سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: ۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
سرپرست کاروان اعزامی به بازی‌های کشورهای اسلامی مطرح کرد:
عجب شیر پرس - سرپرست کاروان اعزامی به بازی‌های کشورهای اسلامی از رفت‌ و برگشت کاروان ۵۰۰ نفری ایران به قونیه در بیش از ۲۰ گروه خبر داد و گفت: حضور ۲ والیبال و فوتبال در بخش مردان قطعی است چون در زمره هشت تیم برتر رنکینگ هستیم، ولی در والیبال زنان و هندبال زنان و مردان، تکلیف مشخص نیست.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، اصغر رحیمی سرپرست کاروان اعزامی به بازی‌های کشورهای اسلامی روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا از اعزام کاروان ۵۰۰ نفره ایران به قونیه خبر داد و تاکید کرد حدود ۱۰۰ ورزشکار زن و ۱۸۵ ورزشکار مرد راهی رقابت‌ها خواهند شد. به گفته رحیمی، کاروان کیفی ایران با ۲ رویکرد حمایتی (به ویژه در بخش زنان) و مدال‌آوری راهی مسابقات خواهد شد و حضور رشته‌های تیمی از جمله فوتبال، والیبال و هندبال در بازی‌های آسیایی مشروط به قرار گرفتن در جمع ۸ تیم برتر رنکینگ است. با این حال اعزام فوتبال و والیبال مردان ایران به این رقابت‌ها قطعی است.
اعزام کاروان ۵۰۰ نفره به بازی‌های کشورهای اسلامی
سرپرست کاروان اعزامی ایران به بازی‌های کشورهای اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده در اولین جلسه ستاد عالی بازهای آسیایی و کشورهای اسلامی در سال ۱۴۰۱ گفت: در جلسه‌ای که اخیرا در ستاد عالی بازی‌ها داشتیم، رشته‌های اعزامی به بازی‌های کشورهای اسلامی نهایی شد. ضمن این که گزارشی از شرایط کشور میزبان، زیرساخت‌های ورزشی ترکیه، محل اسکان ورزشکاران، نحوه پرواز کاروان ایران ارائه کردم. درست است که ترکیه به ایران نزدیک است اما برای اعزام کاروان ایران به قونیه، روش‌های مختلفی وجود دارد. بنابراین جمع‌بندی نهایی و انجام کارهای کارشناسی برای نحوه اعزام کاروان را در جلسه مطرح کردم.
رحیمی در خصوص تعداد نفرات کاروان اعزامی ایران به این رقابت‌ها گفت: حدود ۲۸۰ تا ۲۸۵ ورزشکار به همراه حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر اعضای کادر سرپرستی و فنی فدراسیون‌ها به بازی‌های کشورهای اسلامی اعزام خواهند شد و در مجموع، کاران اعزامی ایران به این رقابت‌ها چیزی حدود ۴۴۰ الی ۴۵۰ نفر است. پیش‌تر هم اعلام کرده بودم که کاروان اعزامی ایران حدود ۵۰۰ نفر خواهد بود و اعضای این کاروان علاوه بر ورزشکاران، شامل کادر پزشکی، کادر سرپرستی، کادر خبری و احیانا مهمانان خواهد شد و ما کاروان را تقریبا روی ۵۰۰ نفر بسته‌ایم.
حضور ۱۰۰ ورزشکار زن در کاروان اعزامی ایران به قونیه
وی در پاسخ به این که از حدود ۲۸۵ ورزشکار اعزامی به بازی‌ها، چند ورزشکار زن به قونیه اعزام خواهند شد و آیا این تعداد در مقایسه با دوره قبل با افزایش مواجه بوده یا خیر هم گفت: قطعا نسبت به دوره قبل سهمیه اعزام بانوان ورزشکار به رقابت‌ها افزایش داشته و مجموع ورزشکاران خانم اعزامی ایران به مسابقات حدود ۱۰۰ نفر است. این که تعداد بانوان کاروان را به‌صورت حدودی اعلام کردم به این دلیل است که ممکن است این تعداد افزایش یا کاهش داشته باشد. باید توجه داشت که در دوره گذشته کل نفرات اعزامی کاروان ایران چیزی حدود ۱۶۰ الی ۷۰ نفر بوده ولی در این دوره ۲۸۰ الی ۸۵ ورزشکار در کاروان حضور دارند و چند ورزشکار نیز در بخش معلولان داریم. رحیمی افزود: چهار رشته در بخش پارا در بازی‌های کشورهای اسلامی حضور دارند که ما در سه رشته پاراتیرکمان، پاراشنا و پاراتنیس روی‌میز شرکت می‌کنیم ولی با مشورتی که با کمیته ملی پارالمپیک داشتیم، مقرر شد در رشته پارادوومیدانی نماینده‌ای نداشته باشیم چون در کلاس برگزارشده این رشته در بازی‌ها، ورزشکار نداریم.
رقابت‌های قونیه در حکم تدارکاتی پیش از هانگژو
سرپرست کاروان ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی در تشریح تصمیم‌گیری در خصوص نحوه انتخاب رشته‌های اعزامی به رقابت‌ها از جمله اعزام رشته‌های کیک‌بوکسینگ، دوچرخه‌سواری و فوتبال گفت: ایران کاروانی کیفی با رویکرد حمایتی به ویژه در بخش زنان دارد. ضمن این که در برخی رشته‌های تیمی که قرار است در بازی‌های آسیایی شرکت کند، به بازی‌های کشورهای اسلامی اعزام می‌شود و در واقع رقابت‌های قونیه حکم تدارکاتی پیش از بازی‌های هانگژو را برای پنج الی ۶ رشته‌ از جمله تنیس روی‌میز، دوومیدانی، فوتبال، هندبال مردان و... دارد. بنابراین یکی از رویکردهایمان در انتخاب رشته‌های اعزامی، رویکرد تدارکاتی پیش از بازی‌های آسیایی است و رویکرد دیگر مدال‌آوری محض بود. رشته‌های کیک‌بوسینگ (زنان و مردان)، تکواندو (زنان و مردان)، جودو (زنان و مردان)، کاراته (زنان و مردان) و کشتی آزاد و فرنگی در زمره رشته‌هایی هستند که سبد مدالی ما را در قونیه رنگارنگ و پرتعداد خواهند کرد.
حضور مشروط هندبال و والیبال در بازی‌های کشورهای اسلامی
رحیمی با اشاره به شرایط حضور رشته‌های تیمی در بازی‌ها ادامه داد: رشته‌های تیمی همچون فوتبال مردان، هندبال زنان و مردان و والیبال زنان و مردان، رشته‌هایی هستند که تنها ۸ تیم برتر رنکینگ امکان حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی را دارند. البته با وجود این که در برخی از این رشته‌ها صاحب رنک هشتم نیستیم اما ثبت‌نامه را انجام داده‌ایم. چون ممکن است با انصراف برخی کشورها، شرایط حضور ما فراهم شود. در حال حاضر حضور ۲ رشته والیبال و فوتبال در بخش مردان در بازی‌های کشورهای اسلامی قطعی است چون در زمره هشت تیم برتر رنکینگ قرار داریم ولی در رشته والیبال زنان و هندبال زنان و مردان، تکلیف مشخص نیست. احتمالا تا ۲۰ روز آینده مشخص می‌شود کدام کشورها در این سه رشته متقاضی حضور هستند و اگر متقاضیان در زمره هشت تیم برتر رنکینگ نباشند، آن وقت با توجه به رنکینگ کشورهای متقاضی، شرایط حضور در مسابقات فراهم خواهد شد. البته باید توجه داشت کشور میزبان به صورت ثابت در همه رشته‌ها حضور دارد و با این حساب عملا هفت تیم برتر برای حضور در این رشته‌ها شانس دارند.
امیدواری به مدال‌آوری ۳ رشته ورزشی در بخش زنان
وی رشته‌هایی که در بخش زنان با نگاه حمایتی به بازی‌ها اعزام می‌شوند را هم تشریح کرد و گفت: در نظر داریم سه رشته والیبال، هندبال و بسکتبال سه به سه با نگاه حمایتی به بازی‌ها اعزام شوند. البته در سایر رشته‌ها همچون دوومیدانی نیز انعطاف به خرج دادیم. به شخصه معتقدم در این دوره کاروان خوبی در بخش زنان به بازی‌های کشورهای اسلامی اعزام خواهند شد. در مجموع در این دوره در رشته‌های کاراته، کیک‌بوکسینگ و تکواندو زنان شرایط خوبی داریم و معتقدیم این رشته‌ها در قونیه مدال‌آور خواهند بود.
رفت و برگشت کاروان ایران در بیش از ۲۰ گروه
رحیمی با اشاره به نحوه اعزام کاروان ایران به قونیه ادامه داد: شاید رفت و برگشت کاروان اعزامی ایران به قونیه در بیش از ۲۰ گروه انجام شود. در بخش معلولان نیز ورزشکار اعزامی داریم و با توجه به این که اختلاف ساعت طولانی با ترکیه نداریم و طول پرواز نیز زمان‌بر نیست، به‌صورت متنوع و مثلا در بازه زمانی ۱۲، ۱۳ تا پایان مرداد هر روز به شهر قونیه رفت و آمد خواهیم داشت. روش اعزام نیز به این صورت است که کاروان‌ها ابتدا از مسیر هوایی وارد آنکارا شده و سپس با اتوبوس راهی قونیه (مسیری حدود ۳ ساعت) می‌شوند. این بهترین روش اعزام بود.
پیش‌بینی ارزی کاروان در پروسه انجام است
سرپرست کاروان بازی‌های کشورهای اسلامی از اقدامات انجام شده برای پیش‌بینی بودجه کاروان خبر داد و افزود: پیش‌بینی‌ لازم برای اعزام کاروان ۵۰۰ نفره ایران به بازی‌ها صورت گرفته که شامل تامین تمام نیازمندی‌های کاروان از البسه گرفته تا بلیت هواپیما است. البته هنوز هزینه ارزی کاروان تامین نشده اما پیش‌بینی‌های ارزی صورت گرفته و در پروسه انجام است. ضمن این‌که در گزارشی در جلسه ستاد عالی بازی‌ها، خیال همه را راحت کرده و تاکید کردم ما در هیچ بخشی از کار عقب نیستیم. جلسات منظمی با فدراسیون‌ها داشتیم. تمامی رشته‌ها را ثبت سیستمی کرده‌ایم و در حال دریافت اسامی اولیه از فدراسیون‌ها و ثبت آن در سیستم هستیم. تا یکی ۲ ماه آینده ریزش‌ها را انجام می‌دهیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: