جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۹۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
عجب شیر پرس - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی از افزایش ۳۲ درصدی صادرات در این استان در مدت سپری شده از سال جاری خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان امسال به ۴۰ درصد برسد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، صابر پرنیان در گفت و گویی اظهار کرد: صنعت در این استان، خودساخته و متکی به بخش خصوصی و دارای پیشینه است.
وی با اشاره به مشکلات بخش صنعت آذربایجان شرقی افزود: بحث تامین مالی و سرمایه در گردش از مهم ترین مشکلات صنعتگران در سال های اخیر است، تامین منابع، موضوع بازاریابی و فروش، حفظ بازار و تجارت خارجی از دیگر دغدغه های جدی سرمایه گذاران در این بخش است.
پرنیان با بیان اینکه صادرات آذربایجان شرقی به بیش از ۱۱۸ کشور جهان انجام می شود، گفت: در تولید برخی محصولات افزایش چشمگیر داشتیم و تداوم تولید در گروی شناسایی بازار هدف خارجی است.
وی یادآور شد: راهبرد سازمان، حمایت از تولید و سرمایه گذاری است و باید با رویکرد مانع زدایی و شناسایی بازارهای هدف، فعالیت های اقتصادی رو به جلویی شکل بگیرد.
وی اضافه کرد: حاکمیت باید از نقش تصدی گری فاصله گرفته و تسهیل گری بکند؛ دولت سیزدهم با رویکرد عدالت محور، سعی در تخصیص مناسب اعتبار برای پیشبرد اهداف اقتصادی است.
رئیس سازمان صمت استان خاطرنشان کرد: در آذربایجان‌شرقی شورای عالی سرمایه گذاری شکل گرفته و به صورت مصمم جلسات کاری با هدف مانع زدایی از مشکلات پیش پای صنعتگران و تولید کننده ها تشکیل می شود.
پرنیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه معدن در رتبه چهارم واحدهای صنعتی قرار داریم، گفت: سال آینده تلاش خواهیم کرد تا این وضعیت را یک رتبه ارتقا دهیم.
وی همچنین با اشاره به آغاز فعالیت درگاه ملی صدور مجوز در چند ماه آینده گفت: در سالیان گذشته یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور، روند پیچیده و طاقت‌فرسای اخذ مجوزهای این حوزه بود که با آغاز فعالیت این درگاه، گام مهمی در راستای تسهیل صدور مجوزهای کسب‌ و کار برداشته می شود.
رئیس خانه صنعت و معدن آذربایجان شرقی نیز با اشاره به دغدغه های صنعتگران استان گفت: تحریم های داخلی در کنار تحریم های خارجی موانع جدی پیش پای صنعتگران گذاشته و مجموعه ای از تشریفات و کاغذبازی های اداری دست و پاگیر مانع از فراغت بال فعالان این عرصه است.
محمد حسین باقری به اشاره به فرسودگی ماشین‌آلات واحدهای تولیدی و صنایع گفت: برای خرید ماشین آلات خارجی با مشکل مواجه هستیم؛ بانک ها و بخش های دولتی باید همت و به رفع این مشکل ‌کمک کنند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به پایین بودن قیمت تمام شده محصولات در کشور و اشباع بازار داخلی، باید با برنامه ریزی مناسب، به تسهیل مسیر صادرات کمک کنیم.
آذربایجان شرقی در سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار صادرات داشت.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: