دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۹۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
مصاحبه اختصاصی با مدیرعامل شرکت سهند بتن یول
عجب شیر پرس - از پیش پا افتاده ترین و اولین نیازهای انسان، داشتن سرپناه و مکانی برای زندگی کردن است. انسان‌ها در طول تاریخ و با توجه به امکانات و ابزاری که داشته اند، این نیاز را برآورده کرده اند. انسان‌های نخستین برای ایجاد سرپناه از طبیعت کمک می گرفتند و معمولاً در غارها زندگی می کردند، اما با گذشت زمان دیگر غارها پاسخگوی نیاز انسان ها نبوده و آن ها توانستند ابزارهایی بسازند و توسط آن ابزار و لوازم، جایی را برای زندگی کردن خود محیا کنند و این گونه بود که، اولین جرقه‌های مهندسی عمران زده شد. رامین محمودی آذر، مدیر عامل شرکت سهند بتن یول، دانش آموخته ی مهندسی نقشه برداری از دانشگاه تبریز و سازه های هیدرولیکی از دانشگاه مراغه می باشند. مسوولیت کارگاه چندین پروژه در سطح استان شامل، اصلاح و توسعه‌ی شبکه آب صوفیان، اجرای خط انتقال و شبکه آب روستاهای نظر کهریزی، طراحی شبکه خط انتقال آب از سد اَمند به شهرک بعثت، اجرای شبکه فضای سبز شهرک سردار سلیمانی، اجرای هوشمندسازی و جی ای اس گاز شهرستان بستان آباد و عجب شیر، اجرای خط انتقال و پمپاژ آب در شهرک چاراویماق و خط انتقال آب های سطحی شهرک عالی نسب و اجرای انشعابات فاضلاب شهرک های صنعتی از نمونه سوابق اجرایی ایشان می باشد. گفتگویی را با وی ترتیب داده ایم که تقدیم می گردد:
چگونگی راه اندازی و زمینه‌ی فعالیت شرکت مهندسی سهند بتن یول را تشریح نمایید؟
در سال ۱۳۹۳ شرکت سهند بتن یول را با هدف ورود به کارهای پیمانکاری در زمینه ی آب و ابنیه ثبت نموده، تا با توجه به علاقه در زمینه های عمرانی و پیمانکاری به صورت مستقل فعالیت را شروع بکنم. در سال ۱۳۹۶ برای اولین بار رتبه ی آب و ابنیه را از سازمان برنامه و بودجه کشور دریافت کردم.
شرکت مهندسی سهند بتن یول، چه استراتژی و رویکردی را برای ادامه مسیر رو به موفقیت خود تدوین کرده است؟
شرکت سهند بتن یول، با توجه به چشم انداز آینده و وضعیت اقتصادی کشور، نمونه ای از شرکت‌هایی است که با وجود تورم و وضعیت بد اقتصادی، پروژه های فعالی را در سازمان‌های مختلف انجام می دهد. بنده به عنوان مدیرعامل شرکت، علاقه ای به شرکت در مناقصه های مختلف با قیمت های غیرمنطقی را نداشته و رویکرد کیفیت محور را ترجیح داده ام. به اتمام رسانیدن به موقع پروژه ها، استفاده از مهندسان و کادر اداری با تجربه، تعامل با کارفرمایان در امور مربوط به موضوع پیمانکاری و اجرای با کیفیت تمام کارهای مرتبط با موضوع پیمانکاری رمز موفقیت این شرکت در آینده است.
با اشرافی که به مسائل تخصصی-حرفه ای دارید، روند جاری امور مهندسی استان آذربایجان شرقی را چگونه ارزیابی می کنید؟
وضعیت نامناسب اقتصادی و در کنار آن بیکاری اکثر مهندسان، بحران بزرگی برای جامعه مهندسی است. عدم علاقه اکثر مهندسان به کارهای اجرایی و تمایل به کارهای دفتری، ما را از اهداف اصلی خود دور کرده است. در کل روند جاری امور مهندسی خوب نیست و بایستی با تلاش مدیران و فرهنگ سازی اصلاحات لازم در امور فعلی انجام پذیرد.
در برخـي مـوارد مشـاهده مي‌شـود كه پيمانكاران مطالبات خود را به راحتي دريافت نمي‌كنند، پيمانـكاران با اين موضـوع چگونه برخورد می کنند؟
از دغدغه های اصلی پیمانکاران عدم دریافت به موقع مطالبات است. با توجه به تورم جامعه، بیشتر پیمانکاران امور اجرایی خود را با اتکا به سرمایه خود پیش برده و حتی تا جایی که مجبور به فروش اموال خود می شوند تا به تعهدات خود مطابق مفاد قرارداد عمل کنند. در مورد پرداخت مطالبات توسط اوراق مشارکت چند ساله با تورم موجود، پیمانکاران با مشکلات مالی جدی روبرو هستند. در نتیجه همه پیمانکاران از عدم دریافت به موقع مطالبات رنج می برند و این باعث دلسردی و حتی در برخی موارد پیشنهاد ماده ۴۸ شرایط عمومی پیمان می شود.
به عنوان دانش آموخته‌ی مهندسی نقشه برداری و سازهای هیدرولیک، چه توصیه ای برای علاقمندان به تحصیل در این رشته ها دارید؟
نقشه برداری پایه و اساس مورد نیاز برای تمام رشته های مهندسی و فعالیت های عمرانی است. سازه های هیدرولیکی شاخه ای تخصصی برای علاقه مندان در زمینه های امور آب و فاضلاب و کانال ها می باشد. علاقه مندان مهندسی نقشه برداری بایستی درآمد کمتر و عدم علاقه ارتقاء سمت اجرایی نقشه برداران، توسط مدیران را در نظر بگیرند. علاقه مندان به تحصیل در سازه های هیدرولیکی در نظر داشته باشند که صرفاً مطالعه و ادامه تحصیل در این رشته کافی نیست. انجام امور مربوط به طراحی جز موارد اجتناب ناپذیر این دانش مهندسی است.
مراحل نحوه‌ی تفکیک طبقات آپارتمان و تنظیم و صدور صورت جلسه تکفیکی را توضیح دهید؟
جهت امور تفکیک طبقاتی و اخذ سند ششدانگ برای هر قطعه، نیاز به وجود نقشه دقیق عرصه ملک است. متقاضیان بایستی در وهله ی اول، درخواست نقشه تثبیت عرصه را از اداره ثبت مربوطه انجام دهند. سپس نقشه برداری با سیستم شمیم و جی پی اس مولتی فرکانس توسط نقشه بردار انجام می شود. بعد از ان سی دی حاوی نقشه تثبیت عرصه به مالک تحویل داده شده و مالک می بایست جهت تشکیل پرونده به نظام مهندسی ساختمان حوزه منطقه خود، مدارک لازم را تهیه و ارایه نماید. وجود سند اولیه زمین و پایان کار ساختمان ضروری است. بعد نقشه بردار ذیصلاح توسط سازمان تعیین و نسبت به برداشت ساختمان اقدام می شود. نقشه بردار بعد از برداشت و ترسیم نقشه و صورت جلسه تفکیکی را به سازمان ارسال کرده تا سازمان کنترل و تایید نموده و به اداره ثبت ارسال کند. سپس مراحل اداری صدور سند توسط نقشه بردار ثبت و سند برای هر طبقه صادر می شود.
در مورد پروژه‌ های که انجام داده‌اید، توضیحاتی ارایه نمایید؟ و چه پروژهای در دست اقدام دارید؟
شرکت سهند بتن یول، در دو زمینه ی آب و ابنیه پروژه های متنوعی اجرا نموده و می نماید. بیشتر پروژه های ابنیه این شرکت برای اداره گاز استان اجرا و همچنین اکثر پروژه های آب و فاضلاب برای شرکت شهرک های صنعتی استان اجرا می شود. اجرای خط انتقال آب و فاضلاب و شبکه فضای سبز و همچنین احداث چند مورد ایستگاه تی بی اس گاز(تقلیل فشار از ۲۵۰ به ۶۰ پوند) و سی جی اس(تقلیل فشار از ۱۰۰۰ پوند به ۲۵۰) گاز از پروژه های اجرا شده این شرکت است. اجرای انشعابات فاضلاب با کارفرمایی شرکت شهرک های صنعتی و همچنین احداث ایستگاه سی جی اس ۱۲۰۰۰۰ شهرک صنعتی بناب با کارفرمایی اداره گاز استان از پروژه های در دست اجرا می باشد.
چه ارزیابی از وضعیت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی دارید؟  
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، سازمان مستقل و غیر وابسته می باشد. از وظایف مهم و اصلی سازمان کنترل و نظارت ساختمان ها می باشد. با توجه به وجود اعضای زیاد و کمبود ارجاع نظارت و کنترل در بعضی از مواقع باعث شده است که حتی یک پرونده در سال به خصوص در بخش تفکیک طبقاتی به مهندسان ارجاع نگردد. امیدوار هستیم با انتخاب هیات مدیره اصلح و تلاش مهندسان عضو و گسترش همکاری با بقیه سازمان ها، اهداف سازمان محقق شده و مشکل اعضا مرتفع گردد.
اگر در کنار فعالیت های عمرانی، فعالیتی در زمینه های دیگر دارید بیان نمایید؟
به جهت علاقه ای که به تولید داشتم، بتازگی با یکی از همکاران فعال در زمینه ی تولید و راه اندازی آسانسور، آقای مهندس پیمان نجفی شروع به تولید کابین آسانسور نمودیم و در فاز جدید، توسعه تولید قطعات آسانسور را شروع خواهیم کرد.
کلام آخر، اگر حرفی مانده که مطرح نشده و لازم است بیان شود را بفرمایید؟
کنترل کیفیت اجرایی، انتخاب درست کارکنان، تعهد و ‌نظم و همچنین از همه مهم تر رعایت موارد ایمنی در کار از اصول اساسی  پیمانکاران می باشد.  بی توجهی به موارد اشاره شده، خسارات جبران ناپذیری برای پروژه های عمرانی به بار می آورد.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: