جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۹۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
مصاحبه اختصاصی با مدیرعامل شرکت پی گستر آذربایجان
عچب شیر پرس - مهندسی عمران هنر هدایت کردن منابع بزرگ قدرت در طبیعت برای استفاده و آسودگی انسان است.
 مهندسی عمران رشته‌ای است که هدف آن تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه‌های مختلف عمرانی در زمینه‌های ساختمان‌سازی، راه‌سازی، پل‌سازی، سازه‌ها و بناهای آبی، محیط زیست و غیره مسوولیت طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند. مهندسی عمران از جمله رشته‌هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است. یعنی هرچیزی که به آبادی یک کشور باز می‌گردد، مانند: سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دکل‌های مخابراتی، ساختمان‌های مقاوم در برابر زمین‌لرزه، سیل و آتش و نیروگاه‌های برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز و در نهایت حفظ محیط زیست، در حیطه کار مهندس عمران قرار می‌گیرد. برای آغاز تمامی پروژه‌های عمرانی به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه‌های فنی و  اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند. چون اقتصادی بودن، یک اصل در مهندسی عمران است. مهندس علی رضا حملی کارشناس عمران، مدیرعامل شرکت پی گستر آذر ائلمان، پروانه 2 حقوقی و مجری گری از سازمان نظام مهندسی عمران می باشد. فعالیت در پرو ژه های دولتی و خصوصی در زمینه ی ساختمان و محوطه سازی، ابنیه و نقشه برداری از جمله فعالیت های سابق ایشان می باشد. گفتگویی را با وی ترتیب داده ایم که تقدیم می گردد:

دلایل انتخاب رشته تحصیلی مهندسی عمران را بفرمایید و وظایف یک مهندس عمران شامل چه مواردی می شود؟
سال ۱۳۷۰ مهندسی عمران از محبوب ترین رشته های تحصیلی از نظر موقعیت اجتماعی و شغلی بود، ازاینرو علاقمند به تحصیل در مهندسی عمران شدم. وظایف مهندس عمران بستگی به نوع کاری که ارایه می دهد متفاوت است. مهندسی عمران از لحاظ نوع سازه به چند زیر شاخه از قبیل ابنیه و سازه، زلزله، راه آهن، پل سازی و تونل سازی و...تقسیم می‌شود. از لحاظ پروانه ی فعالیت از طرف سازمان نظام مهندسی و تشخیص صلاحیت و رتبه بندی اداره راه و شهرسازی به سه حوزه ی طراحی و محاسبه، نظارت و اجرا تقسیم بندی می‌شود. در مجموع نقش مهندس عمران ساخت ساختمان ارزان قیمت و مقرون به صرفه توام با کیفیت استاندارد کشور می باشد.

 به تعبیر شما، مهندس عمران چه قابلیت هایی باید داشته باشد؟
تخصص کافی و مهارت، وجدان کاری و تلاش مضاعف و در نهایت نبوغ و خلاقیت می باشد.

اصلی ترین چالش که در موقعیت شغلی با آن مواجه هستید را بیان نمایید؟
مهندسانی که در سازمان ها و اداره های دولتی کار می کنند، دغدغه ی شغلی خاصی ندارند. سایر مهندسان که در شرکت‌های خصوصی مشغول هستند، نسبت به آینده خود دچار نگرانی هستند. مهندس در شرکت خصوصی با اتمام پروژه ای به فکر پروژه بعدی و قرارداد جدید می باشد که این امر با توجه به بی ثباتی وضع جامعه و نبود بودجه و سرمایه چالش بزرگی است.

به نظر شما مهندس عمران برای موفق شدن دارای چه ویژگی های شخصیتی باشد؟
تلاش و جدی بودن، انجام پروژه های متعدد، کسب علم و دانش نظری به همراه دانش عملی می باشد. البته در این دوران داشتن سرمایه خوب در نیل به اهداف بالا خیلی موثر است.

مهم ترین پروژه ای که انجام داده اید را بیان نمایید و چه پروژه هایی در دست اقدام دارید؟
اجرای پروژه ی کانون فکری کودکان و نوجوانان شهرک آرم تبریز و شهرستان ورزقان، پروژه ی خصوصی اجرای مجتمع مسکونی عمارت خورشید و عمارت گونش در محله ششگلان تبریز می باشد. در سال جدید به علت رکود بازار و همچنین کمبود سرمایه پروژه ای در دست اقدام نداریم.

برای پروانه ساخت ساختمان استاندارد باید چه ملاک و معیارهایی وجود داشته باشد؟
ابتدا شهرداری بعد از درخواست مالک برای اخذ پروانه، اقدام به مشخص کردن طبقات و تعداد واحد از روی تراکم مربوط به آن منطقه می نماید و گاها با توافق انجام شده اقدام به صدور پروانه می نماید. سازندگان نیز با در نظر گرفتن تعداد طبقات و مساحت و متراژ کل ساختمان و همچنین برآورد مبلغ صرف شونده برای احداث ساختمان و قیمت تمام شده ساختمان و همچنین برآورد پول بدست آمده بعد از فروش این واحدها و به نتیجه رسیدن اینکه سود حاصل به صرفه هست یا نه، اقدام به ساخت پروژه می کند.


دلایل رکود ساخت و سازهای ساختمانی در استان آذربایجان شرقی شامل چه مواردی می باشد؟ برای برون رفت چه راهکاری های ارایه می دهید؟
به نظر بنده علت رکود ساخت و ساز در مقطعی از فصول بستگی به سیاست‌های دولت و سیاست گذاری های نظام نسبت به احداث واحدهای زود بازده و ارزان قیمت که به یک باره در بازار اثرات مثبت یا منفی گذاشته و موجب التهاب یا رکود بازار می شود. افزایش قیمت مصالح ساختمانی از قبیل میلگرد و آهن آلات و سیمان و تاثیر آن در عرضه و تقاضای بازار باعث کاهش قدرت خرید مردم می شود. برای جلوگیری از این رکود نخست باید تورم جامعه مهار شود و در کنترل قیمت و نوسانات بازار، ریسک بازار کم شود تا خریدار و فروشنده با اطمینان نسبت به معامله و خرید و فروش اقدام کنند.

 برای ساخت و سازهای ساختمان های ضد زلزله و دارای ایمنی بیشتر چه تدابیری اندیشیده اید؟
برای ساختمان‌های ضد زلزله و ایمن وزارت راه و شهرسازی با کمک سازمان‌های نظام مهندسی کل کشور اقدام به تدوین و ارایه آیین نامه های اجرایی ۲۸۰۰ زلزله کرده که تمامی طراحان و محاسبه کنندگان ساختمان ملزم به اجرای آن می باشند. در حوزه ی اجرا که با کمک ناظران و مجریان منتخب از سوی نظام مهندسی و شهرداری به مالکین معرفی می شوند، کاملا به نتیجه نرسیده و گاها شاهد اجرای بی کیفیت ساختمان می باشیم.

به عنوان سخن پاياني اگر موضوعي ناگفته مانده، بيان فرماييد؟
در پایان با آرزوی موفقیت و سربلندی ملت و کشور، توصیه ای که به مسوولان و دست اندرکاران دارم این است که مانند شغل پزشکی که بدون پروانه حق طبابت ندارند، در حرفه مهندسی هم ساختمان‌ها را دست هیچ فرد بی پروانه و بی مدرک نسپارند تا شاهد اتفاقات ناخواسته و حوادث تلخی نباشیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: