جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۹۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
عجب شیر پرس - مدیر عملیات عرضه بورس کالا گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا، فرآیند قرعه‌کشی حذف می‌شود و زیان شرکت‌های خودروساز در صورت فروش با قیمت واقعی کاهش می‌يابد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احمد رحیمی می گوید: عرضه خودرو در بورس کالا می تواند منجر به حذف فرآیند قرعه کشی، کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار و به دنبال آن کاهش زیان خودروسازان و در نهایت افزایش کیفیت و کمیت محصولات شود.

سرپرست مدیریت عملیات عرضه بورس کالای ایران در رابطه با نحوه پذیرش و عرضه خودرو در بورس کالا و تاثیر آن در بازار خودرو به سوالات زیر پاسخ داد.

سوال: پذیرش خودرو در بورس کالا چه روندی را سپری کرده است؟

رحیمی: رایزنی‌های مربوطه از سال گذشته با شرکت‌های خودروساز انجام شده و پیرو هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت خودروسازی سایپا، خودرو شاهین تولیدی این شرکت به عنوان نمونه در بورس کالا عرضه می شود که بر اساس دستورالعمل‌ها و مصوبات شورای عالی بورس پس از اخذ مدارک و مستندات مربوطه و طی مراحل قانونی پذیرش و اطلاع رسانی شده است.

طبق امیدنامه منتشر شده بر روی سایت بورس کالای ایران، حداقل ۸۰ درصد از تولید سالیانه خودرو شاهین از طریق بورس کالای ایران عرضه خواهد شد.

پس از بررسی مزایا و معایب عرضه خودرو در بورس کالا، تصمیم گیری لازم در خصوص عرضه دیگر خودرو‌ها توسط سایر تولیدکنندگان از طریق بورس کالا بعمل خواهد آمد.

سوال: عرضه خودور در بورس کالا در کدام رینگ انجام می‌شود؟

رحیمی: عرضه خودرو در رینگ فیزیکی انجام شده و جزییات و فرآیند آن در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد.

سوال: عرضه خودرو در بورس کالا چه مزیت‌هایی دارد؟

رحیمی: با عرضه خودرو در بورس کالا، تخصیص خودرو از فرآیند قرعه کشی خارج شده و علی القاعده زیان شرکت‌های خودروساز در صورت فروش با قیمت واقعی کاهش یافته و شرکت ها به سمت سودآوری خواهند رفت.

مصرف کننده نهایی در یک حراج منصفانه حضور پیدا کرده و خودروی مورد نیاز خود را به قیمت نهایی که مدنظر دارد خرید خواهد کرد. در این معامله شرکت فروشنده خودرو نیز مبلغ پرداختی خریدار کالا را به صورت کامل دریافت نموده و در نهایت سود ناشی از اختلاف قیمت بین بازار کالا و کارخانه به حساب تولیدکننده کالا واریز خواهد شد.

طبیعتا در صورت در دسترس بودن یک کالا و عدم نیاز به قرعه کشی، در یک بازه زمانی شاهد کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار خواهیم بود.
بخشی از مشکل صنعت خودرو که عمدتا مربوط به وجود اختلاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار است در این رویداد مرتفع شده و با بازگشت پول حاصل از این تفاوت قیمتی به حساب تولیدکننده کالا، قاعدتا بایستی منتظر افزایش کیفیت و کمیت کالا نیز باشیم.

سوال: برای عرضه خودرو در بورس کالا چه روشی در نظر گرفته شده است؟

رحیمی :روش حراج مدنظر برای معاملات خودرو مطابق با دستورالعمل‌های بورس کالا بوده و در این خصوص قبل از انجام معاملات خودرو اطلاع رسانی کاملی از طریق بورس کالا به بازار صورت خواهد پذیرفت. ابزار‌های مختلفی از قبیل بازار فیزیکی، گواهی سپرده کالایی، اوراق سلف موازی استاندارد و ... به صورت پکیج برای خودروساز در نظر گرفته شده و متناسب با نیاز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سوال: افراد چگونه می‌توانند از بورس کالا خودرو خریداری کنند؟

رحیمی: افراد دارای کد بورسی می‌توانند با ثبت سفارش خرید بر روی کالا در این حراج حضور یابند. تمامی جزییات عرضه و نحوه خرید در هنگام عرضه کالا اطلاع رسانی خواهد شد.

عرضه کننده کالا نیز برای تمامی فروش خود از طریق بورس کالا مشمول ۱۰ درصد معافیت مالیاتی خواهد بود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: