جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۹۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
عجب شیر پرس - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: به دانشگاه‌ها مأموریت داده شده تا در بحث مسائل اجتماعی و دغدغه‌های هر استان یک اتاق فکر با حضور نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی و مسئولان استان ایجاد کنند و حداقل یکی از مشکلات مهم استان و منطقه را به صورت علمی و ریشه‌ای برطرف کنند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از فارس، مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: با استقرار دولت سیزدهم, بازسازی رویکرد وزارت علوم در حل نظام مسائل جامعه یکی از مهم ترین برنامه های پیشنهادی وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی، هم راستای با سیاست دولت مردمی در تحول نظام اداری، حضور موثر در متن جامعه و حل مسائل جامعه توسط دانشگاه هاست.
وی گفت: آنچه که امروز ضرورت آن بیش از هر چیزی حس می‌شود ورود دانشگاهیان و دانش‌آموختگان و نخبگان و همت آنها برای رفع مشکلات و نیازهای جامعه و مردم است. در همین راستا به دانشگاه‌ها مأموریت داده شد تا در بحث مسائل اجتماعی و دغدغه‌های هر استان یک اتاق فکر با حضور نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی و مسئولان استان ایجاد کنند و حداقل یکی از مشکلات مهم استان و منطقه را به صورت علمی و ریشه‌ای برطرف کنند.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری سال ۸۸ در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها می‌فرمایند: « ما پژوهش را تابع نیاز خودمان قرار بدهیم» یا در بیانات معظم له با اساتید دانشگاه‌ها در سال ۹۱ می فرمایند: « یکى از کارهایى که باید در دانشگاه‌ها انجام بگیرد لزوم طرح‌هاى اجرایى براى ایده‌هاى عالى است » که وزارت علوم در همین راستا نظام ایده ها و نیازها (نان) را به منظور اجرایی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری  به مرحله اجرا گذاشته و ارتباط حقیقی بین نیازهای جامعه, صنعت و دانشگاه را اجرایی می‌کند. به عبارتی این سامانه‌ ایجاد شده کمک خواهد کرد که هر حوزه و سازمان و حتی شخص حقیقی و حقوقی چه در صنعت و چه در جامعه نیاز واقعی خود را در این سامانه بارگذاری کند و این نیاز پس از بررسی در کمیته علمی و دانشگاهی همان منطقه به عنوان مأموریت ارسال خواهد شد تا برای رفع آن اقدام کنند که حتماً مورد حمایت مالی و معنوی وزارت علوم قرار خواهد گرفت.
وی یکی دیگر از رویکردهای وزارت علوم را ورود مسئولانه دانشگاهیان و پژوهشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری به حل مسائل جامعه در قالب کمک به ایجاد پارک های علمی و فناوری و مراکز رشد و توسعه شرکت های دانش‌بنیان به عنوان نقطه عطف شکوفایی جامعه و راه برون‌رفت از مشکلات و تحریم‌ها اعلام کرد و گفت: هرچند برنامه ریزی کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان به نحوی باید صورت پذیرد که محصولات این شرکت ها گره‌ای از مشکلات جامعه باز کند. در واقع وزیر علوم ایجاد معاونت نوآوری را با هدف تکمیل ضلع سوم وزارت و هدایت پژوهش ها به سمت نوآوری و سازماندهی پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در راستای کمک به حل نیازهای کشور ایجاد کرد و تشکیل این معاونت کمک به عملیاتی کردن بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اساتید و اعضاى هیأت علمى دانشگاه‌هاست.

 تشکیل اتاق‌های فکر در دانشگاه‌ها با حضور نمایندگان مجلس
فرخی همچنین از تشکیل اتاق‌های فکر در دانشگاه‌ها با حضور نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه استان و شهرستان‌های مختلف در جهت ورود به مسائل جامعه خبر داد و گفت: بازتاب این همفکری و هم‌اندیشی، ابتدا موجب شناخت کمبودها و سپس حل مسائل و مشکلات دانشگاه و جامعه می‌شود، این کار یعنی ورود به حل مسائل و مشکلات جامعه، با تکیه بر دانش و پژوهش اثرگذاری آن بیشتر خواهد بود.
وی گفت: استفاده از نظرات و پیشنهادات دانشگاهیان در حل مسائل و مشکلات جامعه با تشکیل اتاق‌های فکر ۱۶ گانه در وزارت علوم به عنوان بازوان مشورتی وزیر و فعال شدن این اتاق ها در سال جدید با اولویت فرمان سال یعنی "تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" یکی دیگر از رویکردهای وزارت علوم در حل مسائل جامعه است که امیدواریم این رویکردها در وزارت علوم دولت مردمی منجر به حل مشکلات جامعه و حضور دانشگاه در متن نظام مسائل جامعه شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: