پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۹۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
عجب شیر پرس - رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در 40 سال گذشته همواره با کسری بودجه مواجه بوده‌ایم و میزان درآمدمان از میزان هزینه کمتر بوده است و اگر این اتفاق برای بنگاه یا خانوار صورت گیرد، آن خانواده و آن شرکت ورشکسته می شود، اما چنین اتفاقی برای دولت‌ها رخ نمی‌دهد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از فارس، مسعود خوانساری امروز در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران که در مرکز همایش کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: صادرات در این موقعیت با وجود مشکلات فراوان کار بزرگی است و افتخار بزرگی برای همه از جمله دولت است.
وی افزود: در 40 سال گذشته همواره با کسری بودجه مواجه بوده ایم و میزان درآمدمان از میزان هزینه کمتر بوده است و اگر این اتفاق برای بنگاه یا خانوار صورت گیرد آن خانواده و آن شرکت ورشکسته می شود اما چنین اتفاقی برای دولت ها رخ نمی دهد زیرا از ذخایر و منابع استفاده می کنند و ته نشین شدن این منابع و ذخایر مردم روز به روز فقیرتر می شوند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در 40 سال گذشته بودجه کسر بدون کسری نبوده است، گفت: کسری را دولت ها از محل چاپ پول تامین می کنند و چاپ پول نیز یعنی دست کردن در جیب مردم و جبران از این طریق یعنی افزایش قیمت ها است و
خوانساری اظهار داشت: کشورها تلاش دارند ارزش پول را پایین نگاه دارند تا بازارهای صادراتی جهان را به دست آوردند و با این کار چین تقریبا تمام بازارهای صادراتی دنیا را به دست آورده است و یکی از دعواهای آمریکا و چین نیز همین موضوع است که چین هیچ گاه اجازه نمی دهد که ارزش واقعی یوان مطرح شود و همیشه ارزش آن را پایین تر نگاه می‌دارد.
وی افزود: ترکیه نیز به دلیل مشکلات در اقتصاد دچار تورم بسیار بالایی در سال گذشته شد ولی از این موقعیت استفاده برد و صادرات را به 220 میلیارد دلار رساند و از این مشکل و بحث تورم بوجود آمده استفاده کرد و صادرات را افزایش داد اما متاسفانه ما در کشور از این تهدیدها استفاده نمی کنیم و آن را به فرصت تبدیل نمی‌کنیم.
خوانساری با اشاره به کاهش ارزش پول در سال 67 گفت: در این سال با صادرکنندگان برخورد شد و مشکلات آنها حل نشد و با 200 بخشنامه متناقص نه تنها نتوانستیم از فرصت صادرات استفاده کنیم، بلکه کاهش صادرات را نیز تجربه کردیم.
رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: دولت ایران یک دولت با درآمد نفتی است و خود را بی نیاز از بخش خصوصی می‌داند و حتی بخش خصوصی همیشه طالب دریافت ارز دولتی است و حتی با وجود اختلاف بین ارز دولتی و آزاد فکر می‌کنم که تجارت تریاک نیز چنین سودی ندارد.
خوانساری افزود: متاسفانه از آنجا که دولت تولید کننده ارز است خود را بی نیاز از بخش خصوصی است و فقط در مواقعی که دچار مشکل می‌شود، به سراغ بخش خصوصی می آید.
وی بیان داشت: از سال 84 تا 92 نزدیک به 700 میلیارد دلار ارز در کشور داشتیم در همین سال ها بیشترین واردات انجام شده و در آن زمان قیمت موز نزدیک به نصف قیمت سیب درختی بود و به عبارتی به کالاهای وارداتی سوبسید پرداخت می شد و حتی از خلال دندان و سنگ قبر و ... از چین وارد کشور می‌شد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت ها وقتی ارز دارند وارد بازار می کنند و موجب تورم می شوند و وقتی هم ارز ندارند اقدام به چاپ پول می کنند و از این طریق موجب تورم می‌شوند.
وی بیان داشت: اگر به صادرات به عنوان جزئی از اقتصاد کشور توجه شود می‌تواند رشد داشته باشد، در سال‌هایی صدور خدمات فنی حدود 5 تا 6 میلیارد بوده است، اما امروز به کمتر از 200 میلیون دلار رسیده است، لذا این موضوع نیاز به بررسی دارد.
خوانساری بیان داشت: مخرب ترین کار ممکن قمیت گذاری کالاهای تولیدی است و همین کار نیز در مورد قیمت‌گذاری ارز از سال 97 تا 1400 انجام شد و صادرکننده مجبور بود که ارز را با قیمت پایین به سامانه نیما بفروشد و وارکننده با آن کالا وارد کند و با هر قیمتی که می خواهد آن کالا را در بازار بفروش برساند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: ترکیه بدون نفت و معدن صادرات بالایی دارد، اما ما با وجود اینکه دومین منبع گاز دنیا هستیم با مشکلات قطع گاز و غیره مواجه هستیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: