جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۹۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
معاون قوه قضاییه:
عجب شیر پرس - معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه از نهایی شدن لایحه کاهش هزینه‌های دادرسی در نیمه اول امسال خبر داد و گفت: طبق این لایحه پیشنهادی، دولت از پرداخت هزینه دادرسی معاف می‌شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین نورالله قدرتی اظهارداشت: لایحه کاهش هزینه‌های دادرسی در معاونت حقوقی و امور مجلس تمام شده و از حدود ۲ ماه قبل برای نظرخواهی کارشناسان مربوطه به استان‌ها ارسال شده است.
وی ادامه داد: بسیاری از نظرات کارشناسان استانی به معاونت حقوقی بازگشته است همچنین از مراجع علمی نظرخواهی شده و امیدواریم بتوانیم در نیمه نخست امسال لایحه را نهایی کنیم تا در نهایت مجلس و شورای نگهبان چه تصمیمی بگیرند.
قدرتی افزود: با توجه به رهنمودهای ریاست قوه قضاییه، در این لایحه کاهش هزینه‌های دادرسی مورد توجه قرار گرفته است و یکی از موارد پیشنهادی، معافیت دولت و سازمان‌های دولتی از پرداخت هزینه دادرسی است.
معاون قوه قضاییه اضافه کرد: طبق این لایحه پیشنهادی، دولت از پرداخت هزینه دادرسی معاف می‌شود که البته این کاهش هزینه‌ها نیازمند مصوبه مجلس است و به نظر می‌رسد با تصویب آن تحولی ایجاد شود.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ در نهمین جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی با تأکید بر تسریع در روند هوشمندسازی نظام قضایی در راستای بهبود عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اعلام کرد: خدمات قضایی باید با ارزانترین قیمت ممکن به مردم ارائه شود.
ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در نشست خبری درباره اقدامات قوه قضاییه برای کاهش هزینه دادرسی اظهار داشت: ریاست قوه قضاییه به موضوع سهولت دسترسی مردم به مراجع قضایی و کاهش هزینه دادرسی‌ها برای مردم تأکید دارد و البته باید توجه داشت که هزینه دادرسی به موجب قانون تعیین می‌شود، بنابراین اگر بخواهیم تحولی جدی در این زمینه داشته باشیم و هزینه‌های دادرسی را به نحو ملموس کاهش دهیم نیاز به همکاری دولت و مجلس داریم.
وی افزود: لایحه جامع هزینه‌های دادرسی در معاونت حقوقی قوه قضاییه در دست بررسی است و پیش‌نویس این لایحه تهیه شده و به محض اتمام بررسی به دولت و از آن طریق به مجلس ارسال می‌شود.
خداییان اضافه کرد: همچنین معاونت حقوقی قوه قضاییه مأموریت یافته تا بررسی کند در وضعیت موجود و بدون تصویب قانون در چه مواردی رئیس قوه قضاییه می‌تواند در راستای تعدیل برخی از هزینه‌های دادرسی اقدام کند که دستورالعمل این موضوع نیز در آینده نزدیک صادر می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: