جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۸۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:
عجب شیر پرس - پیش از هر انتظاری از صندوق تثبیت احتیاج است منابع لازم در آن تزریق شود و پس از آن به شکل غیر مستقیم و صندوق در صندوق از بازار حمایت کند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از بازار سرمایه (سنا)، شورای اقتصادی دولت در جلسه روز شنبه ۲۸ آذر ماه، مصوبه‌ایی ۱۰ بندی را با هدف حمایت از بازار سرمایه تصویب کرد که به گفته سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکنون چنین بسته‌ای که حاکی از همگرایی بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باشد بی‌سابقه بوده است؛ آنطور که بیان شده هدف این بسته حمایت از سودآوری صنایع بورسی و تولید در کشور است.
در این بسته تاکید ویژه‌ای بر صندوق تثبیت شده بطوریکه بر اساس مواد ۴ و ۵ این مصوبه ۱۰ بندی مقرر شده است معادل مالیات نقل و انتقال سهام در بازار سرمایه جهت تقویت صندوق توسعه و تثبیت بازار اختصاص یابد همچنین به غیر از اوراق قبلی، ۳۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق تثبیت اختصاص پیدا کند.
پیش از تصویب این مصوبه، انتقادهای فراوانی به عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه طی دو سالی که از عمر این صندوق می‌گذرد مطرح بود اما به نظر می‌رسد مصوبه جدید شورای اقتصادی دولت تغییراتی را در روند فعالیت این صندوق ایجاد خواهد کرد.
همایون دارابی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) در این باره اظهار داشت: اگرچه از لحاظ قانونی، از زمان شکل‌گیری صندوق تثبیت بازار سرمایه مدت زمان قابل ملاحظه‌ای می‌گذرد، اما متاسفانه دولت قبل به تعهدات پیش‌بینی شده در قانون برای تأمین منابع این صندوق توجه نکرد.
وی افزود: حتی در پایان سال گذشته موضوع واریز یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت هم مطرح شد، اما اقدامی در این راستا صورت نگرفت.
مدیرعامل سبدگردان داریوش ادامه داد: برای آنکه عملکرد صندوق قابل دفاع باشد باید صبر کرد تا منابع کافی تأمین شود، در این صورت صندوق می‌تواند به عنوان یک لنگر ثبات بازار عمل کند.
دارابی با اشاره به مصوبه ۱۰ بندی شورای اقتصادی دولت گفت: به نظر طرح تقویت این صندوق که در مصوبه مذکور عنوان شده، حائز نکات بسیار خوبی است که می‌تواند خلاء نبود یک بازارساز (Market Maker) بسیار بزرگ در بازار سرمایه را جبران کند.

«صندوق در صندوق» بهترین شیوه فعالیت‌ صندوق‌ تثبیت
مدیرعامل سبدگردان داریوش معتقد است که پیش از هر چیز بهتر است که این صندوق و صندوق توسعه بازار به صورت «صندوق در صندوق» عمل و منابع را به صورت غیرمستقیم در بازار توزیع کنند.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:در صورتی که صندوق تقویت شود، ‌ ایده‌ایی که پشتوانه این صندوق وجود دارد، یک ایده کارساز خواهد بود. بنابراین، ابتدا باید منابع لازم تزریق و پس از آن عملکرد صندوق تحلیل و بررسی شود.
دارابی با تاکید بر اینکه صندوق‌ها بهتر است از طریق صندوق‌ در صندوق فعالیت کنند، افزود: باید منابعی که در این صندوق‌ها وجود دارد میان صندوق‌هایی که در بازار است توزیع شود و این صندوق به جای آنکه به طور مستقیم در بازار خرید و فروش کند، یونیت‌دار صندوق‌های بازار باشد.
به گفته وی، زمانی که منابع در بازار توزیع شود، عملکردها متنوع خواهد شد و عملکرد های متنوع می‌تواند به رونق بازار کمک کند.
وی معتقد است بعد از آنکه منابع کافی به صندوق تثبیت واریز شد باید گردهمایی‌ها و سمینارهایی مختلفی درباره مطالعه ابزارهای صندوق‌های مشابه در کشورهای خارجی برگزار و نظرات کارشناسی جذب شود.
دارابی افزود: در حال حاضر بازار باید بر روی تحقق تعهداتی که به صندوق داده متمرکز شود و اگر یک درصد سالانه هم از صندوق توسعه ملی واریز شود، ‌در نهایت صندوق بزرگی را در بازار خواهیم داشت که اهداف پیش‌بینی شده را محقق می‌کند.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: در مصوبه شورای اقتصادی دولت امکان گنجاندن بندهایی در مورد قیمت‌گذاری دستوری هم وجود داشت به خصوص در مورد ۵درصد تخفیف شرکت‌های تولیدی که تاثیر قابل توجهی در بازار خواهد داشت.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: