداف ترسیم شده نسبت به آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در طی دو سال گذشته به خاطر بروز ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن در اجرای نمایشگاه‌ها مکافات زیادی کشیدیم و هیچ بازخوردی در آن مدت از نبود اجراها نداشتیم چون به مراتب تعطیل بود و حضوری از طرف هیچ ارگان و شرکت و سازمانی صورت نمی‌گرفت. اما امسال که به فعالیت و برگزاری نمایشگاه اقدام کردیم، کم کم حضور شرکت کننده‌ها بیشتر شده و استقبال هم از طرف مردم نسبت به گذشته پررنگتر می شود.

حضرتعالی در کنار فعالیت در نمایشگاه و قبول مسئولیت این مرکز در چه زمینه دیگری فعالیت دارید و زمینه تخصصی تان را در بیرون از نمایشگاه بیان فرمایید؟
بنده در خارج از این مدیریت، مدیر عامل کارخانه پنبه هیدروفیل و باند گازی تبریز هستم و در کنار آن یک واحد تولیدی دیگری داریم که در زمینه تولید لوازم بهداشتی فعالیت دارد و حدوداً در این مجموعه نزدیک 140 نفر اشتغال زایی داریم.

بهترین شیوه مدیریت را در حفظ یک مجموعه یا اداره کردن یک سیستم مشخص و تعریف شده چگونه تعریف می کنید؟
مدیر در درجه اول باید صاحب اقتدار، در وهله دوم باید صاحب ابتکار و خلاقیت و در مرتبه سوم صاحب جذبه باشد. در مورد داشتن جذبه مدیر، مسئله این است که مدیر باید با کارمند خود دوست و رفیق باشد طوری که در بعضی موارد با اسم کوچک او را صدا بزند و در جایی دیگر که لازم است با لفظ رسمی تر با او صحبت نماید.
 در مورد ابتکار و نوآوری می‌توان گفت که بلد باشد چطور کارمندان خود را حفظ نماید و مانع ایجاد تفرقه بین آن‌ها شود  تا آسیبی به سیستم وارد نگردد. در باب داشتن اقتدار مدیر هم باید گفت که یک مدیر به هیچ عنوان خود را به هیچ ارگان، مسئول و سازمانی نفروشد و در این مسیر به روندی که خود ایمان دارد پایبند باشد و در مسیر درستی و صداقت با گرفتن مشاوره از متخصصین امر، قدم بردارد.

چه مشکلاتی را در حوزه کاری‌تان شاهد هستید و چه راهکاری را در راستای حل آن ارائه می دهید؟
ما در داخل سیستم اداری نمایشگاه هیچ مشکلی با کارمندان این مرکز نداریم و این در حالی است که مشکل اصلی را از بیرون بر ما وارد می‌سازند طوری که اگر این مانع تراشی‌ها و دست اندازی‌های ایجاد شده از ارگان‌های بیرونی حل شود و تمام گردد، بنده با صراحت کامل می‌گویم که در این مجموعه توانایی اداره سیستم 10هزار نفری را هم دارم به شرطی که اختیارات کاملی را به بنده بدون دخالت کردن در حوزه کاری‌ام واگذار نمایند.

سخن آخر، چه انتظاری از ارگان‌های ذیربط استان در جهت حمایت از بهبود بخشی به امکانات نمایشگاه و شاخص نمودن این مرکز در سطح کشور دارید؟
انتظاری که داریم این است که اگر می‌توانند با داشتن اقتدار کامل در جهت حمایت عملی از پیشرفت و گستردگی این نمایشگاه قدم بردارند به خاطر آب و خاک  تبریز که ریشه در تاریخ کهن ایران زمین دارد، دریغ نورزند ولی اگر در توانایی‌شان نمی‌گنجد بزرگواری نمایند در جهت تلاش های فردی‌مان در این حوزه از مانع تراشی شان بکاهند و نسبت به عدم ایجاد مشکلات مختلف از طرف ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف استان دستورات لازم را مبذول بدارند تا بتوانیم با اتکا به توان مالی خودمان بدون دریافت ریالی از منابع دولتی این مرکز علمی، فرهنگی، اقتصادی را در جهت برجسته شدنش نسبت به دیگر نمایشگاه‌های کشور با توجه به سابقه دیرینه‌اش به سمت توسعه و ترقی سوق دهیم و مدیریت نماییم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: